Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
SeaSic

Utombordare slutar ladda efter 15-20 min körning

Rekommendera Poster

Har en Yamaha F100D från 2006 som när jag startar motorn (kall) genererar 13,6V och stiger till över 14V när jag varvar motorn.

 

När jag sedan är ute och kör med powertrim och annat som drar en del så faller spänningen till 12,7-12,9V. Låter jag motorn gå på tomgång en tid ökar inte spänningen igen. Inte heller om jag slår av och sen startar motorn igen. 

 

Testade nytt batteri och försökt slipa upp alla kopplingar. Ska spänningen sjuka om/när batteriet är fullt? Nåt fel på likriktarn som slår av när motorn är varm?

 

Nåt tips på vad jag kan testa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara spänningen som sjunker litet… det är ju helt normalt när man belastar batteriet, konstigt vore det ju annars.

Men hur vet du att det slutar att ladda? Har du mätt strömmen till/från batteriet?

Spänningen från generatorn skall ju vara högre än batterispänningen, men det är ju strömmen som är avgörande, jag tror ju att det ändå flyter en större ström mot batteriet än det gör till powertrim och andra förbrukare ombord när motorn går.

 

Sedan kan det ju vara ett så kallat ”värmefel” alltså kan gammal elektronik få värmeslag och bete sig konstigt eller lägga av när den blir varm, men om det är så vet du först då du mätt strömmen från generatorn (eller motsvarande) till batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, ha... 

 

De va ett fyndigt ord i sammanhanget. 

"Värmeslag."

 

Typ "kallödning" är ett annat. 

Man kan ju tro att lödningen utförts med typ rumstemperatur eller lägre. 

 

En kallödning kan då vara en lödning i elektronik mm, som blivit felaktigt gjord från fabrik, oftast vid för låg temperatur. 

 

Snarlikt fel kan uppstå av vibrationer. 

 

D v s glapp vid uppvärmning av elektronik som är monterat med tennlödning. 

 

Så om det nu verkligen är ett fel, och inte bara ett antagande, kanske det går att leta rätt på felet rent visuellt. 

 

Värre är om det är värmeberoende glapp i en komponent... 

Då behövs felsökning med lite bättergrejjer, typ mätinstrument e t c. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

Ha, ha... 

 

De va ett fyndigt ord i sammanhanget. 

"Värmeslag."

 

Typ "kallödning" är ett annat. 

Man kan ju tro att lödningen utförts med typ rumstemperatur eller lägre. 

 

En kallödning kan då vara en lödning i elektronik mm, som blivit felaktigt gjord från fabrik, oftast vid för låg temperatur. 

 

Snarlikt fel kan uppstå av vibrationer. 

 

D v s glapp vid uppvärmning av elektronik som är monterat med tennlödning. 

 

Så om det nu verkligen är ett fel, och inte bara ett antagande, kanske det går att leta rätt på felet rent visuellt. 

 

Värre är om det är värmeberoende glapp i en komponent... 

Då behövs felsökning med lite bättergrejjer, typ mätinstrument e t c. 

 

Så kan det ju vara, men det händer rätt så ofta, tycker jag, att en del halvledare, men även kondensatorer och spolar storknar när dom blir (för)varma. Detta oavsett hur väl fastlödade dom än är.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, tack! Ska mäta strömmen för att se om det kommer nån. Var bör jag mäta?

 

Tycker ändå att det är konstigt att spänningen faller när motorn är varm under nivån när motorn är kall. Inte heller ökar spänningen på samma sätt när motorn är varm och jag varvar på tomgång som när den är kall. 

 

"Värmeslag" tycker jag sammanfattade det bra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev SeaSic:

Bra, tack! Ska mäta strömmen för att se om det kommer nån. Var bör jag mäta?

 

Tycker ändå att det är konstigt att spänningen faller när motorn är varm under nivån när motorn är kall. Inte heller ökar spänningen på samma sätt när motorn är varm och jag varvar på tomgång som när den är kall. 

 

"Värmeslag" tycker jag sammanfattade det bra. 

Skaffa/låna en kombinerad tångamperemeter-multimeter som kan mäta likström DCA, alla kan inte det, de absolut billigaste mäter bara växelström och en sådan har du ingen användning av ombord.

Med tångamperemetern greppar du om den tjocka plus (eller minus-) kabeln som går mellan motorn och batteriet, ställ in instrumentet på likströmsmätming, kan heta DCA, eller A= eller något liknande. Nu skall instrumentet presentera ett värde uttryckt i A, ampere. Om du vänt instrumentet rätt och mäter på minuskabel får du ett negativt värde och vice versa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev SeaSic:

Ska mäta strömmen för att se om det kommer nån. Var bör jag mäta?

Du bör ha en tångamperemeter som mäter likström. Inte alla kan göra det, sägs det. 
Enklast är att mäta på pluskabeln på batteriet. Är du ovan att använda en sådan så kom ihåg att de allra flesta behöver nollställas när de hålls i närheten av kabeln du ska mäta runt. Sedan är det bara att sätta tången runt kabeln och läsa av på skalan. Självklart ska man ställa in på likström och rätt skala. På min mätare är det markeringen för upp till 40 A. 
 

@Georg_Ohm var snabbare 😉

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10A830AC-06E3-4CA7-9B91-B8EE7C403864.jpeg.4d33f8dd490aef9cb06f7392b7556253.jpeg

 

Så här ser en tångamperemeter ut.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska köpa en som klarar likström. Den jag har nu kör bara växelström. Är bra att ha. 

 

Vill inte byta någon komponent tex likriktaren utan att först veta var problemet ligger. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...