Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
50sman

Är ett startbatteri som förbrukarbatteri - No no?

Rekommendera Poster

Skall uppgradera elen i båten och sätta in ett till batteri till förbrukarna.

I går kom dotterns kille med ett helt nytt startbatteri som han hade fått och inte har användning för. Då jag är lite allergisk mot att bara slänga saker eller låta dem stå så....

Är det helt dumt att använda det ?

Måste man ha ett marinbatteri?

Har mina aningar att det finns syfte med marinbatteri men för mig är det inte end of the world om förbrukarbatteriet lägger av på en tur då jag hittils har klarat mig bra på enbart ett batteri till både start och förbrukare.

 

Om det är helt dumt så kan jag alltid sätta ut det på blocket och köpa ett riktigt batteri men då måste jag hantera "Tjena Kompis sista priset" och höra alla möjliga förklaringar till varför jag måste gå ned i pris.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett startbatteri är bra på att leverera höga strömmar (vid start av motorn) men sämre på att hantera djupa urladdningar, och kommer att ha kortare livslängd än ett förbrukarbatteri. Livslängden beror på hur djupa urladdningar det får vid användning som förbrukarbatteri - om du t ex har solpaneler som håller laddningen på topp och inte djupurladdar så extremt så klarar det sig nog några säsonger. Det kan vara bra att ha en batterimonitor av något slag - t ex NASA BM-1 så du ser batterikapaciteten och när laddning behövs etc.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min tänkta "el-design" så har jag en solpanel kopplad till förbrukarbatteriet. 

Mina förbrukare är i huvudsak ekoloden, plotter och ett usb uttag för att ladda VHFen. 

Vid bryggsegling med frugan 2 blåa diodled för mys. 

Kvällstursfiske lanternor. 

Så det är ingen storförbrukning just nu (planerat för stereo, kylskåp (enbart igång när jag är ute), ett usb uttag, luftpump, sugpump för vatten men vi snackar 1 till 2 säsonger fram och då kanske det tänkta batteriet är "slut")) 

Har köpt ett skiljerelä också. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev 50sman:

I min tänkta "el-design" så har jag en solpanel kopplad till förbrukarbatteriet. 

Mina förbrukare är i huvudsak ekoloden, plotter och ett usb uttag för att ladda VHFen. 

Vid bryggsegling med frugan 2 blåa diodled för mys. 

Kvällstursfiske lanternor. 

Så det är ingen storförbrukning just nu (planerat för stereo, kylskåp (enbart igång när jag är ute), ett usb uttag, luftpump, sugpump för vatten men vi snackar 1 till 2 säsonger fram och då kanske det tänkta batteriet är "slut")) 

Har köpt ett skiljerelä också. 

 

 

Tja, fel batteri, men det var ju gratis. 
I princip är det så som delvis redan skrivits, startbatteri är överlägsna på att ge stora strömmar till startmotorn under kort tid. Förbrukarbatteri, eller hellre traktionära batterier är bra på det motsatta, att leverera en relativt liten ström under lång tid. Inget av dessa skall laddas ut till mer än 50%, men de traktionära sägs tåla mer, fan tro’t…

 

De så kallade marinbatterierna är väl i grund och mening förbrukarbatterier, men byggda så att dom tål litet lutning, som i en segelbåt på kryss.

 

Men använd ditt gratisbatteri, låt det leverera ström i så många år som det går.

Det viktiga är väl egentligen på ditt batteris kapacitet som mäts i amperetimmar, Ah, och vad du förbrukar för ström mellan laddningarna, ekonomin måste ju gå ihop, du kan inte låna ens till ockerränta.

 

Solceller är Guds gåva till fritidsbåtsfolket…

Dessa paneler har ju blivit billiga, mot vad dom var för en hel del år sedan. 
Man kan iallmänhet inte få för många. Eller för stora paneler. Det är det fysiska utrymmet som begränsar, och numera sällan kostnaden i pengar.

 

Kylskåp är ett eget kapitel, det gäller att välja ett som är strömsnålt, alla är inte det.

Och väldigt generellt kan jag efter erfarenhet tycka att du inte skall ha mindre än 100W solcellspanel, och därtill en bra MPPT- regulator. Då kan du vara någorlunda självförsörjande på el.

Och som också redan nämnts, en ”batteritankmätare” alltså en batterimonitor, som hela tiden håller koll på ingående och utgående ström ur batteriet, batterierna.

 

Sedan väl tilltagen batteribank, det är ju molnigt ibland och panelerna ger ju ingenting på natten.

Jag vete sjutton om det räcker med 100Ah i batteribanken om man har kylskåp ombord, men det kanske det gör..?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...