Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
BenneGu

Vakuum saknas vid en förgasare

Rekommendera Poster

Hejsan! Detta gäller en 3-cyl 2t Johnson från 1986, med 3 förgasare. Då den saknar kraft har vi letat fel på massor av vis.

 

Idag tog jag och min kompis av kåpan över luftintagen och testade om det var ett vakuum vid alla 3 insug. Det var det inte! Nu är vi på spåret tycker vi.

 

Vi täckte helt enkelt för insuget på varje förgasare för sig med ett pappersark. Övre förgasare/cylinder hade starkt vakuum och motorn dog när vi täckte den.  Mellancylindern sög också fast pappret, men inte lika tydligt, och motorn varvade ned men dog inte. Undre cylindern hade inget vakuum alls och varvtalet påverkades inte alls. Vi bytte plats på förgasare 1 och 3, men felet stannade kvar på samma ställe ( dvs tydligt på nedre, halvtydligt på mellancyl). Därefer mätte vi kompression, och den är 8.5 till 9 bar på alla 3.  I fjol hade vi även av bladventilerna och de var rena och oskadade, och vi upplevde att det tätade fint även om det är svårt att avgöra. Alla förgasare är noggrant rengjorda och packning mot cylindrar är ny. Alla bränsleslangar är nya eller kontrollerade. Stark gnista.

 

Vad är det som jäklas med oss? 

 

Om det kan ge någon ledtråd, så sprayade vi även startgas i var och en av förgasarna, direkt i insuget. När vi sprayade den nedre ökade varvtalet både vid tomgång och gaspådrag. På de övriga 2 ingen skillnad, snarare att motorn duckade lite som när den får för mycket soppa. Så något lurt med den nedre är det. Men vad??? Vi blir galna på detta, nu är det 3.e säsongen med elände! Vi tycker vi är hyfsat bra bilmekare men utombordare lever visst efter egna spelregler....eller är vi bara tröga.

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spreja startas utanför cylindrar och se om de tjuvsuger luft. 

Man kan göra en enkel vakummätare med genomskinlig slang på en planka. Forma slangen som ett u och fyll till 1/3 del med vatten. Ena slangänden skall vara helt öppen andra håller man på ett fast avstånd från ett insåg i taget. Notera hur högt vakumet suger vattnet för varje förgasare.

 

Tänder motorn på alla cylindrar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FiatX19, vi provade det, om jag minns rätt utan något märkbart resultat men det var i fjol, så kanske bäst testa igen.  Det är ingen tvekan om att nedre insuget saknar det vakumm som de andra har.

 

Vi har bra gnista på alla ,men nedre får sannolikt inget bränsle eftersom vakuum saknas, så den tänder förstås inte då. Stiftet är torrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kompression men inget vacum så borde det vara ett läckage kan jag tycka.

Antar att du inte har en kamera du kan stoppa in i hålet för tändstifftet och ta en titt. Men det vore intressant.

När du testar kompresionen stiger då trycket lycka fort i alla cylindrar eller behöver motorn snurra fler varv på nedre cylindern.

Tänker att kolven kanske inte tätar mot cylindern förrän den är nästan i sitt övre läge. Är det så byggs trycket upp långsammare. 

Om cylindern är skadad så behöver det inte vara så att skadan är i hela den svepte ytan på cylindern vägg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...