Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
SonyBL

Trimma upp eller ner motor vid körning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej. Hur gör ni själva och när gör ni det?

Jag har haft båt i 2 år nu och trimmade upp den till mitten alltid. Idag märkte jag att när den  är trimamd ner i det lägsta läget drog båten minst.

Vad är för och nackdelar när jag kör så?

Vi behöver inte gå igenom alla läge men om ni leker med tanken att vi har bara 3 läge

1.Längst ner

2.mitten

3.högst upp men det läget att motor är i vattnet.

När ska man använda  sig av olika läge?

Tack i förhand

Hr610 cb Yamaha 150hk

Redigerad av SonyBL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1. Vid start, vid motsjö och när man tar svall.

2. Normalläge när planing uppnåtts.

3. Vid medsjö eller när man vill köra fort (minimalt med skrov i vattnet).

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det jag brukar göra är gasa upp till planing med motorn fullt nedtiltad, sen kan man tilta upp motorn och brukar då märka att varvtalet och hastigheten stiger något vilket är ett positivt tecken. Jag brukar dela upp båten i två delar och vilja ha svallen dra från bakom mitten av båten (typ en tredjedel), och tilta upp motorn så mycket jag kan tills båten ligger bra i sjön, dvs inte gungar upp och ner, och motorn ej rusar av att propellern tar för lite vatten, då får man också tilta ner lite igen. Den brukar dra som minst då och man kan då dra av lite på gasen och lägga sig på en bra machfart (man får känna efter lite vad som passar) då full gas oftast inte är någon bra bränsleförbrukning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt sett har man motorn innerst när man ska komma upp i planing (gäller planande båt såklart!). Sen trimmar man ut (upp) den successivt ju högre fart man har men inte riktigt så högt så motorn suger vatten eller tappar grepp. Man brukar höra på motorn när den går som lättast och ser ofta när farten är som bäst givet gaspådrag.

Vid krabb sjö brukar man trimma in (ner) för att möta vågorna lite längre fram där båten är lite vassare. Samma sak vid svall eller när man planerar kraftigare svängar i planingsfart.

Vid medsjö trimmar man ut motorn för att undvika att stäven gräver ner sig i vågorna. Att köra i planingsfart i medsjö är bland det svåraste man kan göra. Det finns många exempel på tävlingsbåtar som grävt ner stäven och fått tvärstopp och/eller vattenfyllt båten så iakttag försiktighet.

@Kane har ju skrivit en del av detta ovan men jag valde att skriva lite mer utförligt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

men inte riktigt så högt så motorn suger vatten eller tappar grepp

Ska ju naturligtvis vara ”suger luft”

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...