Gå till innehåll
tisdag 20 maj 2025
Hybrid

Nanni 3.75HE med backslag HBW50 vill inte gå i växel?

Rekommendera Poster

På sista servicefakturan från dec-21 stod "Byt olja i backslag till våren". Motorn går perfekt men den har brukats 3-4 timmar i år redan (inte av mig) och när man lägger i växel tar det en sekund innan den börjar driva. Irriterande men när den driver så gör den det bra. Min far bytte till ny ATF igår. Var nere vid båten idag och tänkte ta en tur men provade fram/back innan och nu tog det 2-5 sekunder innan den ville driva framåt, bakåt cirka 1 sekund. Vad han har hällt i för ATF är i nuläget oklart. Vet dock att han överfyllde "lite". Vill inte oroa honom. Så frågan är om ATF-oljor skiljer sig markant i kvalitet och kan orsaka detta problem? 

I motorns anvisning står det att DEXTRON ATF II-D ska användas. 3 deciliter. 

Teorier? Bör man spola backslaget med diesel innan korrekt olja hälls på? Någon som vet om det krävs justeringar på vajrar? Saker och ting är lite oklart nu. Jag vill ut på sjön med då ska allt vara helt ok!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

Väcker liv i en gammal tråd. Men fick du någon lösning på detta problem? Vi har nämligen samma problem och undrar därför hur andra har gjort. 

Det är lite svettigt de sekunderna det tar innan båten börjar driva framåt så vi vill gärna ha detta fixat innan sommaren så att vi vågar använda båten mer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...