Gå till innehåll
måndag 06 maj 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla! Nu behöver jag er hjälp. Skall byta impeller på min Yamaha 60 hk -91. Har tagit bort de fyra skruvaran i växelhuset. Två gick med mycket värme att skruva ut men två gick ju givetvis av. Den under styrfenan gick också av 😞 Så vad jag förstår så skall allt vara släpt så långt. Problemet är bara det att växelhuset rör sig inte en milimeter. Har kört med värma  och slagt på det så hårt jag vågar utan något resultat. Får det inte ens att släppa så att det blir en lite glipa. Är det någon här som har någon brilliant idé hur jag skall gå tillväga? 

Redigerad av Crille58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har 1 skruv ovanifrån också. Under en gummiläpp, #3.

 

Screenshot_20220602-193652_Chrome.jpg

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är borttagen. Det är ju den som håller styrfenan. Bakom styrfenan sitter ytterligare en skruv som håller växelhuset. Den är också borta. (avdargen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter kanske en skruv som håller ihop växelstången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enligt de uppgifter jag har fått så skall det inte var någon skruv till växelstången på Yamaha. Har googlat runt lite och fått det till det. Någon annan här som vet detta till 100%. Sedan undrar jag hur hårt kan man smälla på växelhuset utan att det spricker och var är det bästa att slås? 

Redigerad av Crille58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev Crille58:

Enligt de uppgifter jag har fått så skall det inte var någon skruv till växelstången på Yamaha.

På nyare större Yama är det i alla fall ingen skruv i växelhuset för växelföraren. Och det ser inte ut så på reservdelsbilderna för din motor heller.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Kane:

På nyare större Yama är det i alla fall ingen skruv i växelhuset för växelföraren. Och det ser inte ut så på reservdelsbilderna för din motor heller.

Jag pratade med en snubbe idag som sa att det kan ev. sitta någon mer bult upp mot någon platta som jag inte kommer på hela namnet på nu. Är detta något som ni känner till? Det känns ju nästa som att det skulle kunna göra det, eftersom jag inte får ner huset en enda millimeter. Den skruven som sitter bakom anondfenan, är den gängad hela vägen i huset? Varför jag undrar är ju för att jag drog av den. Vad tror ni? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...