Jump to content
Sunday 25 September 2022
Hehenrik

Skvallerstråle

Recommended Posts

Hej,

Nytt område för mig: köpt en båt med äldre 65 hkr 2t, Suzuki DT65 (egentligen var det trailern jag ville åt, resten var lite på vinst och förlust). Jag får ingen skvallerstråle på den, vilket säljaren informerade var fallet. Han menade att den kyler ändå eftersom den inte larmar för övertemp. Finns det ett sådant akustiskt larm ens..? Jag pratade också med marinan som meckat med den och han var av ungefär samma åsikt. 
 

Jag kopplade på en spolmuff innan jag sjösatte och med spolmuffen på så fick jag en bra skvallerstråle när jag provkörde. Impeller bytt på seriös marina. 

 

När jag startade motorn i sjön kom det först lite vatten ut skvallerröret, men efter en kort stund, omkring en minut skulle jag säga, så slutade det komma. 

Åsikter/förslag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skvallerstrålen är egentligen bara en indikator. Majoriteten av kylvattnet släpps ut genom avgasröret ner under vattenytan, så det kan mycket väl stämma att motorn får hyfsad kylning även om skvallerstrålen inte skickar ut nåt.

När motorn blir varm öppnas termostaten, och då förändras kylvattenflödet inne i motorblocket (kylvatten leds in till kylkanalerna närmast cylindern). Kanske räcker inte flödet till för att nå utloppet för skvallerstrålen med termostaten öppen. När du "provtryckte" med spolmuff var den så klart stängd, eftersom motorn var av och kall, och då kunde den flöda fritt. I det läget är det inte heller impellern som styr vattentrycket uppåt, utan vattentrycket i slangen du har kopplat, så den säger inte allt om hur kylningen funkar när motorn jobbar, bara att det inte är stopp.

Kanske är det nån läcka mellan impellern och motorblocket, men som inte är uppenbar eftersom vattnet från en sån läcka rinner ut inne i riggen. Då skulle det kunna bli för dåligt flöde.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eller nåt kryp som tagit sista vilan i kanalen för skvallerstråle. 

 

Kan inte vara, allt för svårt att kolla / rensa. 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

På min DT55 (samma motor med nedtrimmade förgasare tror jag) så berodde obefintlig skvallerstråle på stopp i lilla slangstumpen till utloppet. Om du får stråle med muff så lär du ju inte ha det problemet, Dock var strålen svag med båten i vattnet, även efter rens, men helt OK med spolmuff som ju trycker in vatten.

Jag bytte impeller igår men har inte hunnit provköra för att se om det blir någon skillnad. Gamla impellern såg helt okej ut, så det kanske helt enkelt inte blir så bra tryck i strålen på dessa motorer. Kan återkomma när jag fått min i sjön med ny impeller.

 

Min har annars gått som en klocka de två säsonger jag haft den och inga tecken på överhettning.

 

Jag vet faktiskt inte om det finns templarm på motorn.

 

/Johan

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...