Jump to content
Saturday 29 January 2022

johan-m

Medlemmar
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About johan-m

  • Rank
    Kadett

Profile Information

  • Location
    Uppsala

Mina båtar

  • Båtens namn
    Uttern 5000 HT

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Bra input @Rolle85! Jag skulle gärna sikta på lite större båt men för tillfället är det inte aktuellt. Får ha bra koll på väder och vind och gå "inåt" om det är lite blåsigare. Största risken att hamna i jobbiga lägen är väl om man kör ut en lugn förmiddag och det blåser upp under dagen. Och 6-7 pers är undantagsfall, det var mest för att ha lite marginal mot 2-4 + hund som är det vanliga sällskapsstorleken. Vår Uttern är typad för fem. Hunden är också en anledning till att titta på på andra båttyper än HT. Tänker att det blir mycket enklare att komma i och ur när man slipper ta en labrador under armen och balansera på skarndäck 🙂. Det måste inte nödvändigtvis vara en bowrider men jag tycker (utan att ha testat) att det ser ut som en vettig båttyp för dagsutflykter som är vårt huvudsakliga (enda) användningsområde. /Johan
  2. Tack för bra input @Alanningenoch @-PLM-. Kul med en Singöbo 🙂. (Längsta ut vi varit är Hållskären men det vore kul att titta på Roten-öarna och Understen (utan att gå iland förstås)) Har också noterat i mitt båtspanande att just Yamarin och Buster tycks hålla värdet väldigt bra. Man måste kika ett antal år bakåt för att det ska bli väsentligt billigare än att köpa nytt. Och det tål ju att tänka på om man även lägger in ekonomin i begreppet "trygg" som jag gillar. När det gäller snygghet och stil så har jag inte utvecklat den riktigt än 👌 Angående storlek så är jag helt på det klara med att en större båt är bättre när det börjar gå lite sjö. Har hört mer än en säga att en bit över sex meter börjar det hända grejer när det gäller känslan. Med min minimala erfarenhet av olika båtar är det svårt att bedöma nuvarande båtens "sjövärdighet". Tänker att modernare båtar= bättre men det beror kanske på vilka egenskaper man optimerar mot? Vill ju inte gärna byta ner mig på den fronten 🙂 Tyvärr är det en brygga till åt vänster, precis utanför bild, och storleksreglerna var tydliga i vår lilla bryggklubb. Det kanske skulle gå att tänja lite, men som nykomling vill jag inte börja med det. /Johan
  3. Känner mig peppad inför båtsäsongen 2022 och sparkar liv i den här tråden igen. Kommer sannolikt att försöka gå på alternativ E från första inlägget under våren. Efter all bra input i tråden så känns "mellanalternativen" mindre meningsfulla. Återstår det roliga att hitta rätt båt enligt följande önskelista: - Bowrider på ca 5 m (max 5.30) pga begränsning vi bryggplats - Klara 6 pers, gärna 7 - Gärna aluminium (helt eller med plast/glasfiberliner) - Gärna kapell om man blir överraskad av regn - Helst fast tank Hetaste kandidaterna för tillfället är nog AMT 175 BR, AMT 175 BRf (alu), Yamarin Cross 53 BR (eller den nyare 54 BR) och möjligtvis Buster X. Trygghet och hög tillförlitlighet är prioriterat över toppfart och finesser. Kom gärna med förslag på andra modeller att hålla utkik efter. Hittade en (fulkopierad) film om just AMT:en Och skulle det inte funka så får Uttern puttra vidare på alkylat en säsong till enligt alternativ A 😉 /johan
  4. På min Suzuki 2t upplever jag bättre fart på skvallerstrålen med spolmuff än i sjön. Har tolkat det som att spolmuffen "trycker" in mer vatten än vad min trötta impeller orkar "suga". Kan förstås bero på hur bra muffen täcker intaget, tryck i slangen och en massa annat. Råkade föreviga urspolningen häromveckan Har hursomhelst klickat hem en ny impeller som åker i till våren. /Johan
  5. Flipper 570 och efterföljaren 575 är dock "vanliga" skrov och kan kanske vara rimliga alternativ. Lite fakta om Flippers tidigare modeller finns på flipperbat.se t.ex http://flipperbat.se/modellarkiv/flipper-575-ht/ Här var ett fint ex till salu men på "fel" sida: https://www.blocket.se/annons/stockholm/flipper_570_ht_mercury_90_hk__01/97951346
  6. Uttern 520 HT? Bör gå att hitta en skapligt fin för 70k. Typ https://www.blocket.se/annons/sodermanland/uttern_520_ht/96659551 Jag har småsyskonet 5000 HT från 91 som "nybörjarbåt" men hade gärna haft luckan i fören för att komma i och ut enklare med vovven (labrador som för övrigt älskar att åka båt). Köpt förra året för 35k. Gillar att den har tvärgående soffa bak så fem personer sitter bra i färdriktningen. Vår är en -91 med 55 hk Suzuki tvåtaktare som känns stabil (även motorn från -91). Jag kör på alkylatbensin och och bra olja så den inte ryker och luktar så mycket. Om sjön tillåter så marschar den fint i ca 20 knop men kan kämpa lite att komma upp i plan med fem personer ombord om man inte trimmar in lite. Lite starkare motor hade förstås varit trevligt. Vi har stuga och båt på Singö på ostkusten där det är bitvis helt öppet mot Ålands hav och kan bli skaplig sjö om det blåser. 8 - 10 m/s är nog max vi varit ute i någon dag när det blåst upp och det funkar men är inte något nöje utan man får slå av på farten i en så liten båt. Använder vår 100% till dagsutflykter till öar och badklippor i närområdet och det funkar den klockrent för. Kan inte kommentera om den går att dra upp på en strand, vi lägger alltid till mot någon brant klippa. Inte provat sova i den (än). Fråga gärna om det är något specifikt du undrar om den modellen. /Johan
  7. Hade du dubbelkollat det du själv var inne på, så att stödrullarna inte tar för mycket vikt (om de inte är av någon självjusterande typ)? Jag fick flytta mina lite när jag bytte köl- och stödrullar på min gamla Brenderup-trailer. Fyra kölrullar gör ju att det inte blir så hög vikt per rulle. Jag har lättare båt men bara två rullar, så högre vikt per rulle. Jag har också köpt på Biltema och får i och ur båten med rimlig insats. /Johan
  8. Mycket intressant läsning @Alanningen. Ovärderligt att höra förstahandserfarenheter. Nästan så att det får mig att tänka om kring Bellan.... För att gå in på vår användning konkret så upplever jag att sjögång ofta är den begränsande faktorn för att gå ut. Vi håller till på Singös utsida mot Ålands hav där det är ganska öppet. Då kanske Bellan inte är rätt val utan vi skulle kika på något med högre stäv och fribord. Har iofs aldrig upplevt att vi tagit vatten över fören på vår Uttern men har nog varit rätt försiktig. Däremot tappade propellern greppet en gång över en vågtopp så växeln hoppade ur och motorn rusade. Var bara att gå tillbaka till neutral och lägga i växeln igen men det var en liten pulshöjare i alla fall. Vi kan ju alltid gå inåt på Singöfjärden men det är finast utåt 😀. /Johan
  9. Tack @ChristerN. Japp den har jag koll på sen förra våren när vi skaffade vår nuvarande prova på-båt. Mycket användbart. Kraftmässigt känns vår nuvarande 55-hästare som att den (just så pass) räcker till på 5 m båt. Man får vara lite aktiv och trimma in när man ska upp i plan med mycket last. Marschar behagligt i 18-20 kn på platt vatten annars vilket känns "lagom". Kan kännas lite klen i mer sjö och lägre fart kring planingströskeln. Har aldrig testat toppfarten faktiskt men sett 27-28 GPS-knop utan att maxa. Om något skulle jag kunna tänka mig en propeller med något mindre stigning men har inte fördjupat mig i frågan. Har inte möjlighet att gå upp mer än nån decimeter över 5 m i längd pga, begränsad plats vid bryggan. Gillar därför AMT-båtarna som ser väldigt utrymmeseffektivt planerade ut. /Johan
  10. Ja, kollar man såpass långt tillbaka (och kanske ytterligare lite) blir ju inköpspriset betydligt lägre än nytt/nästan nytt men frågan är om man som nybörjare riskerar att dra på sig huvudvärk... Jag antar att det är som på bilar att ju äldre objekt, desto viktigare blir det individuella skicket, servicehistorik mm vilket kräver högre kompetens hos köparen för att inte gå på en mina. Bland lite äldre halvgamla båtar har jag av oklar anledning fastnat lite för Bella 512 Excel. Typ Knepigt men kul /Johan
  11. Haha, så är det nog. En mission impossible alltså 💥 /Johan
  12. Tack @Yopphedi. Ja, ser på bryggorna runtikring att aluminium är poppis. Antar att det finns en bra anledning till det 😀. /Johan
  13. Grymt svar @Alanningen. Tack. Precis sån "hjälp att tänka" jag hoppades på 😀. Hur man än vrider och vänder så känns det som att enda signifikanta förbättringen på alla punkter blir att byta hela paketet och det får lov att vara värt det. Ska räkna lite mer seriöst på det. Dessutom är en BR säkert mer rätt för oss som bara gör dagsutflyker i fint väder. Lättare att komma i och ur (att lyfta vår labrador över hardtoppen är alltid lite cirkus), lättare att lägga till med och allmänt smidigare. /Johan
  14. Tack @ChristerN för bra input och för välkomnandet . Ja, det är ju förstås mycket en kostnadsfråga och nu när vi testat för en billig peng och kommit fram till att det är roligt så kan det förstås få kosta lite mer. /Johan
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy