Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
tomashag

Problem med två-komponent fernissa

Rekommendera Poster

Jag har två namnskyltar i teak till båten. De är fernissade två gånger med International två-komponent fernissa för c:a 5 år sedan. I höstas upptäckte jag blåsor i det övre lagret av fernissa, man kunde delvis dra bort det. Det undre lagret såg helt ok ut. Tydligen hade det övre lagret inte fäst ordentligt mot det undre på ett antal ställen. Kunde jag ha gjort något fel? Jag tänkte försöka slipa bort det övre lagret och sedan lägga på ett nytt lager fernissa. Vilken kornstorlek bör jag använda när jag slipar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fernissa är ingen evighetsbehandling, fem år är rätt länge då den bryts ner av solljuset. På trä använder man vanligtvis enkomponensfernissa, mattslipning och ett nytt lager läggs på varje år. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite släppt ibland får man nog räkna med.
Jag slipade och la alltid ett lager lack på alla ytor som var utåt och utsatta av solen och havsvatten varje år när jag hade snipan. De som inte var direkt utsatta för skvätt osv från havet lackade jag vartannat.
Använda Epifanes teaklack superior som jag upplevde väldigt bra, var sällan lacksläpp
Man jag ville ha den lackade ytorna så att de glänste fint.
 

Redigerad av Gullholmarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...