Gå till innehåll
fredag 10 maj 2024
birchisland

impellerfråga / vårfix

Rekommendera Poster

Hej!
Är en hyffsat nybliven segelbåtsägare som står inför sitt första vårfix. Kom ihåg: nybörjare.

 

Har en fråga angående impellern — motorn är en Volvo Md2020 på 19hk isatt 2004. 
Motorn och båten är väl omhändertagen och jag köpte den inför förra sommaren, så jag kan tänka mig att impellern är bytt nyligen, men är ändå inte säker så jag vill göra det nu inför denna säsong, så vet jag i alla fall när det senast gjort.

 

Nu till min fråga:

Motorn är nu fortfarande i vinterkonserveringsläge på land, med glykol i sig osv. När man öppnar upp för att byta impellern kommer det ju ut vätska/vatten — som jag antar i detta fall då såklart är en del av vattenglykol-blandningen. Är detta ok att försöka samla upp i nån sorts behållare under eller finns det något annat smartare/bättre sätt att göra det på? 

 

Eftersom jag aldrig tidigare öppnat upp där impellern sitter så vet jag inte riktigt hur mycket vätska som kommer ut, tänker att det kanske inte är jättebra att spilla ut massa glykol inne i båten, men samtidigt, är det inte så mycket som kommer ut så kanske en handduk, en liten plastburk etc gör så att processen ändå är hanterbar?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kommer rinna ut lite glykolblandning, men normalt inte så mycket, någon dl. Normalt är det inga problem att bara låta det rinna ner i botten av motorrummet och sen suga upp när man är klar. Vill man försöka samla upp så mycket som möjligt när man lossar locket så räcker det med en liten bytta.

Blöjor är annars också ett fenomenalt bra alternativ. Otrolig sugförmåga och inget spill och lätta att få in i trånga utrymmen. Jag skulle rekommendera att alltid ha lite blöjor ombord för att suga upp vatten från kölsvin etc, eller att lägga under något litet vattenläckage om man får/har något sådant etc. 
 

Så håll en blöja under pumpen när du öppnar så blir det inget (eller mycket lite) spill🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer ut en dl eller kanske två beroende på hur kylvattenslangen sitter monterad. Glykolblandning är rätt harmlöst om det spills ut i båten. Efter avtorkning så kvarlämnar det ingen doft (som t.ex. diesel gör).

Det underlättar självklart om du kan samla spillet i ett kärl, men skulle det komma ut i tråget under motorn så är det lättsanerat.

 

Jag är inte så kinkig med den typen av spill utan har istället underlättat uppsamlingen. Jag köpte får ett antal år sedan en oljesug av nedanstående modell (finns i de flesta båttillbehörsbutikerna). Den är värdelös att suga olja med men utmärkt för att suga upp med ur motortråget efter vinterkonservering, vattenspill i kölsvinet o.s.v. En liten drickaflaska över utloppet så är det lätt att samla spillet och hälla ut.

 

bild.png.9d57c7a220566b3e33abfa7e4ab24e2e.png

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Olja_Glykol_Konservering/Oljebytarpump_Absorbering/OLJEPUMP_HANDPUMP?id=04498

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...