Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Martin_Haggstrom

Lossa styrhjälmen dp-e drev?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

 

tänkte måla om styrhjälmen på mitt dp-e drev. Kan någon beskriva det steg för steg? Det är väldigt trång bakom motorblocket men tänker att jag behöver lossa och ta isär trimsändaren först, och sen skall det väl vara en skruv till men vart sitter den. Är det knöligt att få bort? Tips för att enklare lossa hjälmen, osv uppskattas

 

Drevet är redan av och redo för målning😉

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej

 

tänkte måla om styrhjälmen på mitt dp-e drev. Kan någon beskriva det steg för steg? Det är väldigt trång bakom motorblocket men tänker att jag behöver lossa och ta isär trimsändaren först, och sen skall det väl vara en skruv till men vart sitter den. Är det knöligt att få bort? Tips för att enklare lossa hjälmen, osv uppskattas

 

Drevet är redan av och redo för målning😉

Hjälmen sitter skruvad eller nitad beroende på årsmodell i sidorna på styrgaffeln. Tidig mellan modell insex skruv två st i sidorna. Skruva isär ta loss hjälmen styrgaffel sitter kvar. Senare årsmodell hjälmen nitad i sidorna, då lär du ta ner hela styrgaffeln och det är ett jädra jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Hjälmen sitter skruvad eller nitad beroende på årsmodell i sidorna på styrgaffeln. Tidig mellan modell insex skruv två st i sidorna. Skruva isär ta loss hjälmen styrgaffel sitter kvar. Senare årsmodell hjälmen nitad i sidorna, då lär du ta ner hela styrgaffeln och det är ett jädra jobb.

Tack det är en 2001 a insex eller nitad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev kossor:

Hjälmen sitter skruvad eller nitad beroende på årsmodell i sidorna på styrgaffeln. Tidig mellan modell insex skruv två st i sidorna. Skruva isär ta loss hjälmen styrgaffel sitter kvar. Senare årsmodell hjälmen nitad i sidorna, då lär du ta ner hela styrgaffeln och det är ett jädra jobb.

 

5 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Tack det är en 2001 a insex eller nitad?

Det är inte lönt besväret demontera styrhjälmen bara för målning. Skrapa, slipa och tvätta rent så gott det går, grunda och ytmåla sedan med sprayfärg, eller utspädd färg på liten pensel med långt skaft. Se till att det är därg avsedd för aluminium, annars får du stora problem.

 

Se sedan till att låsa insexskruvarna med gänglåsningsvätska, till ”bulten med två stora och två små hål”, den som fixerar styrhjälmen i drevets överkant, om du inte gör det kan dom skruvarna lossna och man kan tappa bort bulten under gång, och då förlorar man ju styrförmågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

 

Det är inte lönt besväret demontera styrhjälmen bara för målning. Skrapa, slipa och tvätta rent så gott det går, grunda och ytmåla sedan med sprayfärg, eller utspädd färg på liten pensel med långt skaft. Se till att det är därg avsedd för aluminium, annars får du stora problem.

 

Se sedan till att låsa insexskruvarna med gänglåsningsvätska, till ”bulten med två stora och två små hål”, den som fixerar styrhjälmen i drevets överkant, om du inte gör det kan dom skruvarna lossna och man kan tappa bort bulten under gång, och då förlorar man ju styrförmågan.

Ok låter vettigt målar drevet i verkstan och skölden o hjälmen på plats i båten;)… när det gäller bultarna o insex biten skall jag lossa dem och gänglåsa även om jag ej lossar på bulten o sensorn? Förstod inte riktigt @Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Ok låter vettigt målar drevet i verkstan och skölden o hjälmen på plats i båten;)… när det gäller bultarna o insex biten skall jag lossa dem och gänglåsa även om jag ej lossar på bulten o sensorn? Förstod inte riktigt @Georg_Ohm

Nej, det är biten, den cylindriska delen som sitter i hjälmen och är fastskruvad i drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nej, det är biten, den cylindriska delen som sitter i hjälmen och är fastskruvad i drevet.

Bra då fattar jag;) tusen tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Tack det är en 2001 a insex eller nitad?

Skulle tro att det är nitat, men det ser du om du tittar i leden där hjälmen sitter fästad nederkanten. På utsidan ska du då ha insex infästning, finns inte det så är det nitat. Om du har insex och skruvar isär det, måste du vid återmontering använd gänglåsnings lim, annars riskerar du att skruvarna vibrerar upp och du riskerar då förlora hjälmen eller tappa styrförmågan. Om du plockar bort enbart hjälm, så behöver du inte montera bort något i maskinrummet som du efterfrågar. Men du får ställa in trimmet igen då kugghjul och kugghjuls skena ändrar läge vid demontering av hjälm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-16 vid 12:52 skrev kossor:

Skulle tro att det är nitat, men det ser du om du tittar i leden där hjälmen sitter fästad nederkanten. På utsidan ska du då ha insex infästning, finns inte det så är det nitat. Om du har insex och skruvar isär det, måste du vid återmontering använd gänglåsnings lim, annars riskerar du att skruvarna vibrerar upp och du riskerar då förlora hjälmen eller tappa styrförmågan. Om du plockar bort enbart hjälm, så behöver du inte montera bort något i maskinrummet som du efterfrågar. Men du får ställa in trimmet igen då kugghjul och kugghjuls skena ändrar läge vid demontering av hjälm

Tror att det är insexskruvat se bild…. Är det insexan som måste gönglåsas vid demontering? @Georg_Ohm du menade väl cylindern som fäster drevet vid hjälmen som har fyra hål varav två skruvas fast? Skall dessa två också gänglåsas?

5D920CF7-81B0-455F-A845-B5C7672F6330.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Tror att det är insexskruvat se bild…. Är det insexan som måste gönglåsas vid demontering? @Georg_Ohm du menade väl cylindern som fäster drevet vid hjälmen som har fyra hål varav två skruvas fast? Skall dessa två också gänglåsas?

5D920CF7-81B0-455F-A845-B5C7672F6330.jpeg

Nu vet jag inte vad du menar, styrhjälmen sitter på utsidan det är den du fäller över drevet. På insidan har du sköld och styrarm. Det du nu skickat bild på är potentiometern som känner av drevets trim, den behöver du absolut inte fingra på om det är hjälmen du menar. Ändrar du läget på denna har du lite justeringsjobb framför dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev kossor:

Nu vet jag inte vad du menar, styrhjälmen sitter på utsidan det är den du fäller över drevet. På insidan har du sköld och styrarm. Det du nu skickat bild på är potentiometern som känner av drevets trim, den behöver du absolut inte fingra på om det är hjälmen du menar. Ändrar du läget på denna har du lite justeringsjobb framför dig.

Ja jag vet, jag frågade på två trådar. Det insex bulten är för att lossa hjälmen o om det var nitat eller ej från styrarmen. Det jag frågade george var vilka skruvar som lspte gänglåsas 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-17 vid 13:26 skrev Martin_Haggstrom:

Tror att det är insexskruvat se bild…. Är det insexan som måste gönglåsas vid demontering? @Georg_Ohm du menade väl cylindern som fäster drevet vid hjälmen som har fyra hål varav två skruvas fast? Skall dessa två också gänglåsas?

 

Diskussionen börjar bli lätt förvirrad...

Jag är väl själv delaktig till det, då jag inte nämnt delen för vad den egentligen heter...

Om nu det korrekta namnet "Styrhjämlsplunch" med artikelnummer: REC852705 (REC-piratdel) är till någon hjälp...

 

 

 

294779605_REC852705(1).jpg.5de4da6988ee58ac2e28977ad4bb9859.jpg

 

Det är denna delen jag menar, den sitter då på utsidan, genom styrhjälmen och är fäst högst upp på drevet, (290) 

Om man bara får loss skruvarna men inte själva punchen tager man skruvarna som sitter i kåpan över växlingsmekanismen, skruvar ner dessa i de mindre gängade hålen och på så vis lyfter man upp punchen.

 

På bilden är det maskinskruv med sexkantsskalle, men det är vanligare (och lättare) om det är insexskruv, och det är alltså dessa som skall säkras med gänglåsning eller fixeras på ett annat sätt.

Piratdelen kostar nästan 900 kr, originaldelen är säkerligen inte alls billigare, så var rädd om den, tappa inte bort den för då förlorar du styrförmågan helt och hållet.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

ttare) om det är insexskruv, och det är alltså dessa som skall säkras med gänglåsning eller fixeras på ett annat sätt.

Japp skall göra det;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...