Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
TonyJ

Tankar och teorier kring beståndet i sjön.

Rekommendera Poster

Min "hemmasjö" är en grund pöl på max 2.5 meter, och knappt 2 kvadratkilometer och fisketrycket får anses som ganska lågt.

Det finns i huvudsak gädda, abborre och mört, och jag funderar över vad man kan ta upp, och vad man kan släppa i, i fråga om storlek mm, för att förvalta arterna och få upp storleken på gädda och abborre.

Kanske inte en enskild fiskare gör så stor skillnad, men jag vill ju ha en tanke bakom.

Tar gärna upp någon mört eller gädda och åtlar räv med, men vad tror ni man ska rikta in sig på för storlekar för att gynna beståndet?

Tacksam för alla svar och tankar, blir förhoppningsvis intressant läsning!

Mvh Tony J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns där större gäddor så ska man låta dem vara. Tar man upp de större blir de genetiska anlagen sämre och bara de små blir kvar och ofta blir det också bara små-abborrar kvar också.

Så har jag lärt mig iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det för stor konkurrens om maten med för många? Hur små/stora ska man ta, under 3 hekto eller så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev TonyJ:

Blir det för stor konkurrens om maten med för många? Hur små/stora ska man ta, under 3 hekto eller så?

Jag skulle säga att de på tre hekto är stora nog att växa till sig. Ta de som är som små löjor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut! Kan mata mata med något som abborren gillar?

Tänker både för att meska dom man vill ta upp, och mata dom som ska bli större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...