Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Patrik

Ojämn/bubblig/knottrig lack

Rekommendera Poster

Gäst Patrik

Hej, Jag har precis påbörjat lackeringen av min inredning. Till att börja med så är det ett bord som skall lackas men jag kan inte riktigt få till den släta ytan. Det bildas små bubblor/knottror på lacken när den torkat. Förarbetet kan i mitt tycke inte bli bättre då hela bordsytan är extremt slät och jag får inga fiberresningar etc. Innan jag lackar ser jag till så att inget skräp eller tidigare rester är kvar. Lokalen är även den dammfri. Vid lackningen använder jag en mycket fin pensel samt drar med en skumgummipensel i efterhand för att släta ut den lite extra. Så vilka faktorer är det som slutligen bidrar till den bubbliga ytan? Har jag kanske haft i för lite förtunning? Är det för varmt i lokalen jag lackar? Är det omöjligt att få en spegelyta med penslar? Sen en slutfråga. Sista lagret ska väl helst bestå av endast lack - men då är den ju så pass tjock (läs oförtunnad) så bubblor är ju av vänta...? Visserligen använder jag Beckers klarlack blank 90, men det borde ändå inte bubblas. Så klaga inte över mitt förstalackval. Jag har två burkar international goldspar hemma men tänkte försöka lyckas med Beckers-lacken innan. Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

slipa mellan varje lackning med 180 papper, bara så du får bort alla ojämnheter, gör om detta till totalt du uppnått 7 lager lack. jag tror inte du skall behöva spä ut lacken efter första lagret! det är till för att tränga in bättre på första lagret. så var det när jag lackade och det blev skitbra utan knottror och bubblor. var inte ens dammfritt, det viktigaste var att man slippade mellan varje lager!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst patrik

Ok. Jo jag vet att jag måste slipa och det har jag också gjort. Jag slipade bort varenda bubbla men vid nästa lager lack så skedde samma sak. Dvs när lacken torkat blev det så bubblor - trots att ytan var totalt slät och ren. Använde även rena penslar och efterströk den så fint jag kunde. Vi säger att jag fortsätter såhär 5ggr till. Om sista lagret blir knottrigt - vad gör jag då? Slipar ner det och polerar? Så hur ska man göra, hur ska man behandla ytan, efter det sista lagret lack? Ska man inte behöva göra någonting, eller är en finslipning (1000 våtslip) samt polering ett måste? Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst patrik

Några stilla funderingar.. Om jag spär ut lacken med förtunning, låt säga 30%, och lackar varje lager med samma ratio förtunning/lack... Det borde ju medföra att lacken flyter ut bättre och får en slät yta - spegelblank efter ett tag? Men får det några negativa konsekvenser på slutytan? Förtunningen etc dunstar väl och det som blir kvar är väl tillslut lacken så det borde väl inte spela så stor roll om jag använder förtunning i varje lacklager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade också massa bubblor i lacken dom första lagren men allt eftersom så försvan dom. okej något enstaka damm korn fanns väl men notera att jag ej lätt något i verkstaden vara damm fritt. jag hade ingen förtunning alls!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst minbuss

Det är inte så att när du har lackat färdigt lägger du bitarna varmt? Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa lacker bubblar sig om du spär dem med lösningsmedel. Kan du ha lösningsmedelsrester på penseln? Skakar du eller rör kraftigt i burken innan lackning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst patrik

Klart man lär sig av misstagen. Har ju ingen erfarenhet alls och det här var min första lackning - någonsin. Bubblorna och knottrorna uppstod nog pga att jag använde alldeles för mycket förtunning att jag inte strök ut lacken tillräckligt. Förtunningen gjorde lacken liksom vattnig och om man som jag, hade för mycket som bildas små bubblor som sedan torkat in. i vilket fall så struntar jag i det då det bara rör sig om ett mindre viktigt bord - ett datorbord :D Till nästa projekt kommer jag ägna mer tid åt förarbetet, mätta trät, och slipa den totalt slät. Sedan kommer jag slipa noga, jättenoga mellan varje lacklager. Efter det sista lagret slipar jag ner med papper upp till 3000kornigt. När jag gjort det kör jag med rubbing och polish. Blir det trots allt inte bra så har jag säkert lärt mig någonting nytt därefter.. Men det jag måste lära mig är: 1, min färgspruta. 2, inta lacka för mycket, dvs för tjockt lager. hellre lacka flera ggr. 3, slipa ner eventuella rinningar, knottror mellan varje lacklager noga. 4, sen vad för sorters lacker samt hur dessa ska förtunnas mm. Jag lär mig nog.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det brukar stå på burken hur mycket förtunning man ska ha,så du får rätt sprutviskositet,brukar vara 10%,mellanslipa med 320 och slipa absolut inte igenom.Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag fått bubblor i fernissan när jag strukit innan tidigare strykning har torkat tillräcklig länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några möjliga orsaker:

1. Vilket materrial är det du lackar? Feta träslag, som t.ex teak måste avfettas noggrant före lackering.

2. Känner inte till den lacksort du använder. Om den är alltför snabbtorkande kan bubblorna bero på att lacken satt sig, dvs ytan börjat torka innan du efterslätar.

3. Det där med dammfritt är inte så enkelt alla gånger. Jag rekommenderar klibbduk före lackering. Själv hade jag ständiga problem med knottror i lacken tills jag upptäckte att fodret på en jacka jag brukade använda släppte ifrån sig en massa damm. Hår eller kepsar som varit inblandade i snickeriarbete är en annan möjlig källa.

4. Alla penslar skall tvättas noga med rengöringsmedel och vatten och sedan torka fullständigt före första användning.

5. Om man har värmeelement på i lokalen kan värmen skapa luftströmmar som drar upp en massa damm under torkningen.

6. Träet måste vara absolut torrt, annars dunstar vatten av och bildar blåsor.

7. Om lokalens luftfuktighet är hög (nära 100 % relativ) kommer den avkylning som lösningsmedlets avdunstning ger att medföra att vatten kondenserar på den lackade ytan. Normalt brukar det resultera i en matt yta, men man vet aldrig.

8. Nu kommer jag inte på mer

Mvh/Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...