Jump to content
Thursday 18 July 2024
skippeer

Äldre Balmar MC-614 kan anpassas för LFP

Recommended Posts

Fann ingen tråd om anpassning av Balmar MC-614 regulator tillverkad före september 2017 så jag skapar en tråd för externa regulatorer och LFP ligger väl i tiden.

Tidigare ägare bytte ut original generator och köpte en generator som kan ge 100 A från "startmotor.se"
Han köpte även en extern regulator, Balmar MC-614, vilken har max laddat båtens 575 Ah batteribankar (start 75, service 500) med den äran.

 

Jag håller på med att samla information om vilka förändringar jag behöver göra vid laddning av LFP batterier i en servicebank.
Har relativt nya landströms laddare och solpanels regulator från Victron så via appen kan jag konfa om dem.
 

För motorns generator då?:

  • köpa en ny Balmar regulator som har färdig profil för LFP

eller

  • läsa service bullitin från tillverkaren hur man programmerar om äldre regulatorer.

https://www.balmar.net/wp-content/uploads/2019/01/SERVICE-BULLETIN-Lithium-Battery-Charge-Programming-12V-January-2019.pdf

 

Lite omständigt att mha en skruvmejsel med magnet i skafter ändra på setup'n men det skall gå, ett tips är att kolla YouTube för att se hur man rent praktiskt gör det.

 

Som tur är har min installation redan temperaturgivare på batteri och generator för det är stor risk att generatorn jobbar ihjäl sig.

På ett FB forum tipsades det om att ändra generatorns max temp i regulatorn till 90-95 grader C.

 

Balmar tipsar oxå om att funktionen för att reducera remslitage kan användas för att reglera ned möjlig maxladdning.

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev skippeer:

- - -

Jag håller på med att samla information om vilka förändringar jag behöver göra vid laddning av LFP batterier i en servicebank.

- - -

För motorns generator då?:

  • köpa en ny Balmar regulator som har färdig profil för LFP

eller

  • läsa service bullitin från tillverkaren hur man programmerar om äldre regulatorer.

https://www.balmar.net/wp-content/uploads/2019/01/SERVICE-BULLETIN-Lithium-Battery-Charge-Programming-12V-January-2019.pdf

- - -

Nu ska du få lite att läsa i helgen....

 

Här är lite länkar som jag djupdykt i:

Rod som grävt i båtel i många år har tyvärr drabbats av en hjärnblödning men webbsidan är fortfarande aktuell

https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/

Han har även skrivit en del om Balmars produkter

https://marinehowto.com/?s=balmar

 

En annan informativ sida är

https://nordkyndesign.com/category/marine-engineering/electrical/lithium-battery-systems/

Han varnar bl.a. för att välja celler med många Ah. Ju fler Ah - desto bräckligare innehåll i cellerna. Välj hellre mindre celler och installera parallellt (t.ex.  2P4S eller 3P4S för att få dubbelt eller trefaldigt antal Ah). En BMS tvärs respektive parallellpaket löser balanseringsfrågan om du tänker använda balansering.

 

En svensk sida är

http://hlpdata.se/

Han tillverkade t.o.m. en egen BMS som han säljer. Säkert utomordentligt bra men lite väl ingenjörsmässig för min del.

 

Här finns lite länkar till försäljningssidor

https://lifepo4.se/rekommenderade-tillverkare/

 

En (rätt ofta anlitad) säljare är GWL i Tjeckien som säljer Winstonceller, BMS mm

https://shop.gwl.eu/index.php?cur=1&

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Lintott tack för omtanken, jättebra summering, jag har redan surfat runt på deras sidor.

Dessutom hakat på en facebook grupp med rätt fokus "Lithium batteries on a boat" 

https://www.facebook.com/groups/427372107686109


# # #
Får inte glömma bort BMS X2 som Ran II installerat ihop med Winston celler.

https://batterybalance.com/

 

Det företaget har jag inte stött på i så många trådar om LFP, någon som installerat deras paket?

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsätter på rubrikens tema (nästan ... web sidan nedan handlar om att tweaka regulatorer tillverkade efter september 2017), tips från företaget PKYS Inc med input från Victron avseende LFP parametrar
https://shop.pkys.com/Programming-your-Balmar-alternator-regulator-for-Lithium-Ion-batteries_b_83.html

 

# # #
När jag ändå skriver om externa regulatorer kan det vara läsvärt med denna artikel
https://marinehowto.com/alternators-voltage-sensing/

På min båt är generatorn direktkopplat (via huvudbrytare) till startbatteriet som sedan kopplas ihop med förbrukningsbatterierna mha spänningskännande relä.

Det galna var att "Balmar installation instruction" skriver att sensor kabeln skall kopplas till "house battery bank" dvs förbrukningsbatterierna.

Tänk nu att du startar motorn, initialt kommer regulatorn gasa på med hög spänning eftersom relät inte drar direkt. Inte bra för startbatteriet.

Jag flyttade sensorkabeln till startbatteriet så att regulatorn mäter rätt.

 

I artikeln ovan skriver Rod dessutom om att jordningen av regulatorn bör ske till minuspolen på batteribanken, det har jag inte gjort (ännu, får sova på saken).

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Lintott:

Rod som grävt i båtel i många år har tyvärr drabbats av en hjärnblödning men webbsidan är fortfarande aktuell

https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/

Att han drabbats av en hjärnblödning visste jag inte! Stackarn. Sidan är faktiskt den bästa sidan generellt om LiFePO4 som jag har hittat men för mig tog det ganska många läsningar innan jag dels orkade igenom den och dels förstod vad han skrev (på en hög nivå förstås). Rekommenderas!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har jag konfat min äldre version av Balmar MC-614 regulator för att kunna ladda till AGM startbatteri och sedan sköter BatteryBalance X2 BMS om så att mina GBS litium celler blir laddade.
Tillsvidare är det bulk 14,2 volt och absorption/float 13,5 volt.

 

Kollade på några YT videos och tillverkade säkringskit med sladdar för att i båten kunna konfa i lugn och ro. Gjorde om det några gånger innan jag fick allt nästan som jag ville.

 

image.png.82535535b268cfd2d3c22eb45bbb277f.png

Balmar MC-614 LFP setup.pdf

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag fick jag återkoppling från Mikael på BatteryBalance, en parameter som jag skall ändra är ”Au (Av)” till 14,2 volt.

 

”X2 BMS” säkerställer att rätt spänning laddar LFP cellerna och ändringen ovan är bättre för AGM startbatteriet.

Nästa gång det blir en regnig dag får jag konfa om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppdaterat dokumentation hur min äldre Balmar MC-614 laddar AGM startbatteriet som i sin tur laddar lithium celler mha BatteryBalance X2 BMS
image.png.310a662668d9a585eb124a4654a6ff6b.png

 

image.png.40a8a503935bab3e0522cb64c963da00.png

 

Balmar MC-614 LFP setup.pdf

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om någon gillar att djupdyka hur Balmar MC-614 regulator's olika parametrar styr generatorn är nedanstående diskussionstråd en guldgruva.
Lästips är inlägg #29 (från 2017) tom #31
https://www.trawlerforum.com/forums/s4/balmar-mc-614-regulator-settings-16464-2.html

(Signaturen CMS i trawlerforum är en välkänd skribent på MarineHowTo.)

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...