Snuffe82 3 Postad 18 Juni (redigerade) Det är en Wema S2 som har blir uppäten. Men felet på nivåmätaren som gör att den inte fungerar kanske inte ligger där, kan vara någon kontakt som har korrigerat också. Redigerad 18 Juni av Snuffe82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 18 Juni (redigerade) Här är en bild som visar hur nivåmätaren egentligen skall se ut och man ser också en skarv på kabeln som jag bör också ha på min som skulle kunna vara orsaken. Nå väl skriverier om tanken och nivåmätaren och vatten som har läckt in. Få se hur många RPM jag når imorgon. Kommer köra en runda med tre vuxna samt två hundar på 15 kg st och sedan kommer det troligtvis finnas en del packing. Sedan åker jag själv i båten tillbaka. Skall se om jag kan köra maxfart båda gångerna och mäta knop och rpm Redigerad 18 Juni av Snuffe82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 495 Postad 18 Juni 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ser ut att ligga rätt så bra, kanske lite ner med stäven men det kan ju vara en synvilla på en bild och jag utan glojärn. Det är inte så att det ligger lita ballast i främre stuvfacket? Ryds satte 120 hk som max hk och de gamla 115–120 hk 2-taktarna vägde ca 150–170 kg Suzuki DF100 väger ju inte mer än 157 kg så den är ju inte mycket tyngre. Känns det som att båten vill gå med stäven neråt när du är över planingströskeln? Jag hade nog försökt rengöra botten så mycket det bara går även om man så ska hoppa i sjön för att kunna göra det. Skurborste och skrubbduk... Allra bäst hade ju dock varit att dra upp och spola rent med högtryckstvätt. Finns det någon båtbottentvätt i närheten så är ju det ett alternativ. //Pär Ursäkta att jag klampar in i tråden. Pär! Du är ny på MG, men har redan blivit en stor tillgång för alla som hänger här med sina båtfrågor. Det finns många andra högst kompetenta medlemmar, ingen nämnd och ingen glömd, men få som håller ditt tempo och har din kunskapsbredd och djup. Keep up the good work, men glöm inte att det finns ett liv utanför MG 🙂 Mvh Guestsson 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 18 Juni Instämmer, Pär är en STOR tillgång till många här. Uppskattas mycket, och vill tillägga att jag är riktigt tacksam för alla tips och råd jag får här på MG🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 117 Postad 19 Juni 12 timmar sedan skrev guestsson: Ursäkta att jag klampar in i tråden. Pär! Du är ny på MG, men har redan blivit en stor tillgång för alla som hänger här med sina båtfrågor. Det finns många andra högst kompetenta medlemmar, ingen nämnd och ingen glömd, men få som håller ditt tempo och har din kunskapsbredd och djup. Keep up the good work, men glöm inte att det finns ett liv utanför MG 🙂 Mvh Guestsson 12 timmar sedan skrev Snuffe82: Instämmer, Pär är en STOR tillgång till många här. Uppskattas mycket, och vill tillägga att jag är riktigt tacksam för alla tips och råd jag får här på MG🙂 Tack🙏 Alltid kul att få uppskattning och oerhört roligt att kunna hjälpa till så gott det går på distans, är ju betydligt enklare om man är på plats och kan lyssna samt se med egna ögon. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrTurbo 2 Postad 19 Juni Följer denna tråd med stort intresse då våran nuvarande gamla Örnvik också känns slö med låg toppfart. När man kör max så gräver bakänden ner sig i vattnet men den planar inte riktigt. Men efter att sett tidigare postad bild misstänker jag motorn sitter för långt ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 19 Juni (redigerade) Uppdatering: blev ingen tur idag då batteriet hade tappat styrka. Köpte ett nytt (det ända som fanns på sjömacken) och kopplade in, motorn startade men dog efter några sekunder, (tror jag inte pumpade tillräckligt på blåsan) sedan provade jag att starta och den ville inte. Höll på i någon timma med batterierna men de känndes andels för svaga. Kom hem för någon timma sedan och kopplade in laddare och laddaren indikerar att båda batterierna är rätt så tomma. Så otroligt klok som jag är läser jag manualen nu när jag är hemma och ser med stor glädje att Suzuki rekommenderar MINST 100 Ah på batteriet. Det som satt i båten och som har fungerat bra ändå till nu (har startat motor många gånger) var på endast 60 Ah och det som jag köpte på macken för 1600kr är på 80Ah... Så kan det vara. Redigerad 19 Juni av Snuffe82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 21 Juni Så. Batterierna laddade. Kommer upp i (vad det ser ut som på den analoga mätare) 5950rpm. Testet genomfördes efter jag gjorde rent det som jag kunde under båten, och det blev mestadels bak vid motorn. Känndes som det fanns mycket att göra där under samt så såg jag det senare när jag gick ner med kamera för att kolla motorns läge. Gjorde rent vid nedre delen av motorn, propeller och allt det där. Kom upp i 23.9 knop som mest, men det guppade mellan 23.5 och 23.9, så en ökning på runt 1 knop. Och det känndes snabbare. Motorn ser ut att hänga bra, strax ovanför skrovet. Men det är en del del kvar under skrovet som jag inte kunde komma åt och kan tänka mig att det påverkar minst 1-3 knop om inte mer. Ser också att jag inte kommer upp med fören så mycket. Men det får bli någon annan gång som jag får tilta till max men jag tycker jag riktade den del men den kommer inte upp. Kan vara algerna under måten som ställer till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 21 Juni Kör här i ca 20 knop Vet inte hur båten skall vara ä, kan vara så att det skall ligga så i vattnet, men spontant så skulle jag vilja resa båten mer uppåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 21 Juni Uppdatering: Gjorde rent skrovet yttligare med min kära Scrubbis (5 min på vardera sida) kom upp i 25 knop nu, kan ha varit medvinden också. Trimmade mer vågat med motorn också och jag märkte när den sa ifrån och kom för högt upp. Fick bra rpm också, som bäst hade jag 6100-6200. Skall arbeta mer med skrovets undersida, tror det är den största boven. Tiptop skrov samt öka till en rostfri propeller i 18-19 så kanske det blir 30-32knop, skall återkomma när mer är gjort. Känns ändå bra med detta framsteg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 1 Juli (redigerade) Tog en sväng med båten idag och upplevde att gaspådraget var ojämnt samt att jag endast kom upp i 17-18knop och nådde max 5000rpm, istället för en bra bit över 6000 som jag tidigare har uppnått. Misstänker bränsletillförseln är problemet. Motorn skall vara servad hos Stavsnäs båtvarv och sjömack senast i vintras, och tar för givet att saker på motorn är bytt mm, men det finns ett större "förfilter" som ser en aningen äldre ut om 6-7 månader men jag kan ha fel. Vet ej ifall byte av detta ingår i servicen. Lägger upp en bild på det. När jag googlar på detta filter läser jag att det är enbart till för Evinrude och Johnson, antar att det satt en sådan motor på innan. Mina tankar går nu följande.. skall jag byts detta filter till ett nytt rent eller skall jag ta bort detta och installera ett filter som är rekommenderat för Suzuki df100b? Hur mycket skiljer sig dessa filter? Kan denna skapa en flaskhals? Eller tror ni att även denna är bytt i samband med servis av motorn? Uppgifterna för service skall vara sparade digitalt så jag kanske skall åka förbi där och fråga.. Hur skall jag göra. Förra ägaren har troligen kört med denna kombination i 4 år. Redigerad 1 Juli av Snuffe82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 117 Postad 2 Juli 7 timmar sedan skrev Snuffe82: När jag googlar på detta filter läser jag att det är enbart till för Evinrude och Johnson, antar att det satt en sådan motor på innan. Lita INTE på varken Google eller någon AI👽 Finns absolut inga belägg för att detta vattenavskiljande bränslefilter enbart får/skall användas på Evinrude/Johnson motorer. Filtret bör du byta och sen vad du köper för fabrikat på filtret spelar mindre roll bara det är ett vattenavskiljande bränslefilter och passar i filterhuvudet, d.v.s. har samma gänga och tätningsringen sitter på samma ställe. Enligt Marinshopen skall Sierra 118-7946 eller Quicksilver (Mercury) 8M0061975 passa och det finns säkert fler andra alternativ som passar. Bor du i Stockholmsområdet, åk till Marinshopen och köp ett nytt filter eller din närmsta båtdelsbutik, de skall ha "crossreference" listor så man kan översätta ett filterfabrikat till ett annat. Angående att motorn inte orkade varva mer än 5000 r/min under sista rundan kan bero på varmt väder och i kombination med att din båt är tungdriven t.ex. beväxt botten och/eller skador på botten som jag nämnt tidigare. Varmt väder= lägre effekt i motorn... På en bild du postade 21/6 ser man tydligt att båten går med stäven lågt och du har mycket stor våt yta under båten vilket ger ökad friktion och därmed lägre fart. Du får nog bita i det sura äpplet och ta upp båten, spola rent botten med hötryckstvätt och sedan inspektera båtens botten efter skador och ev. "fullagningar" med Plastic Padding. Finns det skador eller "fullagningar" kan det innebära att glasfibern suger åt sig vatten och båten blir tyngre. Lossa dyvikan och kolla om det finns vatten i dubbelskrovet. Något galet är det som gör att båten är tungdriven och inte gör den fart den skall. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 2 Juli (redigerade) Tack för svaret Pär! Tänkte åka till SeaSea där de har samma filter på lager i butik. Ja det var rikt hot ute på sjön igår, runt 30+. Lyckades vecka nivåmätaren till bränsletanken (glapp i en kontakt) och vet att det ligger lite i tanken, typ tom tank, och det har gjort det så länge som jag har ägt båten (drygt en månad). Har inte velat fylla hela tanken då tanken ser ut att vara stor, säkert 150-170 liter minst (125x55x 28cm mäter jag den till) och båten blir då ännu mer framtung. Angående mellanskrovet, förra ägaren hade gjort ett lite öppning in till mellanskrovet för att kunna nå en en pump för att tömma ut vatten som bildades där under. Har nu i efterhand fattat att han inte viste att det finns en manuell pump till detta. Men men. Jag har gått in men en inspektionskamera som jag normalt använder i jobbet för att filma avlopp och jag vet att det är tomt på vatten där nu. Men jag har bytt ut en inspektionslucka och tätat då det rann vatten igenom och hamnade på tanken och rann troligtvis vidare och hamnade till slut i mellanskrovet. Hittade två skador till där gelcoaten är borta, den ena är precis där regnvatten liggen innan det runner ut (liten sänka där ochså så vattnet ligger kvar där, då utloppet ligger på en aningen högre nivå. Den andra skadan är baktill och är under vattnet. Lägger upp bilder på dessa. Så absolut den behöver komma upp. Har hittat två ställen i området som erbjuder tjänst att lyfta båtar för att kunna tvätta och inspektera. Skall ju också snart påbörja med bygget av båtslipen till denna och när båten är torr skall den väga 850 kg utan motor. Så runt 1 ton med motor. Men frågan är hur många kilo vatten den kan ha sugit upp? 200kg? Hade tänkt bygga slipen av båtstöd från Biltema som klarar 1000 kg styck och bygga så den vilar på minst tre eller fyra par hela tiden. (Byter ämne nu, kanske skall hitta en annan tråd för skriverier om båtslipen) Redigerad 2 Juli av Snuffe82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 117 Postad 2 Juli Har tittat på dina senaste bilder och det är såna skador som på aktern du ska leta efter. Suger in vatten i laminatet på såna ställen... När du fått upp båten och tvättat så ta en rejäl inspektion av botten. Slipa gärna upp dessa skador så glasfibern torkar upp. Har du fuktmätare kan du kolla med en sådan men det tar lång tid att torka om du inte vill slipa ner hela botten. Du bör låta den ligga hela vintern och torka upp innan du börjar laga skadorna. Finns inga genvägar här med värme eller avfuktare och annat, det är bara att vänta. Sen lagar du med polyester, glasfibermatta och avslutar med topcoat. Inget spackel eller annat fusk. Jag lagar ALLTID båtar tillverkade i glasfiberarmerad polyester med glasfiber och polyester, inte Epoxi. Är det denna du ska använda till din slip? https://www.biltema.se/bat/battrailers/batstod/batstod-110-cm-2000042728 Leta även efter misspassningar, sprickor och annat på innerlinen, det skall absolut INTE vara något vatten i dubbelbotten som är en del av flytelementen i båten så den håller sig flytande om den skulle råka bli vattenfylld. Ser även utloppet till självlänsen som inte sitter riktigt som den ska, kolla så dessa genomföringar är korrekt monterade. Demontera gärna och montera om och täta med SIKA 591, inte silikon. Verkar som båten du köpt är tillverkad under perioden då OMC (Evinrude/Johnson) ägde RYDS och antagligen har båten sålts med en Johnson 90 eller 115 V4 från början. Det är därför det sitter ett sådant bränslefilter monterat på båten. Var och varannan båt lämnade fabriken med fabrikationsfel och byggena var slarvigt utförda. Personalen hade ett hårt pressat tidschema av den "nya" företagsledningen som bara ville tjäna pengar men så gick det som det gick. År 2000 går OMC i konkurs och BRP (Bombardier) köper konkursboet. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 2 Juli 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Har tittat på dina senaste bilder och det är såna skador som på aktern du ska leta efter. Suger in vatten i laminatet på såna ställen... När du fått upp båten och tvättat så ta en rejäl inspektion av botten. Slipa gärna upp dessa skador så glasfibern torkar upp. Har du fuktmätare kan du kolla med en sådan men det tar lång tid att torka om du inte vill slipa ner hela botten. Du bör låta den ligga hela vintern och torka upp innan du börjar laga skadorna. Finns inga genvägar här med värme eller avfuktare och annat, det är bara att vänta. Sen lagar du med polyester, glasfibermatta och avslutar med topcoat. Inget spackel eller annat fusk. Jag lagar ALLTID båtar tillverkade i glasfiberarmerad polyester med glasfiber och polyester, inte Epoxi. Är det denna du ska använda till din slip? https://www.biltema.se/bat/battrailers/batstod/batstod-110-cm-2000042728 Leta även efter misspassningar, sprickor och annat på innerlinen, det skall absolut INTE vara något vatten i dubbelbotten som är en del av flytelementen i båten så den håller sig flytande om den skulle råka bli vattenfylld. Ser även utloppet till självlänsen som inte sitter riktigt som den ska, kolla så dessa genomföringar är korrekt monterade. Demontera gärna och montera om och täta med SIKA 591, inte silikon. Verkar som båten du köpt är tillverkad under perioden då OMC (Evinrude/Johnson) ägde RYDS och antagligen har båten sålts med en Johnson 90 eller 115 V4 från början. Det är därför det sitter ett sådant bränslefilter monterat på båten. Var och varannan båt lämnade fabriken med fabrikationsfel och byggena var slarvigt utförda. Personalen hade ett hårt pressat tidschema av den "nya" företagsledningen som bara ville tjäna pengar men så gick det som det gick. År 2000 går OMC i konkurs och BRP (Bombardier) köper konkursboet. //Pär Ja precis det är denna som jag hade tänkt att andvända till slipen. Blir väl runt 10-12 st. Hittade denna: https://ojanpera.se/produkt/pv0006/staellning-till-vinsch/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Performance Max | t-ROAS | SE CSS&utm_content=Performance Max&gad_source=1&gad_campaignid=17051631275&gbraid=0AAAAAoNOTBthdc6ebFi6-rTs9bq_bNnzh&gclid=CjwKCAjwsZPDBhBWEiwADuO6y8xmtbssIDeMYsfFGpX5YecfenYuWLA0cjAfcsc5kdXhe8QONcyEARoCQBkQAvD_BwE som jag hade tänkt avsluta med, men är lite osäker på måtten kanske passar eller så jag kanske anpassa avstånden på slutet eller trolla på något sätt. Tycker den ser stabil ut. Vet som sagt inte vad skutan väger nu, om jag har otur kan den väga 1300kg. Kommer bygga slipen i två eller tre delar. Sista delen, där båten kommer att vilja på blir en fast plats och den andra två blir justerbara/flyttbara delar (en som kommer att läggas ut i vattnet och en annan som kommer att vara en mellansektion) alternativ är att andvända lösa båtstöd som mellansektion) beroende på om det är låg eller högvatten. Kommer troligen bygga med sådanna här reglar eller liknade. De behöver vara rätt så kraftfulla, kommer även behöva fylla ut under så den blir en jämn belastning/kontakt med marken. https://www.byggmax.se/regel-impregnerad-45x70-p08745070?store=1310&gad_source=1&gad_campaignid=20756641376&gbraid=0AAAAAD8WC3HFBjnhfIvYpb14fB5zsyija&gclid=CjwKCAjwsZPDBhBWEiwADuO6yx7PydTRAs7HUCP00MAx1Lq-npI4vkYUc01FCU3VvaoLayyqBJQ_8BoCKC0QAvD_BwE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad söndag kl 22:03 Uppdatering: Bytte förfilter, mycket skit och partiklar när jag hällde bränslet som låg i det gamla filtret, inte katastrof, men det var lite grann ändå, tittade under skrovet med kamera, Yes, det hade börjat växa en del där. Gjorde rent skroven så gott jag kunde med min Scrubbis, kämpade på säkert i 20-30 min med den. Provade att köra. Kom fortfarande vara upp i 5000rpm (tror dock att det var närmare 4900rpm eller knappt det) och fortfarande runt 17 knop... Och den gaspådrag beteende sig konstigt.. när jag väl hade lagt till båten vid båtplatsen, satt jag där och grubblade på vad satan kan det vara... Har tidigare undersökt ifall det är propellern som slirar och det såg bra ut när jag kollade det för några veckor sedan. Tänkte vidare på vad är det mer som jag har gjort eller missat och komm inte på något. Tänkte då, jag måste kolla propeller igen.... Och titta, den har för sjutton gubbar ändrat sig i läge nu, eller är det bara jag som ser i syne för att försöka hitta en rimlig orsak till varför den beter sig så konstigt helt plötsligt? Lägger upp två bilder på det. Den ena bilden tror jag redan finns här i tråden som visar markeringarna som är i en linje förhållande till varandra. Den andra bilden som jag tog nu för någon timma sedan visar något helt annorlunda.. Men om det är så att den tappar greppet och slirar (vilket förklädet konstiga gaspådraget) borde inte rpm skena iväg då? Känns som jag iaf har något på spåren denna gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 117 Postad måndag kl 01:27 Du borde märka klart och tydligt att motorvavet ökar när propellenavet slirar. Borde vara samma ljudupplevelse som om man sitter med foten på kopplingspedalen i bilen och kör i 70 km/h och trampar ner kopplingspedalen en bit. Jag kan inte se annat att det skiljer ca 1/4 varv mellan bilderna... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad måndag kl 09:29 Nja, tycker jag inte upplevt det där med koppling halt nedtryckt, skall ut med båten snart igen. Och skall undersöka propellern, propellern har vilket fall rört sig, så om den skulle tappa mer fäste då kanske det blir halvt nedtryckt koppling, nu är det kanske något mellanläge och gör något med så motorn inte orkar/kan varva helt. Får ta bort den ta mig en titt. Eller skall jag köpa en ny på en gång eller bara ett nytt hubkit? Kanske är svårt att dra ut den gamla och pressa in den nya? Har till till gång till en snickerboa med skruvstäd för detta kommer att ski i så fall🧑🔧 Om jag köper en ny propeller, kanske skall köra på en 18" istället för 17 som sitter där nu. Tänker på att för några dagar sedan kom jag ändå upp i 25knop men 6100-6200 rpm och då var skrovet inte helt tipptop och upplevde då att jag inte hade några problem med accelerationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 117 Postad måndag kl 09:44 (redigerade) Nej köp ingen propeller ännu, vänta till våren då du kollat över botten och fixat till skadorna under. Du har ju en skada i aktern, så en olycka kommer sällan ensam. Jag ska kolla lite i propeller listor och se vad jag kan hitta som skall passa båten. Det märkliga är att vissa dagar varvar motorn bra 5000 r/min medan andra dagar kan den få för sig att varva över 6000 r/min. Kan ju vara en sensor som ligger och spökar med en felkod. Så antingen väntar du till det är dags för service eller åker du till verkstan och ber dom kolla ev. felkoder. Det finns ju ett antal sensorer som ger signal till ECU som sedan beräknar rätt bränslemängd o.s.v. //Pär Redigerad måndag kl 10:25 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad måndag kl 10:18 (redigerade) Inte byta? Kommer att använda båten mycket nu i sommar och framförallt de kommande dagarna och veckorna. Vill inte att det skall blir värre och att man blir stående mitt ute på fjärden. Har nära till en SeaSea butik (Nacka) och tänkte handla där om ca 40-60 min innan jag åker till båten igen Redigerad måndag kl 10:41 av Snuffe82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 117 Postad måndag kl 10:41 (redigerade) Jag hade nog kontaktat Suzuki verkstan du har en bit bort och bokat en tid för att kolla ev. felkoder. Eller så går du över alla kablar, skarvstycken och anslutningar till sensorerna, kolla även alla jordningskablar innan du åker till verkstan. Något skumt är det att den ena dagen inte orkar varva ut men kan göra det nästa dag. Du tycker ju inte att navet slirar när du kör, det märks ganska tydligt om det gör så. Som jag beskrev tidigare, trampa ner kopplingen utan att släppa gasen. Har du löst nav på propellern så kolla det extra noga och ibland kan man se spår av att det slirat. Men det är ju skumt att motorn inte ökar i varvtal när det slirar. Ev. så köper du ett nytt nav, kan ju vara bar att ha i reserv och kostar betydligt mindre än en propeller som kanske ändå inte stämmer till 100%. Hittar inga rekommendationstabeller för Suzuki på nätet, enligt Mercurys propellerverktyg hamnar man på 18" stigning. Hör med Suzukiverkstan vad dom säger om dom har några tabeller eller annat där man kan se vilket propeller man ska ha. Kan ju vara så att förra ägaren bytte ner till 17" för att båten gick tungt och inte orkade varva ur fullt eller att de ofta körde med tung last i båten. //Pär Redigerad måndag kl 10:48 av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad måndag kl 11:30 (redigerade) Nav= propellerhub? Typ denna: https://www.seasea.se/propellerhub-suzuki-johns-4 Tänkte ifall det bara skulle vara smidigare att byta propeller då allt detta ingår. Men ser på deras sida att den inte finns någon 14x17 bara 13 -1/4x17 eller så har jag inte litat ordentligt Tänker att den måste väl lira, annars skulle inte markering ändra position? Redigerad måndag kl 11:34 av Snuffe82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad måndag kl 12:26 Köpte lite saker nu, få se om det är något jag lämnar tillbaka eller så, återkommer men en uppdatering senare.... Spänningen fortsätter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad måndag kl 18:39 Uppdatering: Körde en sträcka först i ca 12min, kollade propeller igen ifall den hade ändrat position... Det hände den icke gjort!.. så ingen byte av propeller känndes aktuellt för tillfället.. Kollade och tömde bränslefiltret som sitter på motorn, ingen märkvärdig där. Kollade bränsleslangen (den med pumpblåsan på) efter läckage, ingen läcka där. Jag kom sedan på att tidigare under mer gaspådrag så tycker jag höra ett snabbt tickande ljud, som jag inte har lagt så mycket fokus på att undersöka fråga om här på MG. Tänkte i alla fall undersöka detta en men vet inte riktigt vad det kommer ifrån, låter typ från reglaget eller bakom på något sätt. Öppnade utrymmet bakom (där man kan vila fötterna) och tog då en titt på en dosa som jag misstänker är något som kanske kan vara källan till det tickande ljudet. Försöker se ifall det står något på den men hittade ingen speciellt... Förutom att det stog "UPP med en pil". Denna märkliga sak spände jag fast så den höll sig upprätt och förankrat. Efter det tog jag en tur för att filma de konstigheter som jag upplevde med gaspådraget. Men nu hade problemet försvunnit och jag nådde 6200rpm vid fullt gaspådrag och kom upp i 24knop. Förmågan är nu, vad är detta för mirakelmojäng som måste vara upprätt och som jag stark misstänker har varit problemet till det som jag nyss hade men låg fart och lägre rpm. Lägger upp en bild på denna pryl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 117 Postad måndag kl 19:30 Kan det vara denna? Nr 30 på bilden Är en del av Suzuki KLS system (Key Less Start) Är utanför mitt vetande men tydligen sitter det ett relä (32) och en varningssummer (31). Hör med Suzukiverkstan om detta påverkar motorns gång/varvtal om den ligger lös. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad måndag kl 20:35 Yes det måste vara denna, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad onsdag kl 23:46 (redigerade) Okej, har nu undersökt och hittat vad det var som var galet den senaste tiden (låga rpm och kom inte upp i så många knop samt gaspådraget känndes konstigt) Det är troligen ett nybörjarfel (är det för mig iaf) och jag tror även andra kan ha nytta av att känna till detta. Har skrivit om det tidigare här i tråden (tror jag) att jag tidigare har kört och ägt mindre båtar, en mindre, lite av en roddbåtskaraktär som hade en äldre Yamaha 15hp motor, typ 80-tal och en Ryds 435s men en Evinrude 25hp från 96. Motorerna (2-taktare) på dessa två båtar har inte varit i toppskick och har inte tvättat dessa och hållit de fina, och jag har då inte varit orolig för att få dessa stulna. Den nya båten som jag köpte nu (för runt två månader sedan) där det sitter en Suzuki df100b från 2021 men garanti kvar, och i mina ögon ser den helt ny ut, är jag naturligtvis mer rädd om och kan tänka mig att den skulle vara snabba penger för den som sysslar med sådant. I samband när jag skulle köpa båten så köpte jag lite tillbehör, tampar, lås, kätting, såpbubblor, båtshake mm och så hittade jag även ett skydd som jag tyckte skulle passa fint på motorn. Yes det är skyddet som är boven i dramat här, har nu insett motorn inte fick tillräckligt med syre/luft när jag vid några tillfällen har kört runt med skyddet kvar på motorn. Men det har fungerat felfritt många gånger också. Ja så kan det vara och nu har jag lärt mig det.. Har tidigare sätt en del videos på nätet där skyddet ligger kvar över motorn och trodde inte att det skulle/kunde skapa problem. Finns väl säkert olika material mm. Vet att det har regnat, har så klart då blivit fuktig/blöt kväver mer då. Kör nu båten utan det och tankarna har nu bytt fokus. Nu är det bygge av båtslip så jag kan ta en titt på skrovet för att se hur det står till med det, och så blir det intressant att se hur den känns nästa vår efter när skeppet har fått står på det torra och torka under höst, vinter och vår. Nu 6000-6200rpm och 24-25knop. Bättre bör den kunna gå. Siktar på 28-32knop Det förbannade skyddet till motorn: https://www.biltema.se/bat/batupplaggning/batoverdrag/skyddsoverdrag-m-2000060468?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-low&gad_source=1&gad_campaignid=1625842709&gbraid=0AAAAADowiYiHFj2IpqpJKIfqmCQnr4fwj&gclid=CjwKCAjwprjDBhBTEiwA1m1d0gfEZnTPowmDwyos7UFU620djXdc98krrjP3XjDX5cKYalhNGa1SnhoC-DUQAvD_BwE Hej hopp! /Mattias Redigerad onsdag kl 23:58 av Snuffe82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser