Gå till innehåll
lördag 24 maj 2025
Gausafeten

Lowrance LCX

Rekommendera Poster

Tjo.

Det finns redan en massa plottertrådar :) men hoppas det finns plats för en till ändå.

På "nya" båten följde det med en Lowrance apparat. Lowrance lcx-112c, 10" plotter från början av seklet.

Den funkar bra, skärmen är fortfarande helt ok, men den saknar kartor, och ekologdsgivaren, transducern, är paj.

Det verkar som att det fortfarande går att få tag på nya kartor till denna plotter, och även ny givare finns som reservdel.

Men är det lönt? Givare plus kartor ser ut att kunna kosta ca 3k. Det är i alla fall halvvägs mot en ny enhet.

Jag tror att det var en riktigt bra pryl när den var ny, men verkligheten borde väl sprungit förbi den för länge sedan?

Jag vet att jag vill ha plotter med ekolod (eller för att vara mer exakt, jag vill ha plotter OCH ekolod). De måste ju inte var en och samma pryl, men nu ska de sitta i en styrpulpetare så det är lite begränsat med utrymme även om det säkert skulle gå att klämma in ett par skärmar. Fiskenördarna har ju massa tv apparater i mindre båtar än min har jag sett :) .

Jag har inte tidigare funderat på skärmstorlek, men efter att ha varit ute och kört lite med 10-tummaren har jag lärt mig att jag vill ha stor skärm :D Tio är väl inte nödvändigt förstås, men jag drar nog gränsen vid 7" i alla fall. Gärna någon sorts snabbfäste så att den är lätt att plocka med sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att dels ha sonderat kostnaden för möjliga reservdelar till nuvarande lod, och del vad jag sedan faktiskt skulle få ut av det så har jag beslutat mig för att inte investera tid och pengar i mitt gamla lod utan istället fokusera på vilket jag vill ha istället.

Enheten har bra och ljusstark skärm, men låg upplösning, och är väl gissningsvis kapabel att visa 265 färger (osäker om den klarar att visa alla samtidigt dock :) ). Så den får gå till elektronikhimlen.

Det handlar ju om en öppen styrpulpetare med gammal motor. Så inget behov av massa nätverksfunktioner och snygga grafer med motordata.

Hellre en enhet som antingen är lätt att plocka bort, eller som kan byggas in lite snyggt. Nån av de enklare fiskeplottrarna skulle säkert funka.

Tror mina önskemål kan sammanfattas såhär:

* Gärna nån form av sidescan

* Gärna nån form av inspelning av djupdata så att jag i de områden jag rör mig mest kan 'förbättra' sjökortsdatan.

* Gärna kunna visualisera AIS-data i plottern

* Ska funka att navigera i 20-25 knop även om det börjar bli lite gropigt.

* 7 eller hellre 9 tum. Men de flesta modeller verkar finnas i flera storlekar så det är "bara" priset som skiljer så där är det väl bara att välja efter plånbok 😒.

Kollat lite på Lowrance Elite Ti2, och nya Elite FS och nått sånt är väl lagom i funktioner om jag nu begripit vad reklamen betyder.

Kollat på Garmin och de är ju snygga och verkar bra men är lite emot deras inlåsning mot att inte kunna använda kartdata från andra källor än Garmin själva. Hade väldigt svårt att begripa deras olika modellbeteckningar innan jag hittade en bra beskrivning på nån sida som förklarade vad de betydde :).

Raymarines motsvarighet är väl Element HV. Har inte hunnit läsa på så mycket om dem ännu, de kommer med Raymarines egna SeaPilot kartor, hur är de? Och Deras app, är det samma karta eller behöver man köpa karta två gånger till både plotter och appen? 

Hur låter det, tror jag börjar få koll, men det där med de olika kartorna och hur/vad man betalar för känns fortfarande lite skakigt. :D 

Nu är det helg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...