Gå till innehåll
måndag 19 maj 2025
skippeer

Service av elmotor till bogpropp i Gbg området?

Rekommendera Poster

Har en äldre VP QL BP600 som idag plötsligt ändrat ljud, pumpar vatten åt båda hållen.

Tänkte ta loss och få översyn av kol och transmission.

Kompis säger att det går att lossa 4 insexskruv och lyfta bort motorn för översyn utan att båten sjunker.

Några tips på elfirmor i stor Göteborg?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, bogpropellrar brukar vara konstruerade så att man kan lyfta bort motorn från växellådan utan att vatten tränger in. Det är ju så att det finns en brytpinne mellan motor och växellåda som man skall kunna byta medan båten ligger i vattnet. Transmissionen däremot kommer du inte åt när båten ligger i vattnet.

Man om nu bogisen pumpar vatten år båda hållen är det väl som det skall?

Det kan ju ha fastnat tång eller ”kolasnören” runt propellern som gör att den tappar i effekt och låter annorlunda. Det kan vara de där förbaskade havstulpanerna som bildat kolonier på propellerbladen...?

Hör med Whalborgs marina i Hinsholmskilen om dom kan hjälpa dig eller kan hänvisa dig någon annanstans.

Sedan borde ju någon ”elmotorfirma”, fordonselektrisk firma eller en lindarverkstad kunna hjälpa dig.

Men ett kolbyte brukar inta vara så svårt att göra själv.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Observation:

* sedan vi köpte båten 2017 har bogpropellern haft en viss "hög" ljudnivå

* vid några tillfällen senaste året har det låtit som att den tappat spänningen en tiondels sekund

* idag körde jag lite vid tilläggning och plötsligt sjunk ljudnivån till "symaskins" nivå men den pumpade vatten åt båda hållen när jag testade

* när vi lade till vid hemmabryggan för en stund sedan hade det gamla högre ljudet återkommet

Kompisen berättade att det brukar finnas en brytpinne i reserv för den inre delen, ingen sådan i vår båt. (Den yttre på propeller axeln har jag örnkoll på efter ombyggnad av tunnelmynningarna).

Hoppas på snällt fel ala utslitna kol.

Motor KBE 1202, 4 KW, 12 V

Kontaktor Albright DC88-250

Söndag blir demontering av elmotor, rengöring och koll av kolen.

Båten är 20 år gammal så slitagedelar räknar jag med att de måste bytas förr eller senare, helst senare....

Firma som jobbar med startmotorer kanske kan vara rätt ställe nu när folk börjar jobba igen efter semestern.

Läst gammal tråd med stort intresse, varje dag får man lära sig lite nytt

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland finns det MG skribenter som har haft samma problem tidigare och löst det.

Jag kanske är den förste i stor Gbg med elproblem.

Försökte finna var borstfjädrarna sitter, skruvade av en rund skyddsplåt nästan i toppen men kunde inte lista ut om de sitter där.

Fann Cu-stoft som kanske kommer från kollektorn.

Status nu är att elmotorn ligger i en kartong för ett besök hos el verkstad ASAP.

Bogpropellern är 19 år gammal och VP verkar inte föra delar längre ==>> Wahlborgs marina är en lågoddsare

Automagnet i Frölunda ligger nära hamnen och deras verkstadsprofil verkar lovande.

Mest lovande verkar Ringöns Bilel, de är auktoriserad Sleipner service center och verkar jobba hands-on med båt/bilel.

Vet inte om Högsbo bilel eller Strömkvis & Co jobbar praktiskt med båtel…

Övre bild visar inre brytpinnen (gissar det är stålpinnen inne i den runda grunkan).

Undre bilden visar hur den ”fasta delen” ser ut. Lärorikt att skruva 🙂

CF7AC027-62B8-4B3D-A237-938CA8B52D2E.jpeg

27463801-1958-4049-B181-766CCE7EDEAA.jpeg

Fundering, de 4 insex skruvarna (15 x M8) bör bytas, men vilket är bäst galvat eller rostfritt mtp att gängorna är i aluminium?

Min tanke är att använda mild Loctite som isolering stål mot alu så du borde insex i rostfritt funka.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möjligen är din QX bogpropeller identisk med annat fabrikat, QX var eller är, Pentas varumärke för tillbehör, och man köpte väl in prylar från andra tillverkare och satte på sin egen logotyp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt troende är i samma riktning.

VP QL BP600 var troligen tillverkad av Engbo därav mitt intresse för Sleipner service företag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googlat lite mer inför service.
Finns några youtube filmer om underhåll av bogpropellrar (dock inte vår från 2001).

Vetus har i en av sina manualer tips om rengöra kolborstar, hållare och kollektor samt kontrollmät längd på kolen. Kan det sitta 4 kol på elmotorn för BP600.....

image.png.cd4766c395a3826928b1059b962b1702.png

Kommer jag ihåg skall jag köpa reserv brytpinne för tydligen skall den inre brytpinnen gå av först om något fastnar i bogpropellern och då sitter det fint att själv kunna byta i nästa hamn.

# # #
Undrar vilka skruvar som skall bort för att komma åt kolen?
Trycker kolen nedåt på en kollektor?
Många frågetecken ikväll 🙂

image.png.59351c99f9aea2e43e5480a21edd26c2.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åkte till Ringöns bilelektriska, trevlig kille som förklarade att tidigast nästa vecka kunde de hjälpa mig med översyn och ge förslag på åtgärder (tex svarva kollektorn jämn).

Körde förbi BT och köpte luft på burk och bromsrengöring.

Hemma i garaget skruvade jag av plåten som går runt nästan överst på elmotorn och sedan skruvade jag av toppen som sitter med 4 skruv.
Nu kunde jag se och förstå var kolen sitter, 4 olika platser runt om med 2 kol per plats
image.png.f865417e14a120cc7865463db761c168.png

Lyfte ut elmotorn till utsidan, stående på 2 träklotsar blåste jag bort det lösa dammet.

Sedan lyfte jag in motorn i garaget och använde fast 7 mm hylsa för att lossa strömmatningen.
Med en skruvmejsel spände jag bort en fjäder i taget och lyfte ut kolen.
Var noggrann så att de kom tillbaka på samma plats.
Med 2 kol uttagna rengjorde jag med en trasa med bromsrengöring; kolen, spåren för kolen och allmänt runt där det gick att komma åt.
Använde 240 papper och putsade ytorna för ringkabelskorna och ytan på kontaktblecken där skruven sitter monterade i.
Tog lite kopparpasta på skruvgängorna och satte tillbaka kolen.
På bilden syns en enskild svart kabel som går ned till kontaktorn, som tur vad hade jag tagit fotot innan jag skruvade loss för minnet är kort hos mig.

image.png.ec058963013a7da148c244afe19035d9.png

De 8 kolen var märkta med "M30", längd var 27 mm så det känns som att de klarar flera år till.

# # #
image.png.c7891a36e7fb36891442a93928a984a6.png
När jag ändå var i farten använde jag 240 pappret för att putsa kontaktorns kontaktytor, stack in en spets med sandpapper och tryckte upp blecket mha en rak mejsel (både viloläget och dragläget, hade nog räckt med dragläget).

# # #

Vid demonteringen i söndags var jag osäker på hur jag skulle koppla loss det elektriska på bästa/enklaste sättet, efter lite klurande kopplade jag loss plus/minus matningen och sedan 4 små ledare från kretskortets socketbits anslutning. Antecknade exakt hur det var kopplat elektriskt och mekaniskt, tog oxå några foton mha telefonen.
Vid återmontering var det svåraste att få tillbaka de 4 trådarna, slutade med att jag fick ta loss kretskortet från skrovets insida så jag kunde se vad jag gjorde.

Putsade upp plus och minus matningen för under 20 år har det samlats skit och oxiderat en del, tog nog lite vaselin på skruvgängor, brickor mm.

Tog lite vattenfast fett (det som jag fann) på kopplingen mellan motor och fast transmission.

# # #
Testkört UA

4 KW 12 Volt, körs på servicebankens batterier, vilospänning 13 volt, vid körning 8 volt mätt på elmotorns matning.

Det jobbigaste var att koppla tillbaka de 4 trådarna som sitter på kretskortets sockerbitsanslutning. Gick inte att se så jag fick ta loss kretskortet/plastlådan från inre skrovsidan och då gick det galant.

# # #
Så här gjorde jag och om någon har ideer hur det skulle gjorts på ett bättre sätt får ni gärna berätta så att vi på MG höjer vår kunskap.

Ha de

Redigerad av skippeer
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...