Gå till innehåll
tisdag 13 maj 2025
Lillavarg

Tips på båt

Rekommendera Poster

Hej

Jag är inne på att köpa min första motorbåt och jag vill gärna ha lite tips på vad ska kika efter. Vi har tänkt kryssa utmed öst och västkusten. Båten behöver ha 4 kojplatser, toa och möjlighet att laga mat. Budget max 400.000 inkl kärra

Som sagt, är helt nybörjare när det större motorbåtar.

Tack på förhand

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lillavarg:

Hej

Jag är inne på att köpa min första motorbåt och jag vill gärna ha lite tips på vad ska kika efter. Vi har tänkt kryssa utmed öst och västkusten. Båten behöver ha 4 kojplatser, toa och möjlighet att laga mat. Budget max 400.000 inkl kärra

Som sagt, är helt nybörjare när det större motorbåtar.

Tack på förhand

Hej!

Med dom önskemålen förefaller din ekonomiska ekvation vara nästa omöjlig.

För att kryssa längs med ost- och västkusten behövs sannolikt en båt som med råge överskrider din snålt tilltagna budget.

Berätta istället vad det är dör slags motorbåt du vill ha. Hur lång och hur bred hade su tänkt att den skulle vara? fartområde; långsam mittemellan eller snabb? Bensin- eller dieselmotor?

När du skriver ”kärra” menar du en trailer att dra efter bilen eller en enklare vagn för uppställning vintertid?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är i samma sits och har 20-30 annonser på blocket markerade som favoriter och har tittat på 5 båtar av olika slag. 10 meter stålbåt med dubbla dieselmotorer; 8 meter plastbåt med diesel motor; 9.75 meter plastbåt med 350hk bensinmotor samt en 10-meters motorkryssare i trä.

Det finns många äldre båtar i prisklassen 400.000 och neråt som är mellan 8 och 12 meter, känns som du skall titta på det storleksintervallet. Större båtar är rymligare och stadigare på sjön men dyrare i drift (bränsle, båtplats, vinterförvaring, transport), dyrare i underhåll och svårare att manövrera.

Skall du långa sträckor blir marchhastigheten en faktor. Från Stockholm till Bohuslän och tillbaka längs kusten, ca 1000 nautiska mil, det blir 100 timmar i 10 knop. Kör du i 30 knop så sparar du 66 timmar.

En snabb koll på blocket så hittar jag en snabb (gissningsvis) båt för 375.000:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/sea_ray_300/96196183

Och en mindre snabb 170.000:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/coronet_31_aft_cabin/96566777

@Georg_Ohm Både dessa ligger under budget (och det finns många fler), tänker du att de inte är tillräckligt bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har en stor tveksamhet till amerikanska båtar, visst det finns sådana i olika kvalitssegment, men flera modeller är ”solskensbåtar”.

Jag menar då att även om båten är välbyggd och har kvalitet kanske den inte alltid är anpassad till vårt klimat.

Jag utvecklar inte det mer, då jag kan trampa andra på tårna, sådana som är väldigt nöjda med sin US-båt.

Coronet är ju en danskbyggd kvalitetsbåt, även ikonisk och populär även idag, även om några av modellerna kan kännas rätt gammalmodiga. Motorerna i dessa kan vara utbytta flera gånger, ju senare desto bättre. Coroneterna är i allmänhet älskade och välskötta samt då litet speciella, varvid prisbilden blir därefter.

Stålbåtar kan ju vara väldigt trevliga, många är byggda skrovfärdiga på varv, medan första ägaren sedan gjort resten själv. Ibland har det varit en duktig svetsare som dessvärre inte hade estetiska eller aquadynamiska kunskaper som efter eget huvud ritat båten med hjälp av vinkelhake och linjal.

Men det finns ett antal väldigt snygga stålbåtar, en del är byggda efter holländska ritningar. ”Steel Lady” är en av dem, tror jag.

Det behöver inte vara så att större motorbåtar alltid är svårare att manövrera än mindre. Med mer tyngd i vattnet driver dom inte iväg på samma sätt som en del mindre båtar. Jag har exempelvis en tremeters gummibåt som beter sig som en smörklick i en het stekpanna, även om det kanske är ett dåligt exempel. Sedan är ju större båtar dyrare i drift, båtplats, och allt vad det kan vara, medan försäkringspremien kan vara lägre.

Nimbus är väl lika spännande som en nyare Volvo, man vet vad man får, inga direkta överraskningar, genomtänkta båtar i det mesta. Men man får betala ganska mycket för varumärket, å andra sidan har man kanske igen det vid en senare försäljning.

Det kanske kan vara så att dom som gjorde sitt första båtköp under pandemin nu ångrar sig och kollar efter husvagnar, husbilar eller stugor istället, och det kan ju tänkas att båtmarknaden normaliseras, som det är nu är den överhettad, marknadslagarna med tillgång och efterfrågan styr.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...