Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fostar

2x150w solceller

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte förra året nya flexipaneler från sunwind, 2st 150w med ny regulator som klarar mer än 300w.

Jag kopplade samman båda paneler för att underlätta kabeldragning då kablen är rätt grov.

Det står på panelera att maxladd är runt 9 ampere men jag får ut från båda vid perfekt sol ca 8-9 ampere och tycker det verkar lågt?

Är helt grön på el, så är problemet att jag kopplade samman panelerna eller är 8-9 ampere de man kan förvänta sig?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du seriekopplade är spänningen dubblad, men strömmen samma som för en panel.

 

Vid parallellkoppling blir spänningen oförändrad men strömmen dubblas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev raol:

Om du seriekopplade är spänningen dubblad, men strömmen samma som för en panel.

 

Vid parallellkoppling blir spänningen oförändrad men strömmen dubblas.

Jag kopplade plus till plus så parallelkoppling då vilket jag fick sagt från försäljaren att göra.

Men tycker de borde ladda mer än 8 ampere...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad de "borde" ge är absolut max, vid en solinstrålning motsvarande ekvatorn och i optimal vinkel, med hemlängtan, moms, önsketänkande o.s.v. Vi har aldrig en - i dessa sammanhang - "perfekt sol" på våra breddgrader. Att du får ungefär hälften är nog vad man kan räkna med.

 

Sedan är det ju även batterierna som avgör laddströmmen (förutsätter att du har någon form av blybatterier). Det är hur mycket batterierna vill sluka i sig som bestämmer laddströmmen, så länge allt detta finns tillgängligt (annars sjunker spänningen tills jämvikt uppstår). Man "trycker" normalt inte i laddning i ett blybatteri.

 

För att ladda mer än 8-9A krävs en stor bank och/eller tämligen urladdade batterier. Därför är det också intressant vad batterispänningen är när du mäter 8-9A i laddström.

 

Men som sagt - påstämplade effektsiffror är teoretiska. Ibland med viss "bonus"  också....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har 2x120W parallellkopplade flexibla paneler satta "horisontellt" på ett lätt välvt rufftak. De två har som mest gett 155W tillsammans i sommar. Regulatorn bulkladdade vid det tillfället och det var ca 70% kvar i batterierna (om jag inte minns fel).

Jag räknar inte med att få ut mer än så från de två panelerna.

 

Tillägg: Vi har 288Ah vanliga våta bly i banken.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok så mao är det inget fel på installationen eller panelerna vilket är det viktiga, tack för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...