Alanningen 188 Postad 13 Juni , 2021 Hej! En bekant fick problem med propellern vid angöring. En dykare bekräftade att bladen lossnat från propellern men själva kronan sitter kvar på axeln. En ny propeller är inköpt och i veckan ska båten upp för byte av propp. Jag har kört utombordare hela mitt liv och har ingen erfarenhet av dessa mässingsproppar med utfällbara blad. Min oro ligger mest i att vi får loss den gamla kronan så vi kan montera den nya. Har ngn av er erfarna några tips? Vi har båten på land ca en timme sen ska kranbilen iväg. Vi har avdragare men är det ngt mer vi bör förbereda och/eller har ni några knep eller förslag som vi kan ha nytta av? Tacksam för alla idéer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 370 Postad 13 Juni , 2021 Skaffa en gasolbrännare och värm navet ordentligt när avdagaren satts an kraftigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 188 Postad 13 Juni , 2021 35 minutes ago, Seawolf said: Skaffa en gasolbrännare och värm navet ordentligt när avdagaren satts an kraftigt. Ok! Bra tanke. Men den finns väl en risk att man skadar axeltätningen om man värmer på för hårt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 209 Postad 13 Juni , 2021 1 timme sedan skrev Alanningen: Jag har kört utombordare hela mitt liv och har ingen erfarenhet av dessa mässingsproppar med utfällbara blad. 12 minuter sedan skrev Alanningen: Ok! Bra tanke. Men den finns väl en risk att man skadar axeltätningen om man värmer på för hårt? Låter som en segelbåt med S-drev, kan det stämma? Dessa propellrar sitter på splines och brukar inte vara svåra att få loss, men kanske efter 30 år. Värme hjälper inte i det fallet. Eftersom ytterytan inte har metallisk kontakt med innerytan får man inte in någon värme där det ev. kan sitta fast. Sitter propellern på en axel bör det gå att undvika att förstöra någon axeltätning. Gasolbrännaren ska vara så kraftig som möjligt så att man snabbt värmer upp mässingsdelen utan att värme hinner ledas in i axeln. Förutom att värmen gör att saker och ting rör sig så är ju vitsen att den yttre delen ska bli var och utvidga sig i förhållande till den inre delen. Blir båda varma (som det blir om man värmer långsamt) så missar man ju den effekten. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 188 Postad 13 Juni , 2021 20 minutes ago, Mackey said: Låter som en segelbåt med S-drev, kan det stämma? Dessa propellrar sitter på splines och brukar inte vara svåra att få loss, men kanske efter 30 år. Värme hjälper inte i det fallet. Eftersom ytterytan inte har metallisk kontakt med innerytan får man inte in någon värme där det ev. kan sitta fast. Sitter propellern på en axel bör det gå att undvika att förstöra någon axeltätning. Gasolbrännaren ska vara så kraftig som möjligt så att man snabbt värmer upp mässingsdelen utan att värme hinner ledas in i axeln. Förutom att värmen gör att saker och ting rör sig så är ju vitsen att den yttre delen ska bli var och utvidga sig i förhållande till den inre delen. Blir båda varma (som det blir om man värmer långsamt) så missar man ju den effekten. Lycka till! Tack för mycket och riktigt bra info!!! Vi har nu lite mer kunskap inför jobbet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 188 Postad 17 Juni , 2021 Propeller bytt!! Efter lite rengöring och knackande med hammare så lossnade den med en avdragare. Den satt ordentligt fast men släppte till slut. Vi behövde inte använda värme. Det mest spännande var att bogsera ut båten ur hamnen mellan bryggorna i 10 m/s med en Buster XL så att vi fick båten till lyftkranen. 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser