andreas1980 1 Postad 2 Juni , 2021 Hej, har skaffat en Yamarin Cross 75 BR och hittar ingen bra tråd på nätet för denna båt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreas1980 1 Postad 2 Juni , 2021 Finns det flera med denna båt här i forumet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antale 1 Postad 24 Juni , 2021 Hej, Jag har en Cross 75 också! Det är väl bra med ett forum för den modellen. Mvh NIcklas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 9 Postad 24 Mars , 2023 Tja, det är inte samma skrov på modellerna innan och efter 2019 har jag fått för mig. Den senare versionen har skrov från Buster och den tidigare från Yamarin. Ska nog köpa köpa denna båt och anledningen till detta är att jag vill har Yamarins berömda skrovprestanda. Nån som har erfarenhet av båda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 986 Postad 24 Mars , 2023 2 timmar sedan skrev ljud: Tja, det är inte samma skrov på modellerna innan och efter 2019 har jag fått för mig. Vad kommer den infon i från? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 9 Postad 25 Mars , 2023 15 timmar sedan skrev Kane: Vad kommer den infon i från? Buster köpte Yamarin 2019, strax efter det fick plötsligt yamarin cross trubbigt och kortare skrov. Pratade med en handlare på Marine Store som sa samma sak. Tror nya yamarin 65 br har 21 graders v-botten medan den äldre har 22 grader. Betoning på tror. Men jag skulle ändå kalla det rykten, men jag har bestämt mig för att skaffa den tidiga modellen, som jag tycker är mycket snyggare och dessutom mer tidlöst designad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 9 Postad 25 Mars , 2023 Betalade precis handpenning på en från 2017 med 300 kusar! Funderar på att montera ankarspel i styrbords akterstuvfack, verkar vara som gjort för det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
senga 0 Postad 12 November Har en 75 cross från 2015. Tycker den går lite på näsan (dåligt lyft i fören) och undrar om ngn mer har samma uppfattning. Någon här som gjort något åt saken? Funderar på en bracket men även på en tyngre motor den dagen det är dags… Om ämnet varit uppe i andra forum så är jag tacksam för länk dit! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 435 Postad 12 November (redigerade) 1 timme sedan skrev senga: Tycker den går lite på näsan (dåligt lyft i fören) och undrar om ngn mer har samma uppfattning. Någon här som gjort något åt saken? Hej @senga Vad har du för motor och propeller idag? Vad är det för monteringshöjd på motorn? //Pär Redigerad 12 November av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
senga 0 Postad 13 November Har Yamaha 300 med standard proppen saltwater II 15*21. Original sitter motorn i hål 3 men har sänkt ett hål. Monteringshöjd mot botten på båten har jag inte… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 435 Postad 13 November 2 timmar sedan skrev senga: Har Yamaha 300 med standard proppen saltwater II 15*21. Original sitter motorn i hål 3 men har sänkt ett hål. Monteringshöjd mot botten på båten har jag inte… Vad hade du för varvtal före och efter du ändrade monteringshöjden från hål 3 till hål 2? Gick båten sämre eller bättre tycker du? Det finns många faktorer som påverkar båtens gångläge i vatten som t.ex. monteringshöjd, trimvinkel, last/viktfördelning och propellerval. Ju djupare motorn sitter monterad, desto mer tendens till att bogen går djupare, dyker eller t.o.m. överplanar i högre fartområden men även körning medsjö påverkar detta. Ju mer intrimmad motor, desto djupare går båten med bogen. Ju mer last föröver, desto större risk att bogen går djupare i alla fartområden. Har man tunga föremål i de främre stuvfacken bör man stuva om lite och minska vikten föröver. Ju högre rakevinkel, desto mer boglyft men även cupping påverkar boglyftet. Ju mer cupping, desto bättre grepp i höga monteringshöjder och kraftiga girar Jag känner inte till Yamahas propellrar på samma sätt som Mercurys men Yamaha Saltwater II verkar vara en ”universal” stålpropeller där de lagt krutet på bästa bränsleekonomi i marschfart och som kanske inte är helt optimal på alla båttyper. Vad jag läst så skall den ha ”aggressiv rake” och bra cupping men de bilder jag sett så verkar den inte vara speciellt vass. Hittar ingen information om rakevinkel någonstans. Här en bild som visar en HS4 i jämförelse med Saltwater II: https://www.e-ribbing.com/testing-the-hs4-4-blade-and-the-saltwater-series-ii-3-blade-yamahas-propellers/ Man kan inte se rakevinkeln på bilden med den 4-bladiga HS4 har betydligt markant cupping än Saltwater II. Tyvärr måste man betala för att läsa hela testet. Nedan Yamaha informationsblad om Saltwater II och jag tycker den ser ganska snäll ut: https://yamahamarinemedia.com/wp-content/uploads/2024/01/HotSheet-Saltwater-Series-II-SDS-Propellers-.pdf Mercury Marine har mycket mer information om propellerbegrepp och propellrarnas olika egenskaper än andra tillverkare (tycker jag iaf): https://www.mercurymarine.com/us/en/lifestyle/dockline/prop-blade-rake-not-easy-to-explain-but-crucial-for-optimal-boating I teorin är en 3-bladig propeller snabbare än en 4- eller 5-bladig men i verkligheten kan det vara tvärt om. Mercurys gamla fina HighFive 5-bladiga stålpropeller (tyvärr utgången) kunde vara snabbare än t.ex. en 3-bladig Laser II på vissa båtar och bland de nya Mercury propellrarna kan en 4-bladig Fury vara snabbare och ge bättre egenskaper än en 3-bladiga Fury. I vissa fall kan en 4-bladig propeller ge betydligt bättre boglyft vilket påverkar både fart och bränsle-ekonomi då den våta ytan minskar samt mycket bättre acceleration och grepp. Här en länk till Yamahas propellerväljarverktyg: https://www.yamahapropselector.com/propSelector/web/inner.html Tänk på att detta är Amerikanska båttyper och deras ”Alumium” och ”Bass” är betydligt lättare och har inte så kraftiga bottenvinklar. Välj gärna flera olika båttyper och jämför resultatet. Mitt förslag till att börja med: Kontrollera motorns monteringshöjd, antiventilationsplattan bör ligga ca 50–75 mm över botten beroende på propellerval (propellergrepp) men 50 mm klarar även de flesta typer. Bild som visar hur man mäter monteringshöjd: På exempelbilden ovan ligger antiventilationsplattan ca 1/2" (12,7 mm) under botten. Last och viktfördelning, flytta tunga saker från fören som t.ex. dragg och kättingar bakåt. Fundera över alternativa propellrar som ger mer boglyft i alla farter. Tror mer på en ”Jack Plate” än en ”bracket” men en bracket kan ju ge en badplattform som man kanske saknar. Tror dock inte en bracket påverkar gångläget mer än en Jack Plate som finns i olika storlekar från 4” upp till 10” och är nog billigare än en bracket. Prata gärna med din lokala Yamaha-återförsäljare om propelleralternativ och/eller besök båtmässan ”Allt för sjön” i mars 2026 då du kan prata med Yamahas tekniker på plats. Fråga om Yamaha har något propelleralternativ med mer rake och cupping så du får bättre boglyft om ingen av de andra åtgärderna skulle hjälpa. Mercurys propellrar passar också, sen finns det ju en hel uppsjö av andra propellerfabrikat som inte behöver vara sämre än ”original”. I vissa fall har jag låtit kunden få med sig 1 eller 2 alternativa propellrar för att prova vilken som passar bäst eller har vi testat tillsammans. Finns ganska mycket propellertester som text och som video på Youtube, finns mycket på de Amerikanska forumen. Har läst någonstans att Yamarin ändrade på 75 Cross modellen någon gång 2021 eller 2022 men hittar ingen information om detta, var kanske bara kosmetiskt... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
senga 0 Postad 13 November Tack för utförligt och vänligt svar! jack plate och bracket. Menar Jack plate! har ingen vikt att tala om framför midskepps. Ankare och annat som väger ligger i akterstuv. Kan ha tappat 100 RPM på sänkningen av motorn men vann större område för trim. försöker trimma så båten inte ”fastnar ” i mötande vågor. Då behövs trimma ut så mycket att det låter som kavitation. Går det att fatta? Har sett uppgiften att båtens prototyp hade jackplate. Har tänkt det finns en ledtråd där… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 435 Postad 13 November 1 timme sedan skrev senga: Kan ha tappat 100 RPM på sänkningen av motorn men vann större område för trim. försöker trimma så båten inte ”fastnar ” i mötande vågor. Då behövs trimma ut så mycket att det låter som kavitation. Går det att fatta? Ja, 100 r/min är ganska normal varvtalsförändring då man flyttar ett hål uppåt eller neråt. 1" stigning uppåt eller nedåt på propellern brukar däremot ge en varvtalsförändring på ca 150–200 r/min. Att propellern släpper då du trimmar ut beror på att den har för liten rakevinkel och svag cupping och att den inte klarar av att behålla greppet då man trimmar ut, den börjar ventilera och drar ner luft från vattenytan. I planingsfart bildas det lite turbulens i det vatten som släpper kanten mellan botten och akterspegeln, ekolodsgivare mm. kan påverka vattenströmmen negativt om de sitter för nära mitten av båten. Med en Jack Plate som flyttar bak motorn några tum får propellern mer ostört vatten att arbeta i och den klarar högre hissning och uttrimning utan att släppa greppet. Så med en bättre propeller så kan du hissa till hål tre igen och med en optimal propeller kan du hissa ett hål till utan att det släpper. Dessutom kan du kanske gå upp 1–2" i stigning och vinna både toppfart, få samma marschfart vid lite lägre varvtal och bättre bränsleekomomi. Kavitation är något helt annat och uppstår då vatten som befinner sig på propellerbladets sugsida bildar luftbubblor (kokar) som vandrar över till propellerbladets trycksida. Alla propellrar kaviterar mer eller mindre och lyssnar man under vatten då en båt passerar så kan man höra ljudet som uppstår, ett karaktäristiskt "swosch-ljud" som hörs mer tydligt på långsamtgående båtar än snabba. Många kallar antiventilationsplattan ovanför propellern på en utombordare eller drev felaktigt för kavitationsplatta men det har ingen betydelse, alla vet ju vad som menas. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
senga 0 Postad 19 November Hej Kan det vara så att du jobbar på ett ställe som säljer proppar? Om jag går efter dina förslag så är punkt 3 bättre prop aktuell 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 435 Postad 19 November Nej jag jobbar inte på ett ställe som säljer propellrar men har däremot +40 års erfarenhet men inte längre aktiv återförsäljare. Har provat ut och sålt ett stort antal propellrar... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser