Roglin1 0 Posted May 30, 2021 Hej jag har en sån motor som går lite varmt, jag har bytt termostater och impeller jag rengjort motorn med systemrens, kollat flödet från sjövattenpumpen är det någon som haft samma problem? Roger Share this post Link to post Share on other sites
Cobalt233 64 Posted May 30, 2021 Vet inte vad du har för termostathus men det är vanligt att det blir stopp i bypass kanalen. Så här ser det ut på mitt hus. sen kan även kanalerna bli igensatta av impeller rester och/eller rost Share this post Link to post Share on other sites
Roglin1 0 Posted May 31, 2021 Ok, jag ett termostathus med dubbla termostater. Har du fler tips? Share this post Link to post Share on other sites
Cobalt233 64 Posted May 31, 2021 (edited) Det är ganska simpelt. Vätskan måste cirkulera fritt. Vätskan tar lättaste vägen. Systemrens tar salt/kalk och viss rost. Större uppsamlingar av rost tror jag inte löses upp av en behandling. Med en ir termometer kan du leta efter vilken/vilka delar som blir varma. Lossa lite slangar och trä in tex en rensvajer. Prova googla efter Mercruiser Cooling diagram och se om du hittar någon bild som överensstämmer ditt kylsystem. Då får du en bra överblick. ”Lite varmt” vad är det i grader? Edited May 31, 2021 by Cobalt233 Share this post Link to post Share on other sites
Roglin1 0 Posted May 31, 2021 Jag har mätt med ir mätare och vid returen in i värmeväxlaren är det 93 grader. Share this post Link to post Share on other sites
Cobalt233 64 Posted June 1, 2021 Då hade jag kollat värmeväxlaren. Trånga kanaler som lätt sätter igen sig. Share this post Link to post Share on other sites
Roglin1 0 Posted June 2, 2021 Vad tror ni om igensatt avgasknä? Share this post Link to post Share on other sites
Cobalt233 64 Posted June 3, 2021 Mitt tips är att kolla på denna och andra videor för att förstå vart det är mest troligt med ev stopp. Eftersom du har sötvatten i motorn är det cirkulations pumpen samt ev luftfickor som kan ställa till det på den sidan. Share this post Link to post Share on other sites
Roglin1 0 Posted September 11, 2022 Tjoho, jag hittade felet, det var nästan stopp i övergången i innerskölden, jag satte dit ett separat vattenintag så var värmeproblemet löst. Share this post Link to post Share on other sites
bemek 37 Posted September 11, 2022 tack för att du återkopplade lösning. bravoitis .. finns bilder . har du bravodrev? finns uppgradering på slang/rör B Share this post Link to post Share on other sites
Roglin1 0 Posted September 17, 2022 Jag har Bravo 2 drev, jag pluggade från utsidan Share this post Link to post Share on other sites