Jump to content
Wednesday 07 June 2023
Sign in to follow this  
Roglin1

Mercruiser 4,2 D-Tronic 250

Recommended Posts

Hej

jag har en sån motor som går lite varmt, jag har bytt termostater och impeller jag rengjort motorn med systemrens, kollat flödet från sjövattenpumpen är det någon som haft samma problem?

 

Roger

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte vad du har för termostathus men det är vanligt att det blir stopp i bypass kanalen. Så här ser det ut på mitt hus.

 

sen kan även kanalerna bli igensatta av impeller rester och/eller rost

EBD7E1C9-9DBE-4E4D-A0BA-3B489E0FFADF.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, jag ett termostathus med dubbla termostater. Har du fler tips?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ganska simpelt. Vätskan måste cirkulera fritt. Vätskan tar lättaste vägen.

 

Systemrens tar salt/kalk och viss rost. Större uppsamlingar av rost tror jag inte löses upp av en behandling. 
Med en ir termometer kan du leta efter vilken/vilka delar som blir varma.


Lossa lite slangar och trä in tex en rensvajer.

 

Prova googla efter Mercruiser Cooling diagram och se om du hittar någon bild som överensstämmer ditt kylsystem. Då får du en bra överblick.

 

”Lite varmt” vad är det i grader?

 

0D6F5D34-FD70-4BD0-947B-3890607A7F3A.jpeg

Edited by Cobalt233

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har mätt med ir mätare och vid returen in i värmeväxlaren är det 93 grader.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då hade jag kollat värmeväxlaren. Trånga kanaler som lätt sätter igen sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt tips är att kolla på denna och andra videor för att förstå vart det är mest troligt med ev stopp.

 

Eftersom du har sötvatten i motorn är det cirkulations pumpen samt ev luftfickor som kan ställa till det på den sidan. 
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjoho, jag hittade felet, det var nästan stopp i övergången i innerskölden, jag satte dit ett separat vattenintag så var värmeproblemet löst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tack för att du återkopplade lösning.  bravoitis .. finns bilder . har du bravodrev? finns uppgradering på slang/rör   B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...