Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej 

 

Fick problem med att jag inte fick igång Garmin 526s efter att legat o fiskat. Sedan dess helt död! Provade att byta säkring till den men utan lycka. 

 

Provade att mäta ström på kabeln nedan som är den jag pluggar in i GPS. Men helt dött. Men osäker på om det är ngn speciellt hål man skall mäta mellan?  

 image.png.d73eaa8e438e6938889b52799f7791c0.png

Redigerad av Mojo0011
updated

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då gör du så att du kopplar bort strömkabeln, och med hjälp av multimeterns pip-funktion letar du reda på vilket hål som den röda pluskabeln och den svarta minuskabeln är anslutna till. Om du inte får någon träff så är det nog så att du har ett kabelbrott.

 

Men när du ändå håller på att kollar kabeln, på den röda pluskabeln skall det finnas en hängsäkring, kolla att den ör hel och att det inte är glappkontakt där. 
 

Även i den runda kontakten som du ansluter till instrumentet kan det vara dålig kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Mojo0011:

Hej 

 

Fick problem med att jag inte fick igång Garmin 526s efter att legat o fiskat. Sedan dess helt död! Provade att byta säkring till den men utan lycka. 

 

Provade att mäta ström på kabeln nedan som är den jag pluggar in i GPS. Men helt dött. Men osäker på om det är ngn speciellt hål man skall mäta mellan?  

 image.png.d73eaa8e438e6938889b52799f7791c0.png

Är nog bättre om du undviker, att mäta ström mellan stiften. 

Det kan vara riktigt förstörande, om det vill sig illa. 

 

Du verkar dessutom osäker på vad du egentligen ska mäta och hur. 

 

Ska, du mäta något utan kunskap alls så håll dig till spänningsmätning.

D v s om sladden är ansluten till batterispänning. 

 

Är sladden inte ansluten alls, vare sig till batterispänning eller till plotter, så kan man mäta resistans.