Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej 

 

Fick problem med att jag inte fick igång Garmin 526s efter att legat o fiskat. Sedan dess helt död! Provade att byta säkring till den men utan lycka. 

 

Provade att mäta ström på kabeln nedan som är den jag pluggar in i GPS. Men helt dött. Men osäker på om det är ngn speciellt hål man skall mäta mellan?  

 image.png.d73eaa8e438e6938889b52799f7791c0.png

Redigerad av Mojo0011
updated

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då gör du så att du kopplar bort strömkabeln, och med hjälp av multimeterns pip-funktion letar du reda på vilket hål som den röda pluskabeln och den svarta minuskabeln är anslutna till. Om du inte får någon träff så är det nog så att du har ett kabelbrott.

 

Men när du ändå håller på att kollar kabeln, på den röda pluskabeln skall det finnas en hängsäkring, kolla att den ör hel och att det inte är glappkontakt där. 
 

Även i den runda kontakten som du ansluter till instrumentet kan det vara dålig kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Mojo0011:

Hej 

 

Fick problem med att jag inte fick igång Garmin 526s efter att legat o fiskat. Sedan dess helt död! Provade att byta säkring till den men utan lycka. 

 

Provade att mäta ström på kabeln nedan som är den jag pluggar in i GPS. Men helt dött. Men osäker på om det är ngn speciellt hål man skall mäta mellan?  

 image.png.d73eaa8e438e6938889b52799f7791c0.png

Är nog bättre om du undviker, att mäta ström mellan stiften. 

Det kan vara riktigt förstörande, om det vill sig illa. 

 

Du verkar dessutom osäker på vad du egentligen ska mäta och hur. 

 

Ska, du mäta något utan kunskap alls så håll dig till spänningsmätning.

D v s om sladden är ansluten till batterispänning. 

 

Är sladden inte ansluten alls, vare sig till batterispänning eller till plotter, så kan man mäta resistans. 

Glöm bara inte att skifta till rätt mätstorhet därefter. 

 

Herr Ohms förslag är bra. För då behöver du inte ens värdera om resistansvärdet är rätt eller fel. 

Men det är alltid kul i o f s, när siffrorna bläddrar i instrumentet... 

 

Vet en som lånade med sig ett instrument, för att mäta hur stor ström han förbrukade i kåken. Kopplade utan vidare in sig i elcentralen. Instrumentet inställt för att mäta just ström. 

 

Instrumentet gick upp i rök. Fick dessutom allvarliga brännskador på händer och fingrar. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäta spänningen menade jag men ok mäta resistansen skall jag prova.

 

image.png.e2b7a0f29daa18c72a05e6ac50664c39.png

kabeln från plottern verkar vara i två delar. Den ena delen är en svart o en röd enl bild ovan som går till panelen med 12 v uttag o lampor. Skall kolla exakt till vilken imorgon. Hängsäkring på den röda kabeln bytte jag men svårt o se om det var risk för glapp. Säkringen som satt i var hel men snurrad..

Den andra delen gick direkt till minuspolen på batteriet. Trodde den skulle gå via brytaren men det kanske plus kablen gör via ngt som jag inte sett ännu

 

 Får kolla noggrannare imorgon o komma med bättre bilder. 

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Mojo0011Det kan vara så som du skriver att den röda är ansluten över en strömbrytare, och då skall det ju finnas spänning fram till den, det är sannolikt så att denna strömbrytare i sin tur är ansluten till en säkring i båtens ordinarie säkringsdosa, kolla den!

 

Kabeln är uppdelad i två delar, ja, en del är plus och minus till strömförsörjningen, de andra olikfärgade trådarna är NMEA in- och utgångar om du vill ansluta andra instrument eller tillbehör till plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat båtens säkringsdosa o de var alla hela. Sedan fick jag provat om Plottern funkade med en annan strömkälla. Det gjorde den inte! 

 

Så det blir en ny. Lite pengar men den gamla var ganska liten så får tänka att det blir investering i båten...

 

Fladen butiken i Björlanda trodde att det var givaren för ekoloden som slog ut den ??? De brukar inte gå sönder i allmänhet sa han, så en ny givare oxå 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...