Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026
ulfgunnar

Axeltätning

Rekommendera Poster

Hej ! Har en snipa som jag upptäckte att axeltätningen närmast propellern är lite skadad på. 
är det en vanlig packbox som sitter där ? 
tacksam för svar . 
mvh Uffe 

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej oftast inte, aldrig som jag sett iaf. Det är ett vattensmort cutlesslager, det tätar ingenting bara styr axeln i akterstäven. Packboxen sitter på insidan, ofta en anordning med talgfläta och en smörjkopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok tack för snabbt svar! då gör det kanske inte så mycket att den är lite skadat i gummit man ser längst ut , den har inte läckt in vatten iaf. fettkopp på insidan finns, så det stämmer som du sa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev ulfgunnar:

Hej ! Har en snipa som jag upptäckte att axeltätningen närmast propellern är lite skadad på. 
är det en vanlig packbox som sitter där ? 
tacksam för svar . 
mvh Uffe 

image.jpg

Lagret kollas genom att rycka i axeln på tvären. Lite glapp är ok. 

Däremot ser propellern ut att behöva en översyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...