Gå till innehåll
lördag 10 maj 2025
Lozinski

Dieselmotor stängdes av under färd. Orsak/åtgärd?

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga båtfolk,

jag har en nimbus 24 med en beta marine 75 k diesel motor från 2017 som precis sjösatts. Har kört den till min brygga ca 100 m samt tomgångskört den sammanlagt 10 min. Igår när jag skulle ta en första längre tur så tappade den kraft efter ca 300 meter och stängdes av. Gick i 7 knop på låga varv. Den har ca 1/4 dels tank men tänker att det kan vara så enkelt som soppatorsk. Kan det finnas andra orsaker såsom bakteriebildning, bränslefilter etc? Kranen för sjövatten var öppen tåla att sägas. Skulle vara tacksam för svar samt undrar på trött ungefär hur mkt det kostar att åtgärda ett scenario där filter är igenstoppade och ev luftning osv. 

motorer är inte min starka sida så hoppas någon kan hjälpa här.

Bästa, Anton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev Lozinski:

Hej alla kunniga båtfolk,

jag har en nimbus 24 med en beta marine 75 k diesel motor från 2017 som precis sjösatts. Har kört den till min brygga ca 100 m samt tomgångskört den sammanlagt 10 min. Igår när jag skulle ta en första längre tur så tappade den kraft efter ca 300 meter och stängdes av. Gick i 7 knop på låga varv. Den har ca 1/4 dels tank men tänker att det kan vara så enkelt som soppatorsk. Kan det finnas andra orsaker såsom bakteriebildning, bränslefilter etc? Kranen för sjövatten var öppen tåla att sägas. Skulle vara tacksam för svar samt undrar på trött ungefär hur mkt det kostar att åtgärda ett scenario där filter är igenstoppade och ev luftning osv. 

motorer är inte min starka sida så hoppas någon kan hjälpa här.

Bästa, Anton

Ja du spekulerar ju själv på ett adekvat sätt.

Om en dieselmotor successivt går sämre och tappar kraft så misstänker man ju bränsleproblem.

Delvis stopp i bränslefilter, bekterieväxt eller annat skräp i tanken, luft i bränslesystemet, vatten i bränslet...

Om det hade varit senare på säsongen kunde man ju även misstänka påväxt av havstulpaner på ffa propellern, men då kommer inte effektförlusten lika akut och motorn brukar då inte stanna.

Eftersom du skriver om sjövattenkranen, undrar jag om du fick något larm innan motorn stannade?

Angående avstängningskran... finns det en sådan på bränsleledningen? Och är den då öppnad?

(Ett problem jag nyligen råkade ut för, fast på en veteranbil, varken ägaren eller jag hade en aaaaning om att det fanns en sådan kran).

Jag skulle nog börjat med att kolla bränslefiltret, eller filtren om du har flera. Under ett av dessa brukar det finnas en glaskopp med en avtappningsnippel, kallas för vattenavskiljare, här kan det/skall det samlas vatten om man får sådant i bränslet, lys på glaskoppen med en lampa, man brukar kunna skilja diesel från vatten, även om det kan vara litet svårt.

Sedan kan man få luft i bränslesyetemet, orsaken kan vara den att man på bränslepumpens sugsida har torrsprickor i bränsleslangarna, eller att det är någon koppling eller skarv som läcker in luft.

Även bränslepumpar kan ju fallera, först finns det en lågtryckspump eller uppfodringspump, och sedan en högtryckepump som slickar iväg jetstrålar till spridarna, om det nu är en gammladags alalog dieselmotor, moderna digitala ”common-rail” fungerar litet annorlunda, men går lika illa ändå om man får problem med bränslet.

Jag vet att det även på vissa båtar med en lågt liggande bränsletank kan finnas en kompletterande elektrisk uppfodringspump som hjälper motorns mekaniska, bara att följa bränsleledningen bakåt mot tanken och se vad du finner för någonting.

Detta är då rätt så generella råd angående dieselmotorer, jag vet ingenting om just Beta-Marin, kanske andra forumdeltagare kan fylla på med goda råd och glada tillrop... 

Detta eftersom du sannolikt efter alla former av åtgärder i bränslesystemet åker på att avlufta detsamma. Det är ofta lätt, om man vet hur man skall gå tillväga.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite bränsle och sakta avtagande effekt låter som stopp i bränsleledning/filter.

Ofta går det starta motorn igen med samma symtom. Det blir då vacum i bränsleledning så öppnar man luftningsskruven kan man höra hur luft sugs in. Kolla filter och tank. Är det slem där byt filter och rengör tanken. Fyll tanken med nytt bränsle och lufta. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...