Jump to content
Tuesday 22 June 2021
KJEkberg

AQ 100 Drev - Problem med växling

Recommended Posts

Hej, 

 

Jag har en Ockelbo T17i med en AQ115 och 100-drev. Motorn fick sig en ordentlig genomgång i vinter (hade problem med dålig topp och trasig limpa) och går nu klockrent. Vi hade inga märkbara problem med drevet förra säsongen. I samband med att vi sjösatte nu märkte vi att växlingarna har ”förskjutits” i förhållande till utslaget på växelväljaren/gasreglaget. Med växelväljaren i upprätt läge är växeln i neutral. När växelväljaren förs framåt läggs växeln i mycket tidigt på utslaget, dvs innan den punkt där växelväljaren indikerar tomgångsläge framåt. På samma sätt läggs inte backen i vid tomgångsutslaget bakåt utan läggs i först efter att man ger lite gas och trixande fram och tillbaka.

 

Växlarna går i mjukt och fint. Oljan ser bra ut i både motor och drev. 
 

Jag har läst på lite här på maringuiden men inte hittat någon fråga som exakt matchar min. Jag föreställer mig att vad som behövs är en justering av växelvajern för att få växlingarna att matcha utslaget på växelväljaren. Låter det som en rimlig lösning? Hur justerar man i så fall växelvajern?  
 

Tacksam för input!

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev KJEkberg:

Hej, 

 

Jag har en Ockelbo T17i med en AQ115 och 100-drev. Motorn fick sig en ordentlig genomgång i vinter (hade problem med dålig topp och trasig limpa) och går nu klockrent. Vi hade inga märkbara problem med drevet förra säsongen. I samband med att vi sjösatte nu märkte vi att växlingarna har ”förskjutits” i förhållande till utslaget på växelväljaren/gasreglaget. Med växelväljaren i upprätt läge är växeln i neutral. När växelväljaren förs framåt läggs växeln i mycket tidigt på utslaget, dvs innan den punkt där växelväljaren indikerar tomgångsläge framåt. På samma sätt läggs inte backen i vid tomgångsutslaget bakåt utan läggs i först efter att man ger lite gas och trixande fram och tillbaka.

 

Växlarna går i mjukt och fint. Oljan ser bra ut i både motor och drev. 
 

Jag har läst på lite här på maringuiden men inte hittat någon fråga som exakt matchar min. Jag föreställer mig att vad som behövs är en justering av växelvajern för att få växlingarna att matcha utslaget på växelväljaren. Låter det som en rimlig lösning? Hur justerar man i så fall växelvajern?  
 

Tacksam för input!

Ja det låter rimligt.

Att växellägena har förflyttats beror sannolikt på att växelvajerns justering antingen vid drevet eller uppe i reglaget har förändrats.

 

Det kan ju även bero på om du haft loss "växelspaken" på reglaget och satt tillbaka den i ett nytt läge, men då hade ju även gasfunktionen varit förändrad, så det låter osannolikt.

 

Sannolikt då att du behöver gänga in eller gänga ut "tärningen" som sitter i den gängade delen av växelvajern längst ut vid drevets växelväljare, tappa inte bort brickan och saxpinnen.

 

Men det är ju inte badsäsong (eller du kanske har båten på land) ...? så det kanske kan vara lättare att justera växelvajern i reglaget, jag minns nu inte riktigt hur det ser ut där, men det är väl någon länk där vajern är skruvad med muttrar och kontramutter.

 

En annan forumdeltagare hade nästan ett liknande problem, nyligen, men då var det vajerns hölje som inte var fixerat, då gick det väldigt dåligt, inte alls, att växla. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det låter rimligt.

Att växellägena har förflyttats beror sannolikt på att växelvajerns justering antingen vid drevet eller uppe i reglaget har förändrats.

 

Det kan ju även bero på om du haft loss "växelspaken" på reglaget och satt tillbaka den i ett nytt läge, men då hade ju även gasfunktionen varit förändrad, så det låter osannolikt.

 

Sannolikt då att du behöver gänga in eller gänga ut "tärningen" som sitter i den gängade delen av växelvajern längst ut vid drevets växelväljare, tappa inte bort brickan och saxpinnen.

 

Men det är ju inte badsäsong (eller du kanske har båten på land) ...? så det kanske kan vara lättare att justera växelvajern i reglaget, jag minns nu inte riktigt hur det ser ut där, men det är väl någon länk där vajern är skruvad med muttrar och kontramutter.

 

En annan forumdeltagare hade nästan ett liknande problem, nyligen, men då var det vajerns hölje som inte var fixerat, då gick det väldigt dåligt, inte alls, att växla. 

Tack för kommentarerna!

 

Det låter som att det första steget är att se om infästningen av höljet glappar vid reglaget (eller någon annanstans). Återkommer!

 

Hälsningar 

Joakim 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börja med att kika hur det ser ut där vajern är fäst i drevet. Det är en fyrkantig kåpa. Min lossnade en gång och då låg backen i i neutralläge…

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu går backen i! Neutralt utslag på växelspaken gav nere vid drevet ett utslag som inte motsvarade neutral, det diffade på nästan 1 cm. Vi gängade in "tärningen" för att få vajern i neutralt läge att matcha med drevets växelväljare i neutralläge. Det hade helt klart varit lättare att lösa detta med båten på land eller med bättre vattentemperatur men det gick även med båten i vattnet. 

 

Stort tack för hjälpen Mange och Georg! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev KJEkberg:

Nu går backen i! Neutralt utslag på växelspaken gav nere vid drevet ett utslag som inte motsvarade neutral, det diffade på nästan 1 cm. Vi gängade in "tärningen" för att få vajern i neutralt läge att matcha med drevets växelväljare i neutralläge. Det hade helt klart varit lättare att lösa detta med båten på land eller med bättre vattentemperatur men det gick även med båten i vattnet. 

 

Stort tack för hjälpen Mange och Georg! 

Vad bra att du kunde lösa problemet. 
Hade du inte justermån i vajerns anda ände, vid reglaget?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev KJEkberg:

Nu går backen i! Neutralt utslag på växelspaken gav nere vid drevet ett utslag som inte motsvarade neutral, det diffade på nästan 1 cm. Vi gängade in "tärningen" för att få vajern i neutralt läge att matcha med drevets växelväljare i neutralläge. Det hade helt klart varit lättare att lösa detta med båten på land eller med bättre vattentemperatur men det gick även med båten i vattnet. 

 

Stort tack för hjälpen Mange och Georg! 

Kul att det ordnade sig! Minns när jag gjorde det trots att det var närmare 20 år sen. När man är 16-17år har man mer ork än pengar för båtlyft så då är inte arbetsställningarna de bästa;)

 

Fördelen med att meka nere vid drevet är att man kan använda drevets växelväljare för att hitta rätt, men det är blött och kallt såhär års. Det kan vara bra att hålla lite koll på utvecklingen under säsongen. Att lägena ändras kan vara ett tecken på att vajern är på g. Normalt skall dessa lägen förbli korrekta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy