Jump to content
Sunday 16 May 2021
Nim26

Batteri-/laddtestare

Recommended Posts

1 hour ago, IngemarE said:

Den där skall du byta ut !

För det första är det ingen JFB eller personskyddsautomat utan en vanlig dubbel säkring. För det andra är den på 16A och med C-karakteristik, vilket innebär att all 230V-elinstallation du har i båten måste vara minst 2,5mm², då vanlig 1,5mm² bara får säkras med 10A (nåja, 13A ibland).

 

C-karakteristik innebär dessutom jättetrög. Du kommer m.a.o. blåsa säkringen på bryggan lååångt före att "din" går (och ev. fresta dina kablar).

 

Byt ut den mot t ex en B10 OCH en JFB. Det får plats i din kapsling.

suck ok tack för ditt svar, nån mer som har en åsikt om detta?

jag kanske har 2,5 kvadrat, i båten hur kan man utesluta det?

och finns det ingen anledning till att man väljer att ha en Jättetrög?

för att den inte skall lösa ut för lätt eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Nim26:

Personsskyddsautomat låter ju väldigt bra i mina öron om det är en sådan jag har,,,

Känns lite knepigt om den inte skulle duga  när Nimbus satte ihop detta 2008 och att man borde komplettera även med en JFB!

Det är väldigt lätt att testa.

Ställ in din multimeter på växelspänning, VAC brukar det stå på ratten, välj något mätområde över 230 volt, 500 eller 1000, beroende på vad som finns på ditt instrument.

Mät nu spänningen mellan fasen och skyddsjorden, då skall det säga ”klick” då jfb löser ut.

Den är så känslig att den löser ut för den pyttelilla strömmen som en voltmeter/multimeter drar.

Det går lika bra med sådana där testpinnar med lysdioder på.

Om den inte löser ut kanske du mätt mellan skyddsjorden och nollan, eller så år det ingen jfb utan bara en automatsäkring.

 

Ett bättre och säkrare sätt att testa på, jfb och personskyddsautomater skall ha en liten testknapp att trycka på, ett lätt tryck och den skall lösa ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det är väldigt lätt att testa.

Ställ in din multimeter på växelspänning, VAC brukar det stå på ratten, välj något mätområde över 230 volt, 500 eller 1000, beroende på vad som finns på ditt instrument.

Mät nu spänningen mellan fasen och skyddsjorden, då skall det säga ”klick” då jfb löser ut.

Den är så känslig att den löser ut för den pyttelilla strömmen som en voltmeter/multimeter drar.

Det går lika bra med sådana där testpinnar med lysdioder på.

Om den inte löser ut kanske du mätt mellan skyddsjorden och nollan, eller så år det ingen jfb utan bara en automatsäkring.

 

Ett bättre och säkrare sätt att testa på, jfb och personskyddsautomater skall ha en liten testknapp att trycka på, ett lätt tryck och den skall lösa ut.

Nja, en digitalmultimeter drar inga 10-30mA i mätström. Så det löser inte JFB (om man inte har andra felströmmart så den är s.a.s. "droppen").

 

Sedan är det ju uppenbart att det ÄR en enkel säkring, i synnerhet med de nya bilderna. Dessutom med märkström och karakteristik mer lik en järnspik ;).

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy