Jump to content
Wednesday 23 June 2021
Baylineruffe

Renoveringen av bayliner capri

Recommended Posts

Just köpt ett total renov objekt tror det är Bayliner Capri 1952 (tror jag) slutet 80tal

 

båten stått på land i 3år utan kapell👎
(dock fult fungerande när den tigs upp enl säljaren)?????

nu till start problemen

notorn gick inte runt på !det bara klickade i relät

efter demontering och kontroll el kablar på start motor så går nu startmotorn runt men ej motorn 🤔

troligen rostat i cylindrar?alla tändstift urtagna och såg bra ut å enl olje stickan är det ok nivå på olja

läste man kunde fylla cylindrar m Disel?

om man fyller skall man testa dra runt motorn m diesel kvar efter några dagar???

 

 

drevet är ett 250???

det satt m ett spännband uppåt??

när jag släppte det for det i botten?

vid en snabb koll var en gummi slam lös bakom drevet ca 5cm i diameter med aluminium avlagring???

 

Vart hittar man handböcker om båten?

 

som ni förstår är det ett projekt men hur börjar man???

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bra början är att googla på hur man startar en motor som stått länge. Brukar involvera olja/filter, bränslefilter, tändstift, rotor/fördelare, sanering av gammal bensin mm. Slutligen brukar man dra runt motorn för hand innan start för att få oljan att hamna på så många ställen som möjligt. Googla så får du fram bra instruktioner i turordning 👍

 

För att ta reda på vad du har för drev/motor brukar det sitta en plåtbit med märkning. Därefter googlar du på betäckningen och sprängskiss för att få en bra överblick hur allt sitter i hopp och fungerar.

 

På MG tror jag du får bäst resultat om du startar trådar med specifika problem kombinerat med mycket bilder. Samt att svaret man letar efter inte kommer upp vid första googlande 👍

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror det är en bayliner 1950 88

 

Har fyllt Disel i cylindrarna å fått igång startmotor samt snurr på vattenpumpen men inte fått runt motorn/vet ni vart man få grepp för att dra runt vevaxel på denna modell?

 

tänkte börja renovera drevet Medans dieseln får ett försök

Tips vart man börjar med renovering?

när jag tog bort bandet gick den i botten (kändes väldigt lätt att lyfta upp/ner)???

 

tror det fattas något längst in bakom motorn som sitter inv på akterspegeln tror det är något till drevet?

 

 

E19701BD-795C-403D-9D72-642AA5CEEF9E.jpeg

292861B6-A543-4414-9B33-350AEA717017.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-04-19 vid 21:00 skrev Baylineruffe:

Tror det är en bayliner 1950 88

 

Har fyllt Disel i cylindrarna å fått igång startmotor samt snurr på vattenpumpen men inte fått runt motorn/vet ni vart man få grepp för att dra runt vevaxel på denna modell?

 

tänkte börja renovera drevet Medans dieseln får ett försök

Tips vart man börjar med renovering?

när jag tog bort bandet gick den i botten (kändes väldigt lätt att lyfta upp/ner)???

 

tror det fattas något längst in bakom motorn som sitter inv på akterspegeln tror det är något till drevet?

 

 

E19701BD-795C-403D-9D72-642AA5CEEF9E.jpeg

292861B6-A543-4414-9B33-350AEA717017.jpeg

Det som saknas är elmotorn till drevlyften. Finns att köpa nya för några tusenlappar, med lite tur kan du hitta en begagnad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-04-18 vid 09:31 skrev Cobalt233:

En bra början är att googla på hur man startar en motor som stått länge. Brukar involvera olja/filter, bränslefilter, tändstift, rotor/fördelare, sanering av gammal bensin mm. Slutligen brukar man dra runt motorn för hand innan start för att få oljan att hamna på så många ställen som möjligt. Googla så får du fram bra instruktioner i turordning 👍

 

För att ta reda på vad du har för drev/motor brukar det sitta en plåtbit med märkning. Därefter googlar du på betäckningen och sprängskiss för att få en bra överblick hur allt sitter i hopp och fungerar.

 

På MG tror jag du får bäst resultat om du startar trådar med specifika problem kombinerat med mycket bilder. Samt att svaret man letar efter inte kommer upp vid första googlande 👍

 

 

Har ni gått runt motorn med startmotorn å alla filter å olja bytt 

nu söker jag rätt artikel till drev tilten någon som vet något artikel nr??

till helgen tänkte jag försöka starta motorn.några frågor nedan🤔

bränsle pumpen går den på startläget eller bör det vara en separat knapp?

hur gör man vatten tillförsel har sötvatten kylning?

 

kommer säker tusen nya frågor ,, det är tufft å vara rookies 😳

8BC7D193-FE4B-4CE0-B07E-E4A30AB9D974.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det för motor du har? Bayliner capri sent 80tal bör vara en mercruiser 4a 3.0, V6 4.3 eller V8 5.0?

 

Kan du ta en bild på hela motorn?

 

Sötvattenkylning säger du, sötvattensystemet behöver fortfarande kylning från havet, som kyler via en värmeväxlare. du behöver således en klämma att sätta på drevet som du kopplar vattenslang på. finns förmodligen på biltema för nån hundralapp. 

 

om det saknas elmotor till tiltlyften känns det spontant som fler saker kan "saknas". börja med en helheltsbild på motorn så får vi lite mer att gå på :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elektrisk bränslepump går normalt på tändningen. Vissa sätter i efterhand in en strömbrytare som extra stöldskydd. Om så skulle vara fallet kan den vara knepig att hitta då man ofta gömmer brytaren.


Lägg en plus kabel på soppapumpen så hör du om den börjar snurra.

 

Sen finns den äldre varianten med en mekanisk bränslepump som sitter monterat i blocket. Den drivs av att motorn snurrar. )Startmotorn får pumpen att börja snurra)

 

Om bränslet är gammalt (flera år) bör du tömma tanken och hälla i ny bensin förutsatt att det är mycket soppa i tanken. Är den nästan tom räcker det med att tanka fullt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-04-28 vid 18:39 skrev Cobalt233:

Elektrisk bränslepump går normalt på tändningen. Vissa sätter i efterhand in en strömbrytare som extra stöldskydd. Om så skulle vara fallet kan den vara knepig att hitta då man ofta gömmer brytaren.


Lägg en plus kabel på soppapumpen så hör du om den börjar snurra.

 

Sen finns den äldre varianten med en mekanisk bränslepump som sitter monterat i blocket. Den drivs av att motorn snurrar. )Startmotorn får pumpen att börja snurra)

 

Om bränslet är gammalt (flera år) bör du tömma tanken och hälla i ny bensin förutsatt att det är mycket soppa i tanken. Är den nästan tom räcker det med att tanka fullt.

Hittade el pumpen den gick igång m direkt ström i test

köpte ändå en ny,nu bytt alla filter å oljan,stift

fyllde m vatten i alla kylslangar 

(det är sjövattenkylning lärde jag mig)

var bara tvungen att testa dra runt den m startgas å den hostar till👍
nu vet jag att den är värd att gå igenom 

 

fråga

har fått tag i en tiltmotor med fyra kablar ( från min svarta låda kommer det bara två kablar , kan jag anv motorn?

 

ang drevet vad bör jag byta för delar?

 

båten stått på land i tre år!!!

 

4B730CAD-E9D9-4A50-A0D1-E814B9BF13C8.jpeg

34B8C384-1F43-4A7E-BCAD-33413BE196A7.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy