Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Robban-

Stötskada

Rekommendera Poster

Hej, precis köpt en båt och jag skulle uppskatta lite tips och råd gällande hur jag ska laga stötskadan.. skrovet ska slipas å målas men vill fylla i skadorna på ”rätt” sätt😃

Tack på förhand //Robban

A885A941-D7EA-4329-9B97-D048733D51BD.jpeg

9FE906C6-39C8-49FE-9700-C601C5FF2020.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Robban-:

Hej, precis köpt en båt och jag skulle uppskatta lite tips och råd gällande hur jag ska laga stötskadan.. skrovet ska slipas å målas men vill fylla i skadorna på ”rätt” sätt😃

Tack på förhand //Robban

A885A941-D7EA-4329-9B97-D048733D51BD.jpeg

9FE906C6-39C8-49FE-9700-C601C5FF2020.jpeg

Det finns en hel del att läsa här på MG om att laga skador under vattenlinjen.

 

Det finns också de som har mer erfarenhet än mig på området men listar nedan det grundläggande.

 

1.) Frilägg ett området runt skadan (skrapa bort / slipa bort färg in till glasfiberlaminat). Rensa även skadan från allt löst och sånt som inte hör hemma där (havstulpaner och annat skräp.)

 

2.) inspektera området runt skadan. Har glasfiber delaninerat tex ? Då måste få bort det som sitter löst, har spruckit etc.

 

3.) nu är det viktigt att avgöra om fukt har trängt in. Delaminerign är ett tecken på detta. Om du har fukt i laminatet måste du låta det torka ut innan du går vidare.

 

4.) se till att du har mattat av (slipat av) området du skall laga. Torka / blås sedan bort allt slipdamm. Avsluta med att torka med aceton.

 

4.) Laga skadan med glasfiberväv och lämplig epoxy. Du måste lägga flera lager beroende på hur djup skadan är. Målet är att bygga upp allt du avlägsnat och stärka upp allt. Viktigt att det inte blir luftfickor om det är ett djupt jack.

 

5.) får du till steg 4 rätt har du ett jämt område med glasfiber som är minst lika starkt som innan skadan. Sist målar du över med epoxy primer och därefter bottenfärg. Detta steg kan du vänta med om du ändå skall skrapa rent och måla resten av din botten.

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

4 timmar sedan skrev Robban-:

Hej, precis köpt en båt och jag skulle uppskatta lite tips och råd gällande hur jag ska laga stötskadan.. skrovet ska slipas å målas men vill fylla i skadorna på ”rätt” sätt😃

Tack på förhand //Robban

 

Hej och välkommen till MG!

 

Du har fått en grundläggande genomgång redan, men lite mera tips.

 

Allt som är "kexigt" ska bort och ofta blir det rätt mycket mera som ska bort än det ser ut som, men det är inget att oroa sig för.

 

Jag skulle börjat med att "känna på skadan" med en kraftig vass kniv, typ morakniv. Allt som går att skära bort ska bort plus lite till.

 

Oftast är det bättre att ta bort lite mera än lite mindre.

 

Visar sig skadan vara utbredd/stor är det lika gra att ta fram slipmaskinen eller vinkelkapen direkt. En stor skada är inget större problem än en liten att laga, det går bara åt mera material.

 

Det finns bra beskrivni gar på hur man gör, tex. här, https://www.livetombord.se/artiklar/gor-det-sjalv/20150401/tv-sa-lagar-du-hal-i-baten/

Där lagar man hål, men principen är densamma.

 

Tillägg:

Hittade en nybörjare som gjort några videor som verkade rätt bra och som visar att det inte är så svårt. 

 

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...