Kane 981 Postad 29 Mars , 2021 2 minuter sedan skrev Mackey: Jag trodde det var max 8 knop i Suezkanalen!? Kolla per_62's länkade film ovan. 8 var ju inte riktigt farten de höll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 226 Postad 29 Mars , 2021 (redigerade) Max hastighet enligt kanalens regler är 16 km/h eller 8,6 knopArt., 54 - Transit Speed: (1), (2) (1) Vessels allowed to transit with a speed of 14 km/hour: a) Loaded L.P.G, L.N.G b) Loaded oil tankers and bulk cargo ships with a draught more than 44 feet (except container ships). (2) Vessels other than mentioned in item (1) allowed to transit with a speed of 16 km/hour Enligt Bloomberg var hastigheten uppe i 13,5 knop 12 minuter innan grundkänningen. Genom att öka farten över maxfarten 8,6 knop vid stark vind kan manövreringen bli bättre vilket tydligen görs av ett flertal fartyg. Så ha koll i denna kanal om ni passerar med fritidsbåten och det blir möte med ett större fartyg så att man inte blir upptryckt mot kanalens sida. Dock har avgiften för fritidsbåtar nyligen höjts från 60$ till 930$. Den total avgiften för en 5 tons båt verkar då bli ca 1173$ norrut och $518 söderut. Redigerad 29 Mars , 2021 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 734 Postad 29 Mars , 2021 (redigerade) 23 minuter sedan skrev per_62: Enligt Bloomberg var hastigheten uppe i 13,5 knop 12 minuter innan grundkänningen. Genom att öka farten över maxfarten 8,6 knop vid stark vind kan manövreringen bli bättre vilket tydligen görs av ett flertal fartyg. En högre hastighet borde också kunna leda till att det blir ett större undertryck mellan skrov och kanalbank när hastigheten på vattnet som strömmar förbi blir högre. Är det möjligen det man ser hända här Som gör att fartyget troligen stöter i botten här? Sedan studsar nEver forGiven på babords strand och... sätter sig på tvären i dubbel bemärkelse. Redigerad 29 Mars , 2021 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 028 Postad 30 Mars , 2021 15 timmar sedan skrev Zwen: Runt omkring det diket tror jag inte ens bävrarna tillber Messias.. Men det kanske inte är så svårt att mekka till en schyst en fördämning i detta vattendrag, vilket då kan påverka hela världsekonomin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 734 Postad 30 Mars , 2021 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Men det kanske inte är så svårt att mekka till en schyst en fördämning i detta vattendrag, vilket då kan påverka hela världsekonomin. Kanalen är stängs och blockeras av Egypten 1967 till 1975. Kanske ingen fördämning, men ändå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 028 Postad 30 Mars , 2021 (redigerade) Anekdotvarning! Min salige far hade en lika salig morbror med tillhörande hustru. Dessa båda hyrde sommarhus på olika ställen i Bohuslän under 50, 60 och de första åren av 1970-talet. De sista åren av en och samma familj i Bovallstrand. En sommar, det kan ha varit 1971, skulle morbrodern och den ingifta mostern få följa med i pappas mahognybåt, en Vindö 28, på en tur söderut genom Sotekanalen till Smögen där det skulle bjudas på lunch på en restaurang. Min mor skulle köra ned deras bil, för övrigt en Vauxhall av sen femtiotalsmodell, möjligen en fyradörrars Victor eller Zodiac... Jag var ständig fördäckgast, ja på båten då, det skulle dröja ett par år till innan jag hade flänglapp. Iallafall var då mostern väldigt tveksam till att följa med på en sådan kanaltur, det hade ju varit så himla oroligt där, då det var nån konflikt mellan en massa militanta grupperingar.... ja dom pratade ju om det i TV och på radio mest varje dag, Suez eller Soten, vad spelade det för roll egentligen, kanal som kanal... Det gällde väl då som nu att hålla sig välunderrättad! Redigerad 30 Mars , 2021 av Georg_Ohm 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 028 Postad 30 Mars , 2021 16 minuter sedan skrev Mackey: Kanalen är stängs och blockeras av Egypten 1967 till 1975. Kanske ingen fördämning, men ändå... Tja ingen bäverfördämning, men den var klart obstruktiv, då man hade sänkt fartyg både i södra och i norra inloppet. En grupp fartyg blev instängda i åtta år i den stora Bittersjön, däribland två svenska fartyg, jag hade en släkting som ingick i besättningen på det ena, och han berättade många år senare att det var en konstig tjänstgöring, då fartyget låg stilla med avlösning varje månad eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 981 Postad 30 Mars , 2021 Stackars Evergreen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser