Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej

Köpte en båt förra sommaren och enligt tidigare ägaren är botten målad med epoxi. Fick enorma mängder med havstulpaner och tänkte nu att jag ska lägga på en bottenfärg, Hempbell Hard racing Copper. 
Tulpanerna blåste jag bort med högtryck, men det blev ändå kvar lite rester. Bör jag slipa ner det innan bottenfärgen. Bör kanske tillägga att båten är av modell snipa och gör 7 knop. Är det något annat som jag bör tänka på då det är epoxi?

Tacksam får alla goda råd jag kan få. 
Glad påsk!

489BC184-FE17-45E9-86ED-DC8351BE930E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Bobjo67:

Köpte en båt förra sommaren och enligt tidigare ägaren är botten målad med epoxi.

Är den svarta färgen epoxi och inget annat så skulle jag göra så här:

  1. Ta bort alla rester av havstulpaner så att färgen fäster i skrovet och inte i rester av havstulpaner.
    Det finns olika metoder att få bort "skiten" och alla varianterna är någon form av syra, kommer säkert snart flera förslag på bra, billiga och sämre produkter.
  2. Slipa så att ytan är så jämn som möjligt. Alla knottror, bulor och gropar gör att du får högre motstånd genom vattnet. Första tredjedelen från fören och akterut är viktigast.
    Även här kommer säkert flera förslag, råd och tips.
  3. Ev. skulle jag spacklat om det behövdes, så jämt att jag nästan inte behövde slipa igen.
  4. Sedan lägga på en epoxigrund som jag kanske rollat på och slätstrukit med en bred pensel direkt.
  5. Sist rolla på bottenfärg och slätstryka med pensel.
    Knottret som blir av en roller bromsar rätt mycket, kanske en hel knop.

Är den svarta färgen en bottenfärg så skulle jag kola om jag kan lägga på Hempbell Hard racing Copper direktovanpå utan grundfärg, det har jag gjort med bra resultat tidigare, men sådant kan ändra sig...

I övrig som ovan, utom pkt. 3 och troligen utan pkt. 4 också.

 

Om man slarvar så kan det gå bra. men det kan också bli så att man får göra om jobbet tidigare än man hopas och vill.

 

Lycka till!

Mackey

 

PS

Om du ligger i Östersjön kanske du kan använda en båtbottentvätt istället för att lägga på giftig färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...