Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cobalt233

Drev olja, Klasser?

Rekommendera Poster

Ska beställa drevolja och inte pentas dyra.

Räcker det att den uppfyller sae 75w90

 API GL-5?

 

Eller måste man hitta en som uppfyller alla   API GL-5/API MT-1, MIL-PRF-2105E/D, SAE J 2360, Mack GO-J, MB 235.8, ,ZF TE-ML- 02B/05B/07A/08/12B/16F/17B/19C, DAF, ArvinMeritor 076-N, Eaton, Iveco, MAN M 3343 Typ S, MAN 341 Typ E3, Scania STO 1:0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev joelfrodin:

Vad har du för drev? Har du bytt kona tex?

Dp-sm 1.95. Vilken kona?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker som min Motorolja, där fick jag fram en gång att det viktiga var att den uppfyllde ex vdo6 eller högre. Alla andra 70 beteckningar behövde man inte bry sig om.

så fråga är ifall API GL-5 är den beteckningen jag ska leta efter eller är det någon annan/mer som penta eftersträvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev Cobalt233:

Tänker som min Motorolja, där fick jag fram en gång att det viktiga var att den uppfyllde ex vdo6 eller högre. Alla andra 70 beteckningar behövde man inte bry sig om.

så fråga är ifall API GL-5 är den beteckningen jag ska leta efter eller är det någon annan/mer som penta eftersträvar?

Helsyntetisk olja 5L 75W/90 för DP,DPE,DPX,DP-S DPS,SX,SX-A,DP-SM DPH-A,DPH-B - Olja.Oljeplugg.Fett - AQ 80.100.200.250.270.270T.275 280T.280DP.285.290.290A.290DP SP.SP-E.SP-A.DP.DPE.DPX (drevdelar.se)

 

Helsyntetisk olja 5L 75W/90 för DP,DPE,DPX,DP-S DPS,SX,SX-A,DP-SM DPH-A,DPH-B

Art. nr: 8129414

 I lager

725,00 kr

Antal:KÖP

FLER BILDER

DETALJER

 SAE 75W-90 Gear oil.Användes i Volvo pentas AQ-DREV DUOPROP som följer:AQ, DP-A2, DP-B, DP-B1, DP-C, DP-D, DP-D1, DPX, DP-S, DP-E,DPX,SX,SX-A,DP-SM,DPS,XDP,DPH-A,DPH-B.

OBS användes vid monterad ny växelkona oavsett AQdrev (gäller växelkona ref.nr 3807613)

Levereras i 5-litersförpackningar.

Helsyntetisk transmissionsolja för hela drivlinan av högsta kvalitet för högt belastade transmissioner och axlar i tunga samt lätta lastbilar med höga prestanda. Termisk stabil och högt viskositetindex säkerställer prestanda i krävande förhållanden. För bakaxlar, synkroniserade och icke synkroniserade manuella växlar. Ej för Limit Slip. API GL-5/API MT-1, MIL-PRF-2105E/D, SAE J 2360, Mack GO-J, MB 235.8, ,ZF TE-ML- 02B/05B/07A/08/12B/16F/17B/19C, DAF, ArvinMeritor 076-N, Eaton, Iveco, MAN M 3343 Typ S, MAN 341 Typ E3, Scania STO 1:0 (växellåda)

 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte drevet har ny växelkona. Hur ser man det? Vad ska jag ha för olja om inte växelkonan är bytt?🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De gamla konorna var i mässing de nya är i något specialstål. API-GL5 var när den kom väldigt aggresiv mot gula metaller, så den var lite aggressiv mot konan,  gamla GL-4 var lite snällare, fungerar bättre på gamla "lådor" men de nya/modernare GL-5 har tillsatser som gör att de är inte speciellt elaka. Så jag skulle gå på en "finare" GL-5.

 

För volvo rekommenderar ju GL-5, men de utgår ju då från nya drev med uppdaterad kona, vet inte om de rekommenderar GL-4 på dreven när de var nya med mässing? Gör de inte det utan rekommenderar de GL-5 från början så är det ju bara att köra på!

Redigerad av joelfrodin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev joelfrodin:

De gamla konorna var i mässing de nya är i något specialstål. API-GL5

Som jag förstår så är det den konan som är synlig när man tar bort växelförar delen. Hade borta den för några veckor sedan o byte packbox o lackade upp. Tyvärr är alla bilder med det hålet förtejpat👎🏻
 

Om minnet inte sviker var konan mer silverfärgad än mässings gul🤔

Vet du vilket år dom började med nya konan? Mitt drev är från 1999-2000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelföraren verkar i alla fall vara i stål. Men det kanske inte säger något om konan?

33B5FC4D-A2E6-412A-AB5D-CF06CC5C5936.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Seahunter:

Jag rekommenderar en sväng till Swedol 

Helt rätt Andréas. Hitta deras 20L dunkar när jag skulle byta motorolja för några år sen. Ca 8L/byte. Det går varken köpa på macken eller på volvo.

 

Ska skruva isär och se vilken kona jag har i helgen. Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Helt rätt Andréas. Hitta deras 20L dunkar när jag skulle byta motorolja för några år sen. Ca 8L/byte. Det går varken köpa på macken eller på volvo.

 

Ska skruva isär och se vilken kona jag har i helgen. Tack

Skruva inte ner drevet du har ingen mässingskona i det drevet, de försvann långt tidigare, du har stål och inget annat. Sätt en magnet ovanpå så ser du direkt den hugger fast. Har någon översynsplansch när konan försvann, men det var på de tidiga 290 dreven.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Skruva inte ner drevet du har ingen mässingskona i det drevet.

Tackar så hjärtligt för den informationen. Hatten av Kossor👍

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-03-18 vid 11:19 skrev Cobalt233:

 

Om minnet inte sviker var konan mer silverfärgad än mässings gul🤔

Vet du vilket år dom började med nya konan? Mitt drev är från 1999-2000

Är det så nytt så är det bara att gå på API GL5, så köp en sådan större dunk på valfri maskinbutik, behöver inte vara volvos

 

 

EDIT: ursäkta sent svar, såg att andra svarat

Redigerad av joelfrodin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...