Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026

24-seven

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    278
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av 24-seven

  1. Nu vet jag inte vad du har för båt, men om man redan tagit steget att köpa en ny plasteka med snurra som väger 1000kg inklusive ny stor motor för totalt typ 300 000kr, och känner sig bekväm med detta, så förstår jag att man inte vill byta till en äldre motor. Som motorintresserad ingenjör älskar man automatiskt 2-takt, då detta är så överlägset 4-takt vad gäller hk/ cylindervolym och vikt. Enkelheten i kontruktionen som är lättmekad och slitstark är också en faktor. Min motor varken ryker eller vibrerar nämnvärt, däremot så låter den underbart från tomgång till WOT och inte alls som en trött briggs&stratton... På temat trötta 4-taktare: Vi var 5 båtar som drog ring i förrgår eftermiddag inom samma område alla hade liknande storlek på båtar och motorer. 4 av oss hade äldre båtar med gamla 30-80hk 2-takt, en hade ny båt med yamaha 40hk 4-takt, gissa vem av oss som fick ge upp sina försök då ring och båt aldrig kom upp i planing... Senast ändrad av 24-seven | 30 juni 2011 | 11:12
  2. Förutsatt att jag inte fick sälja den omgående och köpa något annat skulle jag inte vilja ha en direktisprutad 2-t då jag inte skulle kunna skruva med den själv om något strulade, utan vara tvungen att ta av motorn och köra in den till verkstad, (dessutom auktoriserad verkstad med rätt utrustning). En ny fyrtaktare är helt ointressant då den har samma nackdelar som en ny 2-t, men dessutom är tung, trött och dyrare i service. Om jag fick välja fritt skulle jag nog vilja ha sista generationen av Yamahas 3cyl förgasar 2-t, 70 eller 80hk på min nuvarande båt. Förövrigt drog min 55 hk Evinrude ca 15 liter på någon knapp timmas körning med ring bakom igår vilket jag var grymt imponerad av, trodde det skulle gå betydligt mer sås.
  3. Jag har själv funderat på att starta en liknande tråd... Även om jag i dagsläget kör äldre Evinrude, skulle jag utan att fundera säga att de 3-cylindriga Yamaha-motorerna typ 40-80 hk tillverkade från början av 90-talet är de absolut bästa motorerna i denna kategori. De brukar i regel kosta något mer än motsvarande motorer från andra märken på blocket.
  4. Kan inte riktigt se hur man skall komma billigare undan genom att lägga 70 000kr på en ny motor bara för att den drar 30% mindre soppa. Den skillnaden går inte ens att räkna hem under en hel livstids användning, om man inte kör extremt mycket. Kunde inte bry mig mindre om miljödebatten, men det är ganska självklart att de nyare (tyngre och större) typen av bad-båtar där man verkar behöva 150hk 4-t utombordare för att komma upp i planing, har betydligt större påverkan på miljön än våra mindre/lättare båtar med gamla 40, 50, 60 hk 2-t motorer. Senast ändrad av 24-seven | 29 juni 2011 | 09:32
  5. Har hört från flera håll att man måste hoppa på ett ben baklänges genom alla dörröppningar om man inte har åkt vattenskidor i Västra Nedsjön. Jag har både röda byxor och gröna shorts.
  6. Tycker 32 knop låter bra på denna båt med gammal 70hk -motor. OM motorn lämnade 70hk på propellern 1969 är den i bästa fall jämförbar med en ny 50hk idag. Har själv en Crescent 430 gts (liknande din båt fast kortare och lättare) med Evinrude 55 hk från slutet på 70-talet och den går ungefär lika fort som din. Kör 11,75 x 15 propeller. Har du testat att labba med riggvinkeln? för jag antar att du inte har trim/tilt?
  7. Jag vill absolut inte nedvärdera någon specifik båtmodell, det handlar till sist alltid personliga preferenser, men jag finner det personligen helt orimligt att gamla deplacementsbåtar annonseras för sådana fantasisummor. Visst slits inte båtar på samma sätt som bilar (även om motorerna ofta lever ett hårdare liv) men ett rimligt pris för en gammal båt som kostade 150 000 kr ny 1981 är runt 50 000kr och inte ett öre mer.
  8. Enligt tidigare diskussioner här på MG är de flesta små utombordare (15hk och mindre) i grund och botten samma motorer, tillverkade på samma fabrik men med olika motorkåpor och klistermärken på utsidan. Till att börja med är Johnson och och Evinrude exakt samma motorer, Mercury och och Mariner har iaf varit samma, Selva och Yamaha verkar vara samma (då endast 4-t) m.m. Har för mig att det i tidigare diskussioner hävdats att det är Tohatsu som bygger nästan alla små motorer åt de flesta olika märkena, dock verkar Honda bygga helt egna motorer. Det spelar därför ingen större roll vad du köper i den storleksklassen, jag skulle dock rekommendera att du köper en 2-taktare, då 4-takt i denna storleksklassen är tunga och trötta.
  9. Finns det ingen Moderator på MG som kan ta bort ovidkommande OT i trådarna?
  10. Blir faktiskt orolig då jag läser annonser på blocket, då det ger en bild av hur obildad och socialt missanpassad genomsnitts-svensken egentligen är. Varannan annons har flertalet grova stavfel, dålig kommatering, omotiverat brukande av versaler och utropstecken och ett språk som är på en 5-årings nivå samt tyder på att man inte förstått begreppet annonsera. Många har därtill inte begripit att man bör agera säljande för att locka till sig eventuella spekulanter. Övriga exempel: Lånad mail - Hur många lånade mailadresser finns det i Sverige? Om du inte vill ha mailsvar så skriv detta och bered dig på att du precis gallrat bort 50% av eventuell respons på din annons. Bild skickas vid seriöst intresse - Ingen är seriöst intresserad av att köpa något av någon som inte ens orkar lägga in en bild i annonsen. Om vi tittar mer specifikt på båtar och bortser från alla idiot-annonser, känns spontant prisbilden helt skev. Att gamla båt-lik från 70-talet (typ Albin m.m.) med lika gamla motorer kostar uppåt 100.000 kr (ibland flera hundra tusen kronor), vilket är flera gånger mer än de kostade nya är för mig helt obegripligt. Vem köper dessa? En annan klassiker är: Rubrik: Båtmotor, ingen bild, annonstexten: Fin båtmotor säljes. WTF? Senast ändrad av 24-seven | 21 juni 2011 | 14:18
  11. Varvtal vid WOT? Rekommenderat maxvarv? Storlek/ stigning på prop? Hur mycket av skrovet ligger i vattnet vid maxfart?
  12. Alla som har planer att montera dunka-dunka anläggning gör klokt i att läsa på generatorn i båten vad den levererar, överspecar man steg etc är risken stor att man: A. inte kan starta båten efter att ha lyssnat på musik i 15 min (om man bara har ett batteri) B. Alltid måste ha motorn igång när man lyssnar på musik för att kunna spela i mer än 10 min (oavsett hur många batterier man har) Självklart bör du även redogöra för vilken musik du tänkt spela i din monsteranläggning och var i landet båten befinner sig, för att vi skall kunna svara på om det är lämpligt att du går vidare med din installation... Senast ändrad av 24-seven | 18 juni 2011 | 13:35
  13. Finns några olika länger på Selco sportbåtar, jag skulle dock säga att alla som är av den klassiska sportbåtsmodellen är allderles för små för att man skall kunna stå och fiska på fördäck utan att vara balanskonstnär. Har själv en Crescent 430 gts som också är av sportbåtsmodell, men något bredare än Selco 13 och 15 och jag skulle aldrig få för mig att stå på fördäck och fiska. En båt i denna storlek är för rank, fördäcket är för litet, det finns inget vettigt att hålla sig i m.m.... (fungerar dock fint att stå en person och fiska i sittbrunnen) Har även en plasteka som är 4,1 m och i denna sker fisket i sittande ställning. Om tanken är att 2 personer skall stå upp och fiska i båten bör du nog satsa på något som är 5m
  14. Allt beror på vad du har för typ av sportbåt, är det en vanlig klassiskt sportbåt för nöjjesåkning och vattensport, eller är det en cigarrformad räcer med en sittplats endast avsedd att vara snabb? Finns i princip inga vanliga sportbåtar i den längden som väger 100 kg eller mindre, så jag utgår från att det är en före detta tävlingsbåt eller liknande, och då borde den precis som du säger gå fortare, då är det bara att skaffa varvräknare så att du får svart på vitt, och beställa ny propeller baserat på dina mätningar, har iaf sett 19 stigning då jag letat till mig själv. Om det rör sig om en vanlig sportbåt tycker jag definitivt du skall vara nöjd med 30 GPS-knop, min Crescent 430 GTS (vanlig sportbåt) gör 30 knop med 55hk och 12 - 1/4 x15, dock säger magkänslan att min båt varvar lite väl mycket med nuvarande prop. Jag funderar därför på att byta till den storlek du har... Min båt väger dock 220kg motor.
  15. Är gaswiren till reglaget rätt justerad? D.v.s. går gasspjället (under kåpan) tillbaka hela vägen till stoppskruven då handgasen är i noll-läge? Om det är en äldre 2 eller 3 cyl motor sitter det en justeringsskruv/stoppskruv i närheten av gaswirens infästning på motorn. Prova att skruva ut denna skruv något (så att stoppet hamnar närmre stoppklacken på blocket).
  16. Med tanke på hur risigt vanliga forumet fungerar på Ipad/Iphone, känns det som om man har långt kvar till att utveckla några appar. Men du har helt rätt gällande behovet av att anpassa forumet till mobila enheter, slösurfa på forum gör man år 2011 på surflplatta eller telefon, använder i princip aldrig stationär eller bärbar dator hemma längre.
  17. Antar att du menar för stor svängradie? D.v.s. att motorn inte går att vinkla tillräckligt mycket innan ändlägena på ratten. Det räcker inte med endast en längre vire, det måste även vara längre mellan stoppen på viren och eventuellt en längre arm i slutet på viren. Senast ändrad av 24-seven | 08 juni 2011 | 15:19
  18. Detta är ett generellt problem så fort vi pratar om båtar och båttillbehör. Jag slutar aldrig att förundras över att det finns folk som faktiskt betalar dessa summor . 150 000kr för en ny 150hk utombordare när man kan få en ny bil (ingen bil som jag vill ha men ändå) för de pengarna. Eller att medelpriset för en ny plasteka med styrpulpet och snurra idag är typ 400 000 kr. 200 000 kr för en gammal risig 7m plastbåt från 70-talet som i mina ögon borde gå till skrot eller kosta max 10 000kr, fattar faktiskt inte hur någon kan köpa dessa då man kan köpa 20 år nyare USA-båt för samma pengar. Däremot är det självklart att det skall kosta en slant att köpa ny 30, 40, 50 fots båt, men då får man också något för pengarna.
  19. 100hk på 5 meter båt är väl ganska rimligt, tittar själv på att montera 90 eller 115 hk på min båt som är 4,3m... Självklart skall man vara observant på om det är något fel på motorn och det går åt 10 liter soppa till 5 minuters tomgångskörning. I övrigt kan jag inte förstå varför man skall bry sig om hur mycket en motor på ett fritidsfordon drar (om man inte kör 8h/dag 100 dagar om året). Det är lika irrelevant som vad hobby-bilen drar. Det är ett nöje, och det kostar. Ett annat resonemang jag inte alls är med på är hur folk tror att man räknar hem inköp av ny 4T motor på grund av lägre förbrukning. Om du säljer din motor för 10k och köper en ny 4T 60hk (väger nog samma som din nuvarande motor) för 80 000kr så drar den ca 30% mindre soppa, men halveras i värde på några år. Hur många sjömil behöver du köra på dessa år för att du skall räkna hem tappet genom lägre förbrukning? En tusenlapp för ny bättre avstämd propeller kan kanske räknas hem på sikt, så detta spår är nog värt att följa upp.
  20. Mitt drömbygge: Super 7 derivat med motor från 300hk v8 2-t utombordare. Finns redan flera liknande byggen (även i sverige). 2-takt är helt överlägset vad gäller effekt och vrid /volym och därmed också effekt/vikt. 2-t motorerna är mycket rappare, väger mindre, håller bättre och i princip underhållsfria. whats not to like? Enda anledningen till att inte alla bilar idag är 2-takt är miljökraven.
  21. Kör 2 cyl 2-takt (gammal Evinrude 55hk) = kompakt motor med underbar gång. Man får sig ett gott skratt varje gång någon kommer med ett hus på akterspegeln med typ 30hk, som låter som en trött gräsklippare. Jag har dock insett nu varför så många (även här) som borde veta bättre, talar sig varma för 4T. De vill helt enkelt har fler och billiga 2-t kvar till sig själva, då de inte görs längre...
  22. Tjena Mikael, klart skall köpa båt! Normalt brukar 40 hk vara lägsta gränsen för vad som upplevs acceptabelt då man skall dra skidor eller wakeboard, framför allt om man skall starta på en skida. Det aktuella objektet är dock en väldigt liten båt, och borde därför gå ganska bra med 40 hk, om maninte skall ha med sig hela släkten. Om du skall använda båten i havet skulle jag avråda dig från att köpa en så liten båt. Framför allt o m du inte är så van båtförare. Det kan snabbt bli obehagligt med en så liten båt i havet om det börjar blåsa eller kommer större dyingar/svall. Den båt jag har nu är 4,3m ch liggeri en sjö. Trots att den är överbyggd, har ruta och ovanligt höga fribord för båttypen (sportbåt) är jag mycket tveksam till att lägga i den i havet. Jag skulle rekommendera en båt runt 5 m och 70 - 90 hk för att göra det du beskriver ovan. Senast ändrad av 24-seven | 05 juni 2011 | 18:56
  23. Nu vill jag absolut inte trampa någon på tårna, eller vara fördomsfull etc. I min värld är det dock i regel helt olika typer av människor som gillar att semestra i husvagn relativt oss båtfolk, ni är nog ett undantag...
  24. Det självklara svaret är ju att sy ett kapell! Kostar inte speciellt mycket mer i material än en riktig länspump, och går att slänga ihop på en dag. Besparar dig dessutom jobbet med att förvandla båten till en Schweizerost.
  25. Har själv Evinrude 55 hk från -77, antar att denna och 75 hk är samma maskiner (m.a.p. rigg etc.) förutom att du har en cylinder till. Jag lyfter själv upp min motor och hänger på akterspegeln (då båten står på kärra), så det kan inte handla om mycket mer än 100kg. Skall du byta ner dig från 75 hk 2-takts POWER, till 60 trötta 4-takts ponnys?
×
×
  • Skapa nytt...