Gå till innehåll
lördag 27 december 2025

jmwa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    344
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

25 Expert

Om jmwa

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Kan berätta om en egen erfarenhet i detta ämne: vattnet i min tank smakade ofta lite unket och illa. En gång tog jag ur tanken för att rengöra den. Den var av aluminium, och visade sig ha så mycket porer i botten att man såg dagsljuset lysa igenom. Den dåliga smaken kom sig alltså av slagvatten som trängt in. Bensintanken av aluminium hade också porer och fick kasseras. Jag bytte bensintank till rf och vattentank till 100-liters vattensäck. Den tar jag ut en gång om året och i spekterar (den är transparent) och rengör, hur enkelt som helst!
  2. Kopplade loss servocylindern från styrarmen. Då löper servon lätt. Alltså är det friktion i styrtappens lager...och finns ingenstans att smörja. Typiskt Volvo Penta. Det blir väl varvsjobb i vinter... ...om ingen på forumet könner till en hemlig nippel...
  3. OK, nu börjar detta bli helt obegripligt för mig: 1 jag hittar ingen smörjnippel på, under, över eller i närheten av styrarmen och dess lager i skölden 2 I bruksanvisning för drevet står att styrningens lager ska smörjas var 50e timme med fettspruta. Men bilden ser ut som att man klickar på lite fett på servocylinderns kolv...(se bild) 3 ljudet när jag vrider ratten låter inte som ett dåligt lager, utan som ljudet av gummi som skavs mot gummi.
  4. Jag hittar ingen fettnippel under styrarmen. Blir lite förvirrad när jag läser på olika sajter: Chat GPT påstår att den sitter uppepå styrarmen(?) Vissa beskrivningar beskriver att man ska spruta in fett tills det kommer ut "runt den svarta plastringen som.styr trimsensorn" Men det är ju tiltpunkten det handlar om, jag har ju friktion i styrlagret! Vad är det jag inte fattar? EDIT: Hittade smörjnippel på styrarmen enligt bilden. Visst är det den jag ska spruta fett i?
  5. Ett lite krångligare sätt jag har använt ibland är att hänga en tamp utmed vardera skovsidan och dra mig runt i gummijolle el dyl ock skrapa rent med skrapa på skaft. Lite bångstyrigt men funkar även vid för djupt eller för kallt vatten.
  6. Stort tack för utförligt svar! En fråga: när man köper slang till fettsprutan, är det en särskild standardnippel för fettnipplar jag ska titta efter?
  7. Hej Jag kör också utan bottenfärg. Jag kollar då och då genom att känna med handen om havstulpanerna är på gång att sätta sig. När de börjar bilda skal och kännas lite spröda tar jag ett bad och skrapar av botten för hand. Anntingen med en bredspackel av metall eller med min Scrubbis (googla detta praktiska redskap!) Bra om man kan ligga på grunt vatten och gå runt båten och nå ordentligt. Brukar behövas 2 ggr per sommar. Drevet gnuggar jag rent med vanlig kökssvamp, hårda sidan biter bra. Lycka till!
  8. Bästa forumvänner, Jag har ett drev, DPS-A, från 2008. Det har plötsligt börjat gnissla/knarra när man vrider ratten. Detta oavsett om motorn/servon är igång eller inte. Ljudet har tydlig karaktär av gummi som gnids mot något. När jag håller handen på drevets styrarm innanför aktetspegeln samtidigt som någon vrider ratten hör jag och känner en tydlig vibration. 1 Vad är detta? Något slitet som ska bytas? 2 Riskerar jag något om jag kör säsongen ut med detta? Tack på förhand!!
  9. Hej Jag köpte för några år sen Garmins flödesmätare för bensin, GFS 10 samt anslutningskit GSD21. Min motor är en VP 4.3 gxi. Det har inte blivit av att jag installerat mätaren, men jag inbillar mig att den skulle ge värdefull information. När jag nu läser om installationsguiden börjar jag undra: är det en onödig risk att ha detta lilla skovelhjul i bränsleledningen, med sina två extra slanganslutningar. Läckrisk, flödesproblem? Bättre att strunta i alltihop och behålla den oskarvade slangen mellan tank och motor? Tacksam för argument för och/eller emot!
  10. Jag har mycket goda erfarenheter av Järna rostfria, som tillverkar metalldetaljer på beställning, bl a till båtar. Beställde en rätt speciell bränsletank där, de gjorde ett supersnyggt arbete . Webplats https://jarnarostfria.se/
  11. Tack, det låter bra! Gör nog detta byte så småningom. Bortsett från att din gamla vajer var sluten, tycker du att hydrauliken blev en stor förbättring av styrkänslan?
  12. Jo tack, jag har gått in och läst! Det är som du ser en annan användare som frågade om rattvarv. Det jag fortfarande inte riktigt får kläm på är om hydraylstyrningen har en koppling till drevet (servon) som är samma som min vajerstyrning har.
  13. Då satte du alltså hydraulstyrningen direkt på servon där kabeln suttit tidigare? Standardfäste?
  14. Här en fråga som jag inte hittar svaret på någonstans. Min Volvo penta 4.3 gxi med drev DPS-A har servostyrning, med teleflexkabel fram till servon. Går kabeln att ersätta med hydraulisk styrning som kopplas till servocylindern? Hur jag än googlar hittar jag inte svaret! Ofta ser det ut som att man väljer antingen servo ELLER hydraulisk styrning, men det låter konstigt tycker jag. Någon som vet? Har kollat på en begagnad hydraulisk styrning men vet inte om det funkar tillsammans med min servo. Tack på förhand för svar!
×
×
  • Skapa nytt...