Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

stensino

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    169
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

stensino senast vann den dag 6 September 2020

stensino hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

29 Expert

Om stensino

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det kan vara många fel, men problem med tändningen kan ge de symptomen. Om det är problem med förgasaren borde stiften få felaktig färg. Färg på tändstift. Sist när jag hade problem med min motor (inte samma som din, men samma symtom) var det glapp i 12-voltskabeln till tändspolen.
  2. Jag kör dubbla Solex. Jag vet att nyare Solex ska skruvas ut många fler varv på blandskruven men äldre endast 1,5 varv eller liknande. Min båt har mekanisk pump utan bränsletrycksregulator. Förgasaren reglerar bränslet.
  3. Nej det tror jag inte.,vad skulle man ha dem till (förutom udda segelbåtar som din och min)?
  4. D.v.s. håll emot när du tar av hylsan, annars flyger fjädern iväg. Jag har bytt oringarna nyligen på min VP MD2, men du borde se i fall det läcker diesel. Angående pumpen så finns det saker i den som går att smörja. Om du bor i Stockholm finns en bra firma som kan fixa gamla dieselpumpar. Har för mig att de heter El & Diesel eller liknande och ligger söder om stan.
  5. Tack! Hittade pluggen efter jag såg ritningarna som du postade.
  6. Var sitter egentligen oljeavtappningspluggen på ett 270-drev? Några sade bakom propellern. Där sitter ju en anod. Är det bakom anoden alltså?
  7. Det beror på hur många förgasare du har. Jag har två och kör på huvudmunstycke: 145 , luft: 190 E5, nålventil: 150. Om du har trimmat måste du öka på huvudmunstycket och kanske nålventilen, men du får själv räkna ut hur mycket du behöver öka.
  8. Det kan säkert vara så att flamdämparna (luftfiltret) är igenkloggade och då går motorn som skit. Så var det på min båt med B20 när jag köpte den. Lägg dem i diesel, bensin, aceton eller något annat lämpligt. Det är onödigt med ett vanligt luftfilter på en båt. Det behövs inte och ger extra motstånd. Det dammar inte på havet (oftast inte i alla fall). P.S. Det är en dålig idé att köra utan flamdämpare. Min kompis kompis testade utan flamdämpare och efter en förgasarknall så brann det i motorutymmet.
  9. Var köper man ett HENGST-E75KD42 om man vill ha ett sådant? 😀
  10. I bägge mina båtar har jag ett Lucas 296 förfilter till bränslet. Ofta när man skall köpa ett glömmer man bort vad ersättarna heter, så hoppas på att denna tråd dyker upp när man Googlar. Fyll gärna på med var man kan köpa (motsvarande) Lucas 296-filter: Delphi 296 - Båttillbehörsbutiker MANN P917x MAHLE KX23 - Mekonomen BOSCH N4201 PURFLUX CS157A
  11. Som Makro skrev, varför köpa pirat när man oftast kan handla ett Mahle-filter till bra pris. Finns många bra tillverkare av filter. För äldre årgångar av motorer rekommenderade VP själv (på den tiden) filter från Wix eller Mann.
  12. Svaret på kraft är det beror på/en jävla massa. Köp vinschar till spinnakern?
  13. Jag har använt OpenCPN under tio år och det har fungerat bra. Har det på laptop, samt en Samsung Galaxy Tab Active 2.
  14. Nice! Jag har en Delta 17 DC med inombordare (AQ 130). Jag tror att båtarna delvis var halvfabrikat, så de ser lite olika ut i inredningen. Din är nog lite nyare version, eftersom den har fönster in till ruffen. Kapell får man nog sy själv.
×
×
  • Skapa nytt...