Gå till innehåll
söndag 02 november 2025

Freez

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    655
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

134 Expert

1 följare

Om Freez

  • Placering
    Flottiljamiral

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ryds 23 DC och Cresent 434
  • Bild

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag hade val T8 alla dgr i veckan, en modernare och större båt. Separat toalett. Klarar tuffare sjö bättre.
  2. Det är köparens marknad idag och båten är bara värd vad marknaden är villig att betala. Men kan du vänta med att sälja till våren är chansen större att du får ett bättre bud.
  3. Känns som en rimligt toppfart. Det är slutet på säsongen och du har säkert lite påväxt/slem på botten vilket gör några knop. Du har också en fyrbladspropp som gör att du tappar lite toppart. Också oklart hur vida optimeringen ger 115 hk i verkligheten. Vill du maxa toppfart ska du prova ut en optimal 3-bladspropp av stål för denna kombo båt och motor och säkerställa att du har en ren och slät botten. Då kanske du kan landa runt 36-38 knop när du är själv i båten.
  4. Dessa siffror säger inget. Vad står inristat på proppen? Men förmodligen har du fel propeller då den varvar för lite. Ett tips är en fyrblads för bättre acceleration. Det skaffade jag.
  5. Låter långsamt borde göra mellan 30-35 knop. Något som påverkar farten väldigt mycket är en skrovlig eller beväxt botten. Hur ser den ut? Vilket varvtal har du på full gas? Diameter och pitch på proppen?
  6. Ryds 550 brukar vara vit eller blå. Jag har aldrig sett en röd, till 99% är den omlackad.
  7. Bra initiativ. Riktigt fin båt!
  8. Den båten tillverkades för max 30 hk dåtidens tvåtaktare som var mycket lättare än dagens fyrtaktare. Kommer nog inte hjälpa med en 30hk fyrtakt. Den blir för tung. Optimalt vore nog att hitta en beg modern tvåtaktare.
  9. Ingen idé att trimma en så pass liten motor. Bättre att skaffa en större. Vad har du för någon båt?
  10. Jag håller nog med, ju mer man kollar på bilden så ser det ut så. Men det är ju enkelt att kolla på plats av TS tänker jag. Jämför med min Ryds 23 DC och där är kanterna mer rundade.
  11. Jag rekommendera som jag skrev att man börjar med att rengöra teaken och därefter slipar teaken. Även om det inte räcker med att rengöra får man bort smuts och gammal olja mm innan man slipar. Givetvis bör man lägga i ny nåt vid behov. Om teaken inte är under kapell och skyddas för väder och vind hade jag låtit bli att behandla med olja och låtit teaken få sitt naturliga utseende men det är ju en smaksak.
  12. Lite svårt att avgöra men jag tycker den ser ut som äkta teak. Prova med att rengöra teaken med en teak restorer och därefter slipa och sedan behandla den med olja. Jag brukar använda produkter från International.
  13. Laminat går inte att slipa. Men dessa båtar hade inte laminat från början. Måste vara eftermonterat i så fall.
×
×
  • Skapa nytt...