Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

prichardsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

1 följare

Om prichardsson

  • Placering
    Fänrik

Profile Information

  • Plats
    Stockholm

Senaste Profilbesöken

572 profilvisningar
  1. Om man räknar på c:a 200A - som är rätt rimligt för en normal startmotor i en bensinmotor - så krävs c:a 1,4Wh för en start i 2s. Med en USB på 5V/2A (gissar att de räknat på värsta USB och snällaste startmotorn) i 100s hinner man bara ladda i en femtedel, 0,27Wh. Men det står faktiskt inte uttryckligen att laddtiden är 100s på USB. Troligen fungerar den men uppladdningstiden 100s är den optimala med ett halvdåligt men inte helrisigt 12V-batteri. Inte via USB. Intressant är att EG-försäkransdokumentet beskriver en produkt som är benämnd med en ström på 300A, medan etiketten och texten säger 450A..... I övrigt håller jag dock med "panelen" - lägg pengen (1500:- !) på ett batteriövervakningsinstrument, frånskiljare och/eller extra batteri. Eller varför inte en liten solpanel ? Hade gärna haft extra batteri i båten och solpaneler men som jag skrev i de första inlägget så har jag en liten båt med begränsade utrymmen, därför tyckte jag att det kunde vara intressant.
  2. Det går inte att både ha kvar kakan och äta av den! S59746 håller jag fullständigt med. Har du en batteriskilljare som du vrider typ 1, 2 båda, släng den och montera Biltemas automatiska, montera sedan kan du glömma den, väl använda 200. Kalle Vad menar du att det inte båda ha kvar kakan och äta upp den ? Det enda jag har frågat är om den här produkten skulle fungera som en starthjälp till min båt. Jag behöver inga fler utlägg om batterier och batteriavskiljare osv. Om jag tycker det kan vara värt att ha en starthjälp med mig om jag ska ligga ute lite längre utan laddningsmöjligheter så är det väl upp till mig.
  3. Jag har fräscha batterier och avskiljare men har ändå hänt på en tidigare båt för ett antal år sedan att man blivit helt stående (då var avskiljaren felkopplad iofs). Tänkte mest som en extra säkerhet om man ligger ute nån vecka och inte har möjlighet att ladda batterierna men kanske vill använda ström från båda.
  4. Ja det hela lät lite flummigt. Men det står även att man kan ladda upp batteriet med 12V så min tanke var med att ha den fulladdad innan man sätter den på plats. Men som sagt det var formatet som tilltalade mig och frågan är om den skulle räcka till. Men det låter på S59746 som att den inte skulle göra det (?)
  5. Jag har haft i tankarna en längre tid att det vore bra att ha en starthjälp i båten men eftersom jag har en ganska liten båt (21ft DC) så har alltid stuvutrymmena satt stopp för det. Men såg nyligen att Biltema har en produkt som heter "Starthjälp Premium" http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-Premium-2000037609/. Storleksmässigt verkar den bra. Skulle en sådan fungera som en starthjälp till en båtmotor ? Jag har en Mercruiser 4.3MPI och batterierna är på 85ah styck. Med vänlig hälsning Patrik
  6. Hade missat helt att du skrev här Kul att höra från dig
  7. Hej, jag lånar tråden då jag också har fått problem med min DEFA startspärr. (BG300) Jag bytte mina batterier mot nya i båten och efter det får jag inte liv i startspärren. Lampan blinkar inte längre. Jag har kollat säkringarna och mätt att det går ström i kablarna från batterierna till startspärrens huvudenhet men det är ändå helt dött. Någon som har något tips? Eller har min huvudenhet dött ?
  8. Jag har ingen större erfarenhet av utombordare, men när jag valde min senaste båt (21 fot) så gick alla båtar med utombordare bort pga den överlägsna badbryggan man får med en inombordare. Sedan är det ett plus att försäkringspremien är klart lägre med en inombordare. Jag vet inte heller hur det är med ljudnivåer, men det måste vara en fördel att ha en inombordare i båten än en utombordare, speciellt för passagerare som sitter i baksoffan vid gång.
  9. Hej, är det någon här som har testat Northtracker GPS ? De har någon drive nu för Atlantica kunder som får 500:- rabatt. Jag tycker inte deras hemsida säger så jättemycket om hur produkten fungerar och tänkte höra om någon här har provat ? Med vänlig hälsning Patrik http://www.northtracker.com/se/faq/private/bat/
  10. Här är mitt bidrag till Dagens Blocket, vad sägs om dolda tänder och paraply som tankar behållaren? http://www.blocket.se/vi/46679804.htm
  11. Nu har jag köpt en ny propeller och som tur var så räckte det, inga andra skador. Så jag kom hyffsat billigt undan ändå Tack igen alla för erat stöd. /P
  12. Jo det är en standard Alu-propp, anledningen till att jag ställde frågan här först var att jag tänkte att jag skulle göra allt på en gång, dvs ha en ny propeller med mig samtidigt som jag skruvade av den gamla. Men har insett att jag får nog dela upp jobbet ändå
  13. Tack för tipset. Jag hade tänkt att byta propellern först och se hur den går efter det. Men du menar att axeln kan vara skadad även om det inte skulle märkas på gången efter propellerbyte?
  14. Hej allihopa, jag fick min propeller skadad i helgen som jag berättade om i denna tråd. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=500733 Jag har insett att det verkar vara en riktig propellerdjungel där ute . Kan någon hjälpa mig vad jag ska köpa för propeller till min båt? Tänkte på vilken storlek/stigning jag ska ha ? Båten jag har är en Askeladden 645 Beetle (2007) med Mercruiser 4.3 MPI och Alpha One. Jag ställde samma fråga till Marindepån som säljer Askeladden men har inte fått något svar ännu, tror ni kan hjälpa mig fortare här Med vänlig hälsning, Patrik
×
×
  • Skapa nytt...