Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

dynaflux

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    221
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av dynaflux

  1. Jag hade inte hjärnan inkopplad..... Likriktaren är bara till förbrukare på båten (ingen laddning till batteriet). Eftersom likriktaren satt fast en timme innan motorn började gå dåligt var det lätt att sätta det i samband. Rimligen är det ett annat fel. Den startar alltså lätt, går bra på tomgång, inga konstiga ljud, varvar upp villigt utan belastning men är totalt orkeslös och dör ofta när man lägger i växeln. Det finns bensin i glashuset till pumpen och förgasaren har inte flödat. De båda gånger jag drar upp riggen kommer det ut lite bensin i vattnet vilket det inte har gjort innan. Jag kan dock inte se varifrån det kommer, det finns ingen bensin synlig runt cylindrar eller förgasare. Tips?
  2. Jag har ägnat några timmar med kompisens motor, en Archimedes Penta 450 som tappat orken; den startar och går på tomgång, det går att varva upp den men så fort man lägger den i växel dör den. Jag upptäckte att fästet till likriktaren (en bockad plåtbit) gått av och jag gissar att det har något samband med felet. Antar att likriktaren ska vara jordad men frågan är om den kan bränna av det(?). Kan det vara möjligt att en eller flera tändspolar (den har tre, en för varje cylinder) har bränts om det gått växelström igenom dem?
  3. dynaflux

    Hyra ut båt

    Jag funderar på att hyra ut min 21 fots kabinbåt från 1974 under sommaren och undrar hur efterfrågan ser ut. Det finns ju väldigt många som hyr ut på Blocket men frågan är hur många som verkligen blir uthyrda. Såklart handlar det om vilken nivå man lägger sig på men jag tänker mig 5000:- / vecka. Jag är medveten om riskerna men jag tror inte någon vill stjäla den för att ta den till andra sidan Östersjön och även om den är i bra skick gråter jag inte över en ny skråma. Jag har såklart kollat med försäkringsbolaget. Alltså: hur ser marknaden ut?
  4. Tack för alla tips! Tror redan vi har besparat oss tid och misstag. Nu vore jag tacksam för tips på vilka märken som är att rekommendera och var man köper dem. Är det någon större vinst att köpa från USA?
  5. Tack för svar och mecktips. Frågan återstår vad det är för motor - antingen 5,0 eller 5,7(?). Vi har letat efter typskylten men förgäves. Finns det något annat sätt att få reda på vilken det är. Antar att bultarna är tum(?) Har du rent av koll på dimensionen så kan jag åka till Sifverts redan på måndag (regn imorgon, fiske och inget båtmeckande). Återkommer om det blir aktuellt med att köpa limpor. Har du knäna också?
  6. Ok, nu är det en gjutjärnsmotor och jag tror det blir svårt att övertala min kompis att byta till en aluminium även om det råkar vara bättre. :-) Hur som helst, idag konstaterade vi att flödet från sjövattensidan är full tillräckligt. Min kompis kontrollerade slangen mellan skölden och drevet och den ser bra ut. Därpå provade vi att ta bort termostaten och köra; motorn gick inte upp i arbetstemperatur utan stannade på max 45 grader och vi kan väl konstatera att cirkulationspumpen är ok. Däremot blev limporna rejält varma, så varma att man inte kunde hålla kvar handen på dem mer än några sekunder. Indikerar detta att kylkanalerna i limporna är rostiga och/eller igensatta? Ponera att de måste bytas; vad tar en verkstad och vad kostar bara delarna om vi byter dem själv? Bara mellan tummen och pekfingret såklart.
  7. Tack för alla tips så här långt! Gelis: vi har kollat intagen på drevet (innan sjösättning) men de är inte igentäppta. Vad är det som ärgar sönder på drevet. Jag har inte kollat hur anslutningen ser ut (en badbrygga döljer drevet effektivt) men jag antar att du menar där slangen sitter fästad(?).
  8. När den börjat gå upp i temperatur är hela motor tokvarm och likaså limporna. Tror ändå inte det är limporna men säker kan jag inte vara förrän vi kollat dem. Först ska vi dock kolla sjövattensidan igen. Vi misstänker slangen mellan drevet och skölden. Vi kollade flödet på utgången på impellern och det kändes inte som det var så bra tryck. Vi har kollat impellern och oljekylaren som sitter före impellern och allt annat så därför kan det mycket väl vara nämnda slang. Det faktum att varvet där han köpte båten demonterade drevet i höstas talar för att de kan orsakat något; slangen kan ha klämts sönder eller de kan ha glömt en slangklämma. Vi försökte kolla men det var svårt eftersom det sitter en badbrygga över drevet.
  9. Ska testa tricket med termostaten. Drevet är 280 eller 290.... i ärlighetens namn ska jag säga att jag knappt tittat på det - fokus på motorn. Sjövattenpumpen i framkant av motorn. Vi har såklart kollat impellern men den ser bra ut och snurrar när vi drar runt motorn. Jag vet inte om det är en 5.0 eller 5.7. Min kompis fick inte med någon dokumentation och jag hittar ingen typskylt. Limporna blir såklart varma men det gör hela motorn.
  10. Jag sa det till ägaren men han är tyckte det räckte med att den öppnade när vi la den i varmt vatten. Jag skulle bytt den om det var min motor.
  11. Ok, då har jag flera felkällor att gå på: - Den tar inte in vatten - kanske läckage på slangen mellan drevet och skölden/akterspegeln. - Dåliga avgaslimpor. Måste jag demontera dem för att konstatera att de är dåliga? - Fel på cirkulationspumpen - hur konstaterar jag det? Vad är troligast och det jag ska gå på först?
  12. Menar ni att det finns en cirkulationspump till sekundärsidan på kylningen? Lite grön på detta - det är den första stora motorn jag gett mig på; jag har bara hållit på med B18, B20 och utombordare tidigare.
  13. Det där verkar som en rimlig teori faktiskt. Vi anade att den inte tog in tillräckligt med vatten men avfärdade våra misstankar eftersom vi kollat allting (även oljekylaren som sitter före impellern). Hur kommer oljan upp till ventilerna om det inte finns kanaler i toppen? Jag har inte kollat så ingående på konstruktionen.
  14. Jag har försökt hjälpa en kompis som har en Volvo Penta V8 bensin, dessvärre vet han inte vad modellen heter och vi hittar ingen typskylt. Den är monterad ny i båten 2000, är enligt uppgift från säljaren på 250 hk, Holley-förgasare. Förra veckan var han ute och körde när motorn började koka. Han väntade någon timme fyllde på vatten men den gick varm igen. Jag hjälpte honom att lufta systemet men den gick varm igen efter någon minuts körning. Idag har vi kollat allt i hela kylsystemet; vattenintag, impeller, slangar. Vi har skruvat sönder kylaren och även oljekylaren. Det enda som vi hittade var fragment av något okänt ursprung, stort som två lillfingernaglar som låg på tubernas ändar i vattenkylaren men det gjorde såklart ingen skillnad när vi tagit bort dem. I övrigt kan man se genom alla tuber i kylaren och oljekylaren. Vi kokade termostaten och den verkar öppna vid rimlig temperatur. Vi har alltså kollat allt som man kan kolla i kylsystemet utan att hitta något som kan vara fel. Finns det någon annan anledning till att den överhettar? Jag ska nämna att det finns tre saker som gör mig lite fundersam. På babords sida av motorblocket rinner det olja, inga mängder men ändå mer än vad som är ok. Svårt att se om det kommer från topplockspackningen eller ventilkåpan. Jag skruvade av oljepåfyllningslocket och såg att det var lite fukt på insidan av locket, troligen bara kondens eftersom olja ser frisk ut. När jag stoppade ner fingret för att känna på oljan kände jag och fick upp små metallfragment, mer som rostflagor. I övrigt startar motorn lätt och går väldigt jämnt och fint. Den överhettar snabbast under belastning - på tomgång tar det kanske tio minuter innan den går upp i kritisk temperatur.
  15. Jag hjälper en kompis som har en båt med en Volvo Penta B18 (enligt typskylten AQ60) och ska byta alla delar i tändsystemet. Frågan är hur många graders förtändningen den ska ha.
  16. Jag drar upp en gammal tråd eftersom jag ska renovera generatorn till min AQ115. Var hittar man lager och borstar till denna?
  17. Tack för tipsen. Ska byta kondensatorn direkt, däremot tar det emot att byta tändspolen eftersom den inte är speciellt gammal (även om jag vet att den kan ge upp hux flux). Skulle det vara möjligt att konstatera om det är fel på den med kylspray?
  18. Min VP AQ115 (B20 alltså) är svårstartad när den är varm. Felet uppkom plötsligt och jag vill gärna misstänka att det är något med tändsystemet men vill jobba förutsättningslöst. Vad är troligast och vad ska jag kolla först?
  19. Nitro: jag minns inte men jag tror att den var svårstartad direkt efter jag stoppat.
  20. Visst, kompressionsprov men den går perfekt när den väl startat. Vad är leak down?
  21. Faktum är att den är svårstartad när den är varm. Jag misstänkte därför att det var tändspolen - men det kan alltså vara annat. Ska satsa på att byta ut tändningslåset men även säkringshållaren som har sett sina bästa dagar.
  22. I somras monterade jag Pertronixs brytarlösa tändsystem med önskat resultat, jämnare gång och mer lättstartad. Efter någon månad blir motorn extremt svårstartad och jag misstänker såklart Pertronix och kontaktar återförsäljaren som svär sig fri och hävdar att det mer troligt är fel på tändspolen eller tändningslåset. Till saken hör att tändningslåset gick sönder under sommaren varpå jag monterade ett nytt. Jag minns dessvärre inte om felet uppstod i samband med detta. Vad bör jag misstänka? Kan det verkligen vara tändningslåset? Tändspolen är hyfsad ny men det är ju ingen garanti .
  23. Tackar för det! Då kan jag sova lugnt inatt. Har gått och oroat mig för att behöva leta upp en ny eller begagnad oljekylare. Det finns nya kvar i lager på Marineparts Europe men de kostar över 15000:-(!).
  24. Rollen: jag har förstått att det är som du säger. Men är du säker på att att det är så att O-ringarna även tätar mot oljan? Jag har inte tittat närmre på den men jag tycker det ser ut som att insatsen (den med tuberna alltså) är inpressad i huset och att O-ringarna bara tätar mellan huset och gavlarna. Om det är som du säger, kan man då dra ut insatsen från huset.
×
×
  • Skapa nytt...