Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

JockeH

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om JockeH

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Precis, årlig höstservice är det jag menade. Tack för detaljerad info robin. Du har skarpa ögon
  2. Tack Capitan. Låter bra att det ser normalt ut, men du tror alltså att propparna behöver bytas pga korrosion? Tar med mig besiktningsman om det blir aktuellt. Det är inte en Bavaria Kommer inte meka själv, så det är bara att betala och se glad ut. Har inte fått svar än på vad det kostar på varvet för 2 x D6-350 plus drev men jag räknar med drygt 10k per motor om året (?)
  3. Klurar på att kanske importera båt, men dessa bilder ser ju inte superspexiga ut. Jag är dock lekman i saken, hur bedömer ni bilderna? Det föreställer ett par D6-350 och en bild på dreven. Lite oroad över vad som ser ut som rost på motorerna och färgen verkar puts väck (no pun intended) på drev och propellrar...
  4. Till den som jämför en helt ny båt med 2 år gamla båtar och uppåt: Jag köpte en ny båt för några år sedan via en återförsäljare i Haninge i samma tro om att det fanns garanti etc. Och det gör det också. Men det tråkiga är att när man köper en ny båt så är den otestad. Jag vet inte hur många åtgärder det blev till slut, men det var en hel del. Det absolut tråkigaste med en båt är att varje gång man ska åtgärda något på garanti så är det ett sjukt meckande, man måste ta halvdag eller heldag från jobbet för att köra iväg båten till upphämtningsplats och när man ska hämta igen så är det samma historia. Så nästa båtköp kommer det inte bli en ny båt, det är en sak som är säker. Nästa gång blir det en båt som har ett par år åtminstone på nacken så att säljarna har fixat till alla barnsjukdomar som uppstår den första tiden.
  5. Första grundkänningen hände nu i lördags i kyrkfjärden som jag aldrig lagt till vid tidigare. Men jag fick tipset att där skulle vara trevligt att lägga till. Tyvärr var det inte så trevligt som jag trodde eftersom en hel del åkte vattenskidor där och drog upp en del svall, men vår förtöjning höll alldeles utmärkt för det. Tills en stor 30 fotare bestämde sig för att åka i de magiska knopen där man drar upp som mest svall bara 40m ifrån oss så att svallen kom in från sidan och gjorde så att båten stötte i en sten höger om oss. En stackars barnfamilj lite längre bort såg det också ut att gå illa för Så nu blir det slut på experimenterande för i år och det blir till att följa arholma-landsort slaviskt istället...
  6. Om ni inte märkt det så verkar det de senaste dagarna vara en massa propaganda mot att tömma septiktanken i havet. Jag har det prekära problemet att jag inte kan tömma i havet för tillfället pga garantiärende, och sugtömningen funkade inte som det skulle på Grinda. Så jag tänkte jag skulle ge mig ut idag och testa tömma nån annanstans eftersom den verkligen är full. Resultatet är följande: Wasahamnen säger att de inte har nån tömning trots att skärgårdsstiftelsen säger annorlunda. Vaxholms tömningsstation är sönder Bosön och viggbyholm får jag inte tag på, sommarstängt eller bara öppet på tisdagar (enligt skärgårdsstiftelsen hade bosön eventuellt sommarstängt också). Så närmaste ställe är väl i Finnhamn skulle jag tro, 30 distansminuter bort...
  7. Hur fungerar det egentligen med Supply-läge kontra laddningsläget? Har precis införskaffat en CTEK-laddare med tillbehör efter grundlig sökning på landström här på forumet, och den kan antingen ladda eller ge precis tillräckligt med ström för att driva allt. Har ett vagt minne av att man kan få fel resultat om man slänger på laddström på ett batteri samtidigt som man har annan utrustning som drar ström från detsamma.
  8. Jag har ett boktips: http://www.bokia.se/arholma-landsort-med-gotland-lars-granath-lars-hassler-9189564413/bok/9789189564411/ I och med att vi är nya i stockholms skärgård så är det en fantastisk bok att förlita sig på, massor med tips på naturhamnar där man kan ligga säkert med tydliga bilder på exakt var man kan förtöja och även var alla tankstationer, gästhamnar med mera finns samt telefonnummer. Kanonbok. Någon nämnde Pizzabussen på Möja lite längre upp, den finns också med i boken och jag håller med om att den får man inte missa =)
  9. Hej, jag undrar om det finns platser runt om i stockholms skärgård där man kan lyfta båten och spola av underredet med högtryckstvätt och vad det skulle kosta. Jag känner till att det ska finnas båttvättar, även om jag inte kunnat hitta en i Wasahamnen där det skulle funnits en enligt uppgift, men jag är även intresserad av det andra alternativet då man faktiskt kan lyfta båten och se hur det ser ut undertill. /Jocke
  10. Grandezza 23DC. 39 knop på gps:en med full tank och en person.
  11. Den dieseln som är vanligast på Grandezza 23DC:n, dvs D3 190hk, är ca 100k dyrare än bensinaren om man köper nytt, kanske lite mer utjämnat om begagnat eller årsmodell äldre, men fortfarande en del dyrare. Skulle tro att det är därför som bara dieselvarianten finns att tillgå just nu.
  12. Jag är ny i båtvärlden, men det känns helt sjukt att en fenderhållare ska kosta ~300kr per fender. Essentiellt så är det bara 50g stål man köper för 300kr... Någon som vet var man köper billigare fenderhållare?
  13. När en aquador 23DC är över 200.000kr billigare så förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja ha en Yamarin 80DC. All extra plats på Yamarinen var på badbryggan i stort sett, och färgsättningen var mycket riktigt gräslig. Jag försökte hitta sea ray på mässan och fann att de bara hade två båtar, som var över 28 fot. När man tog en titt i deras flygblad över t.ex. 240 sun sport så hade de höjt priset från 560.000 i fjol till över 720.000kr.
  14. Är det någon som kan rekommendera lås/kätting av klass3 som kombinerar ett lågt pris med bra kvalitet? Verkar finnas hela skalan från 500 till 2000kr...
×
×
  • Skapa nytt...