Jump to content
Sunday 22 September 2019
JockeH

Hjälp mig bedöma skick på ett par D6-350 med drev

Recommended Posts

Klurar på att kanske importera båt, men dessa bilder ser ju inte superspexiga ut. Jag är dock lekman i saken, hur bedömer ni bilderna? Det föreställer ett par D6-350 och en bild på dreven. Lite oroad över vad som ser ut som rost på motorerna och färgen verkar puts väck (no pun intended) på drev och propellrar...

 

 

 

motor2.thumb.jpg.abc1fcf85895f1e4819a350767ce0fab.jpgmotor1.thumb.jpg.f8503b2b7ab341e1ddc2a4bb451f392f.jpgdrev.thumb.gif.15f2efa7e5bc1e6acf0850bc1a5499be.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser helt normalt ut skulle jag vilja påstå för motorer och drev med ett antal år på nacken

Var noga med att kolla så att alla delar som ingår i Pentas kampanjer är bytta

Om så inte är fallet så räkna med att lägga en större summa på motorer och drev

Räkna även med att behöva byta propellrar då dessa korroderar sönder

 

Ingen aning om din ekonomiska situation och kunskap i att meka men att lämna iväg båt med dubbla D6/DPH på fullservice kostar väldigt mycket 

Kan vara bra att kolla upp innan köp då många får en chock när de inser vad det kostar att serva mm

 

Är det en Bavaria?

Edited by Capitan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Capitan. Låter bra att det ser normalt ut, men du tror alltså att propparna behöver bytas pga korrosion? Tar med mig besiktningsman om det blir aktuellt. Det är inte en Bavaria :)

 

Kommer inte meka själv, så det är bara att betala och se glad ut. Har inte fått svar än på vad det kostar på varvet för 2 x D6-350 plus drev men jag räknar med drygt 10k per motor om året (?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligger det inte en hel del vatten/olja under motorn på bilden?

 

Jag tror tyvärr inte du klarar dig med ca 10k per år för helservice och reparationer på en drivlina bestående av D6 och DPH. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev JockeH:

Tack Capitan. Låter bra att det ser normalt ut, men du tror alltså att propparna behöver bytas pga korrosion? Tar med mig besiktningsman om det blir aktuellt. Det är inte en Bavaria :)

 

Kommer inte meka själv, så det är bara att betala och se glad ut. Har inte fått svar än på vad det kostar på varvet för 2 x D6-350 plus drev men jag räknar med drygt 10k per motor om året (?)

 

Går inte att se skicket på propellrarna på bilderna men om de är ok nu så räkna ändå med att byta i framtiden(färgen lossnar alltid och är normalt)

Alla jag vet som har/har haft DPH och dess nibralpropellrar har fått byta. Ca 20000kr per sida

Service och konservering av motor och drev klarar du inte på 10000kr/år och sida

Lägg där till bälgbyten och ev ompackning mm

 

Du bör inte använda en besiktningsman när det kommer till motor och drev då de i regel inte besitter tillräckliga kunskaper. Mitt råd är att anlita en erkänt duktig pentamekaniker som känner till D6 och alla problem/kampanjer de haft

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev Capitan:

Service och konservering av motor och drev klarar du inte på 10000kr/år och sida

 

Mjooo...det borde han väl klara sig på tycker jag? Eller är D6 + DPH märkbart dyrare än KAD44+DPE? Vet iofs att D6 behöver rejält mycket mer olja så det skulle väl vara det då.

 

Vi ligger på under 10 med vår KAD44+drev. Fast då ligger vi på fullservice och jag vet att priserna reduceras något i "helhetslösningen". 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser helt normalt ut, remrullarna ser dock inte ut att blivit bytta vilket dom ska göras.

 

Propparna kan du nog räkna med att byta inom snart, ca 10000 styck.

Kolla även att drevet blivit omschimsat från plast till metall i nedre vxl hus.

Ser ut som trimcylindrarna blivit bytta, vilket är bra för dom går sönder och är dyra!

 

Jag servade just upp mina D6or, landar på runt 4000 per motor men då använder jag inte penta originalolja och gör det själv, sen kommer ju dreven på det.

Att tro om man kan åka runt år efter år med 10000 per maskin i underhåll är nog bara önsketänkande om man ska vara lite realistisk.

 

Antar att det är en Windy 42 bora? fina båtar, har en liknande båt med samma bestyckning. du har kraft så det räcker så du kan gå upp en propeller pitch, kmr flyga upp i planing ändå. March mellan 26-35 knop gör min

Edited by robinrobin1
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuter sedan skrev robinrobin1:

Att tro om man kan åka runt år efter år med 10000 per maskin i underhåll är nog bara önsketänkande om man ska vara lite realistisk.

Vet inte vad TS hade i tankarna, men det jag menar med 10 000 är årlig höstservice på motor och drev. Sedan tillkommer givetvis underhåll/reparation etc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis, årlig höstservice är det jag menade.

 

Tack för detaljerad info robin. Du har skarpa ögon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy