Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

MartinX

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    617
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av MartinX

  1. Ja mankering 2 är 10 grade efter ÖD sedan ser du att skalan är längre åt andra hållet, före ÖD där tändningen skall befinna sig. Ladda ner manualen från Volvo Pentas hemsida på svenska den är bra att ha. Du vrider fördelaren vid tomgång tills stroboskopet och markeringen visr rätt på remskivan sedan gasar du upp den till 2000 varv och kollar att det stämmer även där, det är allt, några markeringar på själva fördelaren har jag inte sett nämnas i någon manual. Tänk också på att ställa brytaravståndet innan du ställer tändtidpunkten då du påverkar tändtidpunkten något om du justerar brytaravståndet, det bästa är att ställa brytaravståndet med en kamvinkelmätare och sedan mäta brytaravståndet mekaniskt, om dessa bägge inställningar inte stämmer överens är det förmodligen en del glapp i fördelaren.
  2. Exakt vilken bensinslang var det? Biltema har flera olika sorter, utombordarslangarna är kass, jag paratar om den här slangen som är bra: http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-tillbehor/Bransle-tillbehor/Bransleslang-259060/ Utombordarslangarna med blåsa är kass, jag har själv haft en och man kunde hålla 1,5 meter slang rakt ut som en stel pinne efter några säsonger. Slangen i bilsortimentet är också dålig, ytterhöljet verkar inte tåla att vara i ett motorrum men den läcker inte innifrån fast det känns inte så gediget ändå....
  3. Har du tagit loss gavlarna på oljekylen och kollat hur mycket slafs som samlats där? Köp nya o-ringar innan du lossar. Skall tändningen verlkligen stå så tidigt som 40 grader? På AQ130 är det 27-29 grader före ÖD enligt instruktionsboken.
  4. Biltemaprylar jag testat: Knutbälgarna till volvodrev funkar bra. Zinkanoder till 270 drev funkar bra. Impeller till AQ130 funkar bra, Har använt dessa i 4 år. Motoroljan funkar bra. Bottenfärg västkustvarianten funkar bra, har köpt den så länge Biltema haft den i sortimentet. Pentrypump funkar bra efter 3 år. Tågvirke funkar bra. Bensinslang den maringodkända funkar bra, samma slang som Hjermans säljer, Biltema är inte så billiga egentligen på denna slang. Marinbatteri 64Ah funkat bra sedan 2010, förvaras urkopplat i båten på vintern. Mindre bra saker: Den elektriska oljebytarpumpen, ett skämt, skriker som en gris kraftfull som en fjäril. Varvräknare 52mm, den nya med rostfri kant, fladdrar hit och dit, visar inget vettigt varvtal. Biltema har en generös returpolicy har man bara prylen, kvitto och förpackningen med tillbaka verkar personalen måttligt intresserad av att krångla, fyll i papper och lämna tillbaka bara.
  5. Jag tror P-kammen kom ganska sent en bit in på 70-talet, marinmotorerna hade D som standard innan.
  6. Man vill se även små mängder vatten i oljan annars ser man inget tills man har ett stort problem i stället för ett litet problem, dessutom kan man anta när man tittar på drevens konstruktion att man inte kommer att vara i närheten av botten av oljan med en sugslang utan man har en stor mängd olja kvar man inte kan komma åt.
  7. Det är tveksamt att suga upp oljan ur drevet, man vill se vad som finns länst ner där eventuellt vatten samlas när man byter olja i drevet, kommer man verkligen ner i absoluta botten med en sugslang? Det öppnas en väldig massa oljepluggar utan problem på världens flotta av fritidsbåtar du kan nog göra det också.
  8. Jag menar fortfarande att såsom crabfish med flera tolkar texten från transportsyrelsen blir konsekvenserna orimliga. Om säljaren påstår att båten importerats före den 16 juni 1998 och därmed inte behöver vara CE-märkt, bör man kräva att få se någon typ av dokument som styrker detta. Det kan vara importhandlingar, försäkringsbevis eller liknande. Denna del är flum och omöjlig att följa i praktiken, någon typ av dokument skall man ha men det är bara det att om båten importerdes innan 1998 behövde inga dokument sparas så hur kan man sedan kräva några? Jag har ett intyg skrivet på baksidan av ett skrynkligt konsumkvitto, duger det? Såsom reglerna är skrivna blir alltså konsekvensen att alla som har en båt tillverkad utanför EU mellan 1950 och 1998 (det är många båtar det) borde ha sett till att innan 16 juni 1998 spara någon typ av dokument för framtida bruk ifall någon skulle ifrågasätta båtens ursprung, dessa dokument skall sedan följa båten resten av dess livstid, hur många har gjort det? Ju längre tiden gått efter 16 juni 1998 desto fler båtar kommer att ha tappat sin dokumentation och fler båtar kommer att bli pestsmittade av denna osäkerhet om ursprunget, det är inte en rimlig tolkning att alla dessa båtägare skall klämma fram obefintliga dokument plötsligt därför att någon handlare eller försäkringsbolag plötsligt blivit nervöst. Man kan inte införa retroaktiv lagstiftning det är en generell regel som man har i de flesta rättsstater. Men min ståndpunkt medför att om man smugglat in en båt tillverkad före 16 juni 1998 efter 16 juni 1998 så kan man alltså komma undan med det vilket kanske stör vän av ordning men eftersom vi inte har haft något obligatoriskt båtregister eller eller ens någon skyldighet att försäkra båtar eller på något annat sätt dokumentera dom före 16 juni 1998 så får vi leva med det kryphålet.
  9. Exakt sdk780 om båten importerades före 16 juni 1998 var det helt lagligt att ta in den utan CE märkning så några sådana dokument kanske inte existerar och man kan inte kräva dom i efterhand så den springade punkten är datumet för importen, hur styrker man det? Vad jag vet finns inga vedertagna dokument man måste spara på.
  10. Det är fortfarande obegripligt, om nu ingen vet när den inporterades är då reglerna sådana att man måste anta att den är olagligt importerad? För att båten skall drabbas av några sanktioner måste det rimligen vara så att man kan påvisa att den är importerad för sent eller måste alla båtägare i efterhand kunna bevisa båtens härkomst för all framtid? Lycka till med det när åren gått och dokumentationen försvann för 15 år dedan. Det du skriver är inte rimligt eftersom det innebär att en massa båtar i framtiden kommer att drabbas av samma osäkerhet som trådskaparen trots att det kan röra sig om svensksålda båtar från början.
  11. Totalt obergripligt hur du resonerar, båten är ju äldre än det datum då CE märkning är ett krav hur kan då dessa regler påverka vem han får sälja till?
  12. Om inte du vet när båten kom hit skulle då någon annan luska ut det för att sedan komma och jävlas med dig? Du kan vara helt lugn inget kommer att hända.
  13. Hur har du installerat dom? Det är förmodligen där problemet ligger, det är trimplan som vilka som helst, med samma funktion som alla andra.
  14. Jag skulle börjat med 54 graders termostaten och se hur det går.
  15. Har du ingen säkring nu? Kolla i länspumpens instruktion vilken säkringsstorlek dom rekommenderar köp sedan en tät hållare för flatsäkringar, Swedol art nr EL-2737 är bra
  16. 82 graders termostaten är till en bilmotor i båten skall du använda den andra. Är motorn kyld med havsvatten direkt i blocket eller har du värmeväxlare?
  17. NGK BP7HS, jag har kört mycket med volvos gamla motorer både i bilar och båtar och NGKs standardstift för applikationen har alltid fungerat mycket bra. NGK skryter med att dom har ett brett värmetelsområde på sina stift och det verkar som det stämmer, man har nytta av det på båtmotorn då det inte finns någon choke, man får stabil tomgång fortast med NGK tycker jag.
  18. Det är väldigt vanskligt att ta tryckvärdena från en kompmätning och säga något säkert, vad man får för resultat beror på väldigt många olika saker, hur man ställt ventilerna spelar roll till exempel.
  19. Nya kolvringar? Dessa skall slita in sig mot cylinderväggen vilket tar några enstaka timmar, ut och kör lite mer. Kolvringsgapen är utspridda på rätt sätt vid monteringen av kolvringarna får man hoppas.
  20. Spridarröret för kylvattnet inne i toppen skall ha ett extra hål i bakkant på marinmotorn, annars får bakre delen av toppen dålig kylning jag vet inte hur haubitsmotorn var specad. Att anslutningarna till oljekylaren hoppar ut indikerar att kylvattnet möter högt motstånd på sin väg genom motorn, jag antar att kylvattnet går från pumpen direkt till oljekylaren som det normalt gör, det har visst förekommit andra arrangemang på dessa motorer, men det har jag inte sett i verkligheten. Om du får ut ånga kokar det i motorn och av någon anledning kan inte ångan ta sig ut genom avgaskröken, något blockerar kylvattnet helt enkelt.
  21. Volvo Pentas hemsida kolla på motordatabas där finns dom flesta manualer att ladda ner.
  22. När märkte ni att den blev den orkeslös? När ni startade den efter vinterförvaringen? Det låter lite som kolvringarna fastnat på grund av fukt i cylindrarna, det ger orkeslös motor på grund av dålig kompression.
  23. Om motorn har gammaldags brytarspetsar så är jag helt säker på att tändningen och laddningen av batteriet som likriktaren hör till är helt skilda kretsar. Så felet beror inte på likriktaren.
  24. Slangarna till vattenintaget är 16mm på B18/20. En annan fråga hur högt i vattnet går båten när du kör? Sätt inte vattenintaget för långt fram då det kan hamna ovanför vattenytan om båten går högt i vattnet eller det kan bli en stor mängd luftbubblor i kylvattnet om man ligger nära gränsen. Det är ganska praktiskt med vattenintaget på akterspegeln som det är gjort original, det finns akterspegelsmonterade pickuper att köpa, det är ett rör som sticker ner precis nedanför botten och ett rör som går upp på utsidan av akterspegeln till en 90 graders böj in genom akterspegeln, om man anpassar rörets längd kan man få genomföringshålet ovanför vattenlinjen. Fördelan är att man har vattenintaget lätt åtkomligt inte någonstans under båten där man inte kan se eller rensa intaget utan att bada ordentligt.
  25. Googla nummret du hade på mätaren A2C53412986 så kommer man till en pdf och där ser man att instrumentet är för 90-4ohms givare, altså en amerikansk standard för båtar med dubbla instrumentpaneler (en extra på flybridge). Instrumentet du vill ha heter A2C53412985, bara en siffra fel.
×
×
  • Skapa nytt...