Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Krille_T

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    107
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Krille_T

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Med störrsta sannolikhet så skiljer sig kopplingarna i ISO-kablaget åt. Clarionstereon klarar sig troligen med 12V på ett stift i ISOt medan Pioneeren vill ha 12V på två stift i ISOt. Anledningen är att vissa Clarionstereoapparater och även Blaupunkt har den lilla finessen med inbyggt batteri för minnet, de kommer då ihåg radiokanaler mm även då de är helt bortkopplade från spänning (huvudrytare) och behäver således ingen konstant minnesspänning. Lösning: Kolla att både den röda och gula kabeln mellan stereo och ISOt (Pioneer) har 12V Den röda är matning och den gula är minnesspänning, gula ska ha konstant 12V för att komma ihåg programmerade kanaler mm Har du en modernare apparat har du snabbkopplingar i kablaget så då är det bara att koppla ihop både röd och gul till samma 12V, troligen röd i ISO-kabblaget Det är vad jag kan komma på...
  2. Ja nog kan de ta betalt alltid, men många går tydligen på det då de inte verkar måna om nya kunder. Pampas skulle ha 1200:- För att lyfta min båt (DC 1400kg) från sjön upp på en trailer. 15 minuters jobb?! Jag valde också bort Pampas och hittade en anna lösning
  3. Jag blir så trött, det råder moralpanik ta mig f-n överallt. Finns inget sunt förnuft längre? Ska allt bli lagstadgat? Hur många pensionärer ramlar inte varje år och bryter lårbenshalsen vilket kan vara förknippat med direkt livsfara. Ska föreslå lag för broddar på personer över 65 då vinterväglag råder.
  4. Har gjort exakt samma misstag, lätt hänt . I mitt fall kunde jag dock dyka efter locket. En annan fara med att försöka byta genomföringen är också att det kan bli ett stort jobb, vet inte riktigt hur det ser ut på din båt men på min (6110) är genomföringen med all sannolikhet monterad innan innerlinen sänktes ned i skrovet Detta innebär att om den sitter med muttrar går den inte att få loss, sitter den med bricka med gängor kommer brickan att lägga sig ovanpå de dubbla slangklämmorna (förhoppningsvis dubbla) och även då bli omöjlig att få bort Sitter den med bara skruv ner i gelcoaten kommer även då troligen slangen vara för kort och slangklämmorna vara ivägen för att få bort och ersätta genomföringen Bara lite tankar jag hade innan jag kastade av mig kläderna och dök efter mitt lock...
  5. Vet att PraktisktBåtägande testade en som tilltänkt redaktionsbåt för något år sedan, den hade en 90HK Honda som tydligen var på tok för stor/tung för den båten och den gick väldigt illa i sjön, går kanske bättre med mindre motor. De letade dock vidare efter någon annan redaktionsbåt. Kanske kan du hitta det testet någon stans.
  6. Jag har satt på en ny motor på min Yamarin 6110, det blev en Suzuki DF175, är helnöjd med motorn men tycker den ligger lite högt i varv. Har en original 23 Stålpropp på idag och funderar på att kolla om det går att byta till en 25. Ligger lite över 6200 varv på topp med två pers och lite packning. Är inte intresserad av att optimera propellern genom tex propellertrim men rätt storlek kan ju vara en början. Någon som har liknande erfarenhet?
  7. Löka hamn på Möja är en höjdare där det kan finnas plats om du är ute i god tid, tors kväll/ fre morgon senast. Annars är det bra drag på Grinda på midsommar. Åk inte till Vaxholm= heldött på midsommar (egen erfarenhet)
  8. Jag köpte en Lowrance HDS5 som jag är mycket nöjd med, viktigast för mig var en snabb zoom utan hack, vilket fungerar utmärkt på HDS5:an och som jag använder mig mycket av då skärmen är rätt liten (5)
  9. Du har helt klart köpt en 575:a, det är en del detaljer som skiljer den från 570:an. Oftast har 570:an inte teaklister mellan den stoppade taklisten på HT:n och sargen runt sittbrunnen samt 570:an har ett kartbord/pulpet framför passagerarsätet, ser lite annorlunda ut i fören framför v-kojen och har en öppet hål in till stuven under styrbords v-koj mm.
  10. Är inte vikten specad båt motor så måste du även lägga på motorvikten på dessa kilon, så då blir det väl minst tonnet du ska ligga på i max lastvikt.
  11. Jag skulle också gissa på ca 25-30% på topp, 2-takt insprut drar vad motsvarande 4-takt gör och jämförs Yamaha 115 mot F115 (de fakta jag sett) skiljer det ca 25% i bränsle och 10% i fart till 4-taktarens fördel. Men sen så har du ju även bättre start- och gång-komfort med en insprutare vilket är ett stort plus
  12. Finns nog en uppsjö duktiga verkstäder runt om i vårat avlånga land som kan fixa en snygg båge till dig, här är en t.ex. http://www.jarnarostfria.se/
  13. Tycker det verkar lite konstigt att dessa två konkurerar med varandra på Blocket då de är samma ägare, eller håller de på att konka Prispressarna för att dra igång Marinkonsultena?! Kanske får höra med dem på båtmässan Senast ändrad av Krille_T | 05 mars 2010 | 08:46
  14. Ha... Ja 25hk så klart. Yamahas original instrument kan presentera mer data än Suzukis. Yamaha har fart/trip, varv, trim/tilt, laddning, tank, tim, klocka och div larm medan Suzuki bara har Varv och trim/tilt och några larm.
  15. Jaha, då va det dags att titta på ny motor till våren, jag väljer mellan Yamaha F150 el Suzuki DF175 Har tittat runt på lite tidigare diskussioner här och på andra forum ang just dessa motorer och det verkar som det är hugget som stucket vad gäller kvalitet. Mina tankar lutar åt Suzuki DF175, verkar finnas till bra pris och ligger ca 25-30.000 under yamaha. Som jag förstår det får jag med Suzukin trimbegränsare och 15hk till, men missar Yamahas bättre instrument. Vad gäller servicemöjligheter och garantier är det samma i mitt område Har någon mer input el synpunkter lyssnar jag gärna
×
×
  • Skapa nytt...