Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

PatrikMBK

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om PatrikMBK

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag låg vid Las Palmas i somras, när det var relativt lågt vatten. Vi tog jollen in till stranden och badade, jag hissade motorn tre meter från strandkanten ungefär, och rodde in. Den första metern, kanske två, är det grunt (typ 30-40 cm) men sen blir det djupare och min bedömning är att det är ca 80-100 cm djupt bara ett par meter ut från stranden. Sen är det runt metern en bit... kanske det andra kallar lång-grunt? Har du en motorbåt kommer du in om du hissar motorn och kanske är beredd att vada sista metrarna. Sen lång tamp upp till tallarna (typ 40-50 meter max). Lycka till!
  2. Passar på att svara eftersom jag är en ägare till motorseglare och dessutom en Nauticat... Det förefaller vara som så att de flesta Nauticatägare av de mindre modellerna, typ 33/331, inte seglar speciellt mycket. Det finns flera anledningar till det som jag ser det: 1) Många Nauticats har en däckslayout som inte direkt bjuder in till att snabbt sätta segel, utan det är ofta lite meck innan man har seglen uppe och skoten på plats. Har sett flera Nauticats där ägaren själv har kompletterat med block och vinchar etc, bara för att få det att bli smidigare. Lite jobbigt mao att komma igång med seglandet, och kanske därför ett hinder att ta sig över om man ska ut kortare sträckor. 2) Äldre Nauticats har en påfallande grund köl. Det finns flertalet, av samma årsmodell, som har extra djup köl. De seglar avsevärt mycket bättre. Leta efter en sådan om du är seglare och vill ha en Nauticat. Om du bara vill segla slör/läns så går det utmärkt med en grundare båt. 3) Stor tyngd kräver vind. Min egen Nauticat 38 väger fullpackad kanske 12 ton. Hon seglar utmärkt i vindar runt 6-7 m/s och uppåt. i en halvvind på 8 m/s seglar jag utan störrre kunskaper 6 knop vilket får anses vara helt ok. Har seglat henne i 7,5 knop och då har det inte båst mer än 10-11 m/s. Jag kan dessutom gå rätt högt upp mot vinden. Men om det blåser för lite, så är man snabbt nere i 2-3 knop, och det har jag inte tålamod för helt enkelt. Då går jag hellre för motor. Man kan väl säga som så, att om man köper en Nauticat, så har man nog en tanke att besöka platser som kräver en sjövärdig båt. Har svårt att se att man köper en Nauticat för att segla Mälaren endast. Och om man ex vill segla några hundra nm till fjärran länder, ja, då gör man just det - seglar! Dom går alldeles utmärkt att segla, om man har rätt vind eller planerar sin rutt efter vinden. Kika vidare på Nauticats du, och jämför gärna med andra båtar. Min erfarenhet så här långt är att de är oerhört robusta och rejält byggda. Vad gäller mitt båtliv så är det inte båten som sätter gränserna, utan snarare vad besättningen klarar av. Jag behöver inte fundera på om båten ska klara vindarna, för det gör den. Och oj vad jag njuter av att stå inomhus i t-shirt och segla när alla andra står i snålblåsten i april, fullt påpälsade... Men det är ju motorseglarlivets stora fördel, att slippa stå ute i skräpväder.
  3. Hej Johan, Jag har under de senaste veckorna haft en dialog med Jeppesen (via inköpsstället) där jag hävdar att det är fel på deras nyare C-Map NT+ kort vad gäller just denna typ av problem. Jag har en gammal plotter, en Simrad CA42, men den är uppgraderad med den senaste versionen av mjukvara. Den fungerar alldeles utmärkt med nyare C-Map NT+ kort (ex köpte jag förra sommaren ett Norrköping-Gävle-kort som funkar kanon), men det senaste kortet jag köpte (över svenska ostkusten) visar inte 3-meterskurvor och viss annan information. Det går helt enkelt inte att zooma och visa detaljer, för dom finns inte tillgängliga. Detta har jag påvisat för dom via screenshots/bilder som jag mailat och SMSat, men dom hävdar att det är ett fel i plottern. Jag bad dom vara lite mer precisa men då refererade dom till en version av programvaran som var gammal, där deras förslag på inställning inte ens längre finns! (Dessutom var förslaget inte lösningen på problemet om det ens hade funnits tillgängligt). Jag har helt enkelt köpt ett kort för 2660 kr som dom hävdar ska fungera på min nuvarande maskin, och det visar inga detaljer utan endast översiktskort. Helt meningslöst med andra ord. Mitt nästa steg är att få dessa italienare att förstå hur det egentligen ligger till, och at det är fel på korten. Det blir en skön utmaning.... Mvh P
  4. Hej, Va kul att du är intresserad av en så stor båt, den lär kunna ta dig dit du vill! Det är mycket tveksamt att du kommer få ett enda svar med vettigt innehåll här vad gäller din faktiska fråga. Du kommer fortsättningsvis få en massa kommentarer med mer eller mindre användbar information, då de flesta människorna oftast är negativt inställda till allt som dom inte vet någonting om. Således lär du få 19 negativa kommentarer av 20, men ingen som besvarar din fråga.... 1) Ta reda på hur ferrocementtekniken fungerar, läs på nätet och kontakta ferrocement-båtägare. 2) kolla in objektet med din nyvunna kunskap, ställ tusen frågor. 3) kontakta en besiktningsman som har dokumenterad kunskap om ferrocement (speciellt viktigt om det är mycket pengar det handlar om) och besiktiga båten. 4) Ta reda på allt annat som hör båtlivet till, såsom försäkringar, båtklubb som klarar en sån tung/stor båt osv. Men det har du säkert redan tänkt på. 5) Njut av båtlivet i din nya ferrocementbåt... //P
  5. Håller med föregående kommentarer om att 35-40 cm är alldeles för trångt på sidorna. Jag rekommenderar minst 70 cm mellan vägg och skrov. Du kanske ska ställa upp någon slags stege eller plank att gå på runt båten (om du ex har jobb att göra på skarndäck, otroligt mycket enklare att arbeta på från sidan än att sitta på båten och jobba nedåt) eller relingslist eller annat i den höjden. Många gånger är det ju båtklubbarnas regelverk som sätter stopp för hur breda båthus man får bygga, det är ibland alldeles för trångt i husen för att kunna göra underhåll kan jag tycka. Om du inte begränsas av ett regelverk som hindrar dig att bygga stort så ska du naturligtvis bygga ett hus där du har utrymme framför och bakom båt, samt på sidor. I mitt hus hade jag en liten arbetsbänk, inte djupare än 40 cm, vid ena kortsidan vid aktern. Den var guld värd. Se till att båten har gott om utrymme antingen i fören eller aktern, minst 1,5 meter. Gör huset 2 meter längre än båten, det räcker. Väggarna ska vara så höga att du slipper krypa på båten om du ska göra jobb ovanpå båten. Det är inte kul att behöva åla sig in, men man kanske inte heller behöver gå helt upprätt... Lampor i taket är ett måste. Köp armaturer på jula/rusta el liknande, för utomhusmiljö, typ garage/stall. tre st räcker, kostar typ 199 st. F.ö så hade jag själv trall-sektioner runt båten, så jag gick torrskodd runt hela båten. Märkte året innan att all lera som ofrivilligt följde med upp i båten inte var så där jättekul att städa inför måleriarbeten... men detta är kanske bara ett problem om man har mycket jord på sin uppställningsplats, om man har singel är det inga problem. Jaa... det var en del tips det... lycka till! //Patrik
  6. Efter ett par somrar i en RIB-båt med ungefär dom måtten (300 cm, 56 Kg) och en 9,9 hk Yamaha-motor kan jag konstatera följande: Den gör 22 knop med mig i, ensam (dvs ca 100 kg plus tank och motor=160 kr last). Då har jag tagit bort strypblecket vid gashantaget och således fått 15 hk ur samma motor. Den har en förmåga att stegra sig ORDENTLIGT vid gaspådrag, men planar rätt snart ut. Pga att den har ett skrov så går den fint i förhållandevis lugn sjö, men så fort det är aningens vågigt ute så har du fullt upp att parera vågor och, krasst sett, hålla dig kvar i båten. Även om det finns en våldsam flytkraft i en gummibåt så innebär ju inte det att det är en säker farkost, för precis lika omöjlig som den är att sänka så lika omöjligt studsig blir den i sjö. Det är helt enkelt OERHÖRT lätt att hamna utanför båten, i plurret. Fullt gaspådrag med min motor är inte att rekommendera, det gör jag endast vid bleke (eller med mer last i båten). En rekommendation, om du ändå handlar en sådan farkost, är att tighta till riggen medelst spännskruven då det hjälper något för stabiliteten, men som sagt, det är ingenting du korsar en fjärd i, i 20 knop. Det går ABSOLUT att puttra fram i ett långsammare tempo, det är inga problem (om du inte klassar att bli dyngsur av sjö som stänker in i båten som ett problem), men som sagt, du ligger inte och toppar 20 knop. Då ligger du snart i vattnet och ser båten försvinna i fjärran... //P ps. Jaja, död mans grepp löser det senaste problemet, men ni förstår nog vad jag menar ändå...ds.
  7. Jag köpte en Webasto 3900, eller som dess fullständiga namn är: Marine Air Heating System Top Evo 3900 Den har jag nu bara haft en säsong (den kom förra året) och har den eminenta funktionen Snabbuppvärmning, vilket den gör i ungefär en kvart-tjugo minuter, och sen går ner till komfortvärme. Det är bra om man typ kommer in till kall båt, det tar inte lång tid innan det är varmt och skönt i båten om man brassar på... Om man sen är stadd vid kassa kan man ju köpa en svindyr fjärrkontroll så man kan starta värmaren från grannbåten, eller landbacken, men dit har jag inte kommit ännu... Jag köpte den av två anledningar: 1) En mycket nära bekant som arbetar med Bil och Båtvärmeteknik lät meddela att Webasto är en mycket bättre konstruktion, vilket gör den mycket mindre känslig för störningar. Dvs det är mindre saker som går sönder på den. Samma bekant lät meddela att han slutat arbeta med andra märken eftersom antalet reklamationer blev för stort. Dock inga för Webasto. Och 2) Den har bra data. Elförbrukning och så. Om ovan är sant eller inte, ingen som helst aning. Men som sagt, jag är så här långt OERHÖRT nöjd med att kunna sitta varm i ruffen utan att behöva frysa... Dessutom har jag en givare placerad i ruffen som styr värmetillförseln under de tider på dygnet jag själv inte är vaken, om panelen är inställd på det. Den startar då och då och pytsar ut lite värme, och jag vaknar varm och torr på morgonen... Dessutom bra med fläktfunktionen. Men som du märker, inga direkt hårda fakta från min sida, mest känslomässiga... Mer info hittar du på http://www.webasto-marine.com/en-int/products/blueheat-heater/air-top-evo-3900.html EDIT: En annan aspekt är ju priset förstås... Jag köpte den på båtmässan förra året, mässpriset var 17.995, inkl monteringssats och nya panel. Ordinarie pris för det paketet var runt 21.500 om jag minns rätt. Men eftersom jag dessutom var på jakt efter en GPS så gjode jag en deal med Bryggan på totalen, och betalade slutligen 14.700 för värmaren med tillhörande monteringssats. Från 21.500 till 14.700. En hygglig rabatt... Så, liera dig med någon annan som ska handla mycket, så får ni garanterat ett bättre pris tillsammans... MVh P Senast ändrad av PatrikMBK | 24 januari 2009 | 00:08 Senast ändrad av PatrikMBK | 24 januari 2009 | 00:34
  8. Njae, jag skulle säga såhär: Oftast när vi ser förfrågningar likt denna (för detta är inte första gången) så är dom 1) oerhört allmänt hållna, och 2) utan egna konkreta förslag. Det känns som dom gör det lite för enkelt för sig helt enkelt. Jag skulle gärna ge synpunkter på en grill (eller what ever) om det fanns något att kika på, en prototyp... Annars kan jag instämma i tidigare kommentarer: Jag har haft en massa skitdåliga grillar till havs under årens lopp, men nu hittat min perfekta grill: WEBER Rejält galler, bra luftning, god distans mellan grillbotten och däck (har grillat på däck massor av gånger utan fernissasläpp), enkel att hålla ren, lätt att bära med sig, bra handtag på sidorna som gör att jag lätt flyttar en varm grill och förhållandevis stort galler. På minussidan: Tar lite plats och är dyr, men det är två minus jag har råd att kosta på mig... Senast ändrad av PatrikMBK | 13 oktober 2008 | 11:15
  9. Hej Tomas, Grattis till en fantastiskt trevlig båttyp, träbåtar är underbara. Nu till din fråga: Att sova under kapell går utmärkt, men det är klart att det begränsar den period då du kan vara ute med båten. MAn kanske inte gärna ligger under ett kapell endast under riktigt råniga, kalla oktobernätter, åtminstone inte utan att ha någon slags värmare installerad. Att bygga om en båt är ju, rent generellt, ett rätt stort risktagande. Dels så riskerar man att minska båtens andrahandsvärde eftersom man frångår original-modellen och därmed rent teoretist minskar antalet potentiella köpare, men det gäller ju bara om man ser att man ev kommer att sälja båten inom en överskådlig framtid. Man har ju också den risken att man faktiskt inte rår iland projektet och det stannar halvvägs sas, och därmed i värsta fall lämnar båten obrukbar... Angående stor sittbrunn Vs. akterruff: Ja, här finns det många plus för båda lösningarna, men också en del minus. En stor sittbrunn, med möjligheter till bord och god utsikt runtomkring är MYCKET värt. Och det värsta med det är att just det inser man inte förrän man besöker en båt med stor sittbrunn, hur härligt just det är! Och andra sidan är det jobbigt att bädda ner, och upp igen på morgonen, och alla som sovit i tält vet hur oskönt det är att vakna i 40 graders värme klockan 07,30 en varm sommardag. Och det kan ju en akterruff råda bot på, att få ligga kvar där nere, i lugn och ro, medan alla andra vaknar till liv, ha sina (barnens) saker samlade på ett ställe osv, är MYCKET värt det med. Speciellt om man har för avsikt att sova ute några nätter i sträck, typ semester-tripp. Vi skulle inte klara av att inte ha en akterruff, och våra pojkar är 5 & 9, så det blir 1) mycket saker med och 2) långa semestertripper (typ 3-4 veckor i sträck). Men vi lider av att vi har en för liten sittbrunn, som ju är priset att betala. Det är trångt runt bordet helt enkelt och vi sitter inte gärna fler än 4 pers i sittbrunnen som det är nu. Mitt tips: Bygg inte om till akterruff. Se istället till att det finns ordentliga iläggsskivor till sittbrunnen, kanske kan ni använda bordet till något sådant, bra dynor och ett ordentligt kapell som 1) håller tätt mot regn och mygg, och 2) har öppningsbara delar med ex myggnät för ventilation. När du sen känner att behovet av ett till separat utrymme blir för stort säljer du den båt du har nu, och köper en ny. Tills dess har du dessutom åkt så pass mycket båt att du mer i detalj vet vad du vill ha och vad du ska leta efter... Lycka till! Mvh PAtrik som har en snipa med akterruff, men alldeles för liten sittbrunn!
  10. Juli 2008, Rödlöga, Sthlms skärgård: Diesel 19.50. Men bara 18.50 för medlemmar... Vad man skulle vara medlem i framgick dock inte...
  11. Bra jobbat! Vi klarade av 22 övernattningar i rad, med två småbarn och diverse gäster ombord... Men det funkar på 32 välplanerade fot, akterruff och stor förpik. Men sen dess - REGN! Men vi hoppas som många andra på ett par bra helger framöver... Senast ändrad av PatrikMBK | 27 augusti 2008 | 15:19
  12. För att avsluta detta... Konstigt nog har rullandet fösvunnit, och det efter att jag har bytt matarpumpen (insprutningspunpem), som läckte olja!
  13. Ja du... Det där med ojämn gång och dessa motorer verkar det inte finnas någon enkel lösning på... I mitt fall (hade ungefär samma symptom med ojämn gång runt 12100-1800 varv) så trodde många att det var 1) Luft i systemet, eller 2) Varvtalsregulatorn som var trasig. MEn det visade sig att när min oljeläckande matarpump (feed pump på skissen i manualen) byttes ut mot en ny så försvann den ojämna gången! En billig lösning jämfört med att demontera hela insprutningsmekaniken, lämna in eller få en ny, och sen få den monterad... Det dräller ju inte direkt av verkstäder som gör detta numera på sådana gamla motorer...
  14. PatrikMBK

    dagens blocket

    Annars har vi ju den här skönheten som nu äntligen är till salu... BLOCKET STÅLBÅT Förefaller vara gott om utrymme i den här båten med det vackra skrovet som löper vertikalt ner i vattnet. Ungefär som på en container. Gott om rum därinne gissar jag. Synd att man inte får se bilder inifrån...
  15. Hej, Mina erfarenheter säger följande: På landstället (ja vet, vilken hädelse att ha ett landställe!) så fyller jag en 10-liters hink med typ 1/5 riktigt varmt vatten (typ kokande), 4/5 från regntunnan. Sen har jag en 12v-pumpdriven-dusch, snikvariant typ clasolsson/jula, och jag klarar mig alldeles utmärkt att duscha med en hink vatten! Dock bör man ha följande i åtanke: 1) Duschmunstycket är av den strål-snålare sorten, dvs rätt lite vatten kommer ur munstycket, men fullt tillräckligt för att bli schampoo & tvål-blöt. Vattenmängden har nog vid detta tillfället minskat med 2-3 liter. 2) Duschen stängs av efter kropp samt huvud blivit nedblött, och tvagningsmomentet startar. Här nyttjar undertecknad både tvål OCH schampoo, vilket kan anses vara både slöseri med medel (ekonomiska) samt miljöförstörning. Men det är en lyx jag kostar på mig. 3) Duschen sätts återigen på och skölj-momentet startar. Jag sköljer enligt den syd-tyska modellen, dvs Uppifrån-Ned. På så vis räknar jag helt iskallt med att vattnet som sköljer bort schampoo från huvudet på sin väg ned mot marken också tar med sig en viss procent tvål. Efter detta sköljer jag resterande delen av kroppen. 4) Efter att kroppen är avsköljd unnar jag mig att stå kvar i duschen tills dess att vattnet i hinken är slut. Detta brukar ta ungefär 3-5 sekunder. Duschen stängs därmed av. 5) Jag har efter dessa tillfällen kännt mig fullt tillfreds med min hygien, och om detta kan även min fru vittna. Ev komplikationer: Jag kan tänka mig följande scenario: Vattnet i hinken tar slut i ett för brukaren ogynnsamt läge, ex vid sköljning av huvudet. Om detta inträffar måste mer vatten tillföras kärlet, helst med en för brukaren behaglig temperatur. Att utföra detta moment med ögonen fulla av skum skulle kunna upplevas som... stressande? Förslagsvis nyttjar man därför ett större kärl, typ 15-20 liter. Om så skulle ske ökar den totala dusch-tiden med 50-100%, vilket får anses vara en betydande förbättring av komforten, för en försvinnande liten extrainsats/kostnad. Total varmvattenmängd vid denna situation skulle i sådana fall bli ca 4 liter. Dock 4 KOKANDE liter... Vad detta motsvarar i 65-gradigt varmvattenberedarvatten har jag svårt att uppskatta. Slutsats: Jag kan inte vid något tillfälle se att en 20-liters varmvattenberedare inte skulle kunna räcka till för en dusch, eller i extrema fall, två. Betänk att dessa 20 liter skall blandas med kallt vatten för behaglig temperatur. Men eftersom det är skönt att duscha skulle JAG inte tveka att köpa en 40-liters, OM jag hade utrymmet. Detta möjliggör ju att två personer först kan duscha och sen rätt omgående därefter diska utan att behöva vänta på varmvatten. Senast ändrad av PatrikMBK | 28 februari 2008 | 19:37 Senast ändrad av PatrikMBK | 28 februari 2008 | 19:39
×
×
  • Skapa nytt...