-
Innehålls Antal
553 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Chrille_82
-
Jag tror jag löste det genom att dra den ena kopplingen ett halvt varv till, då hamnade dessutom hydraulslangen i ett bättre läge. Såg dock i manualen nu att man ska använda loctite på anslutningarna men kan endast tyda ett uns av lite oljefukt vid fullt rattutslag. Som tur är kör man ju oftast inte bara runt i cirklar :0)
-
Om där finns en korrekt fungerande termostat så är det iaf tänkt att skvallerstrålen ska komma först när termostaten öppnat. Den ska/bör öppna vid ca:55-60 grader.
-
Nummer: 432759 är termostaten på denna sprängskiss, sitter under en kåpa ovanför tändstiftet som det ser ut. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0144126&path=BRP~A0000022~M0006451~M0006530~M0006531~C0144126&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Skvallerröret är där själva vattenstrålen ska mynna ut, där du skriver att du inte har någon vidare stråle.
-
Svar:ja Du kan även behöva rensa lite i skvallerröret ifall den har satts igen med skräp. Har du kollat termostaten så den är riktig och öppnar som den ska?
-
Har nu luftat hydraulstyrningen och så långt är allt bra men samma problem som Johankomet beskrev med läckage från kopplingen som går in i rattpumpen har även jag. Står att kopplingarna ska dras ca:17nm, jag använde tyvärr ingen loctite där, skulle jag ha gjort det? Vågar jag dra lite till eller är det bara att tömma systemet och börja om, känns väldigt stumt redan. Den enkla vägen är väl att ha koll på oljenivån och ev. fylla på vid behov men känns inte så tillförlitligt dock. Hur gjorde ni andra med installationen? Tacksam för svar.
-
Har för mig att du skrev i tidigare tråd att du bytt membranet?
-
Hur såg den oljan ut som rann ut? Ren och fin eller bubblig och vattenblandad? I Hydraulikdelen sitter det ett antal ventiler som styr både tilt+trim funktionen. Det sitter även filter i botten av trimkolvarna, kanske dom är igensatta rentav. 3400kr är väl ett normalpris här i sverige dock hade jag tittat på delar i USA först.
-
Låter som du har luft eller för lite olja i P/T
-
Måste fråga om du bytt blåsan från tank till motor?
-
Wellcraft 18 excel är rätt sjyssta.
-
Hydraulisk styrning? Lufta och eventuellt byt olja samtidigt
-
Varför försöker du inte beskriva så detaljerat du kan här på MG vad ditt problem är istället? Edit: såg nu att du tidigare startat en tråd i ämnet?
-
15000-20000kr inklusive båtvagn skulle jag säga.
-
Har du tillräckligt högt ställd tomgång så motorn orkar va igång i vattnet? Som jag skrev är det mycket högre motstånd gentemot tex. Spolmuff. En annan orsak kan ju vara dålig komp på någon cylinder som resulterar i att den inte startar. Gör ett komptest så är du säker på den punkten iaf.
-
Finns många företag som gör skräddarsydda kapell och bågar efter önskemål, bara sök på google efter tex. Kapellbågar. visst kostar det en slant men kanske du kan ha med det i din prutmån.
-
Du skriver att den startar med startgas i vattnet? Då är det helt plötsligt bränslerelaterat, förstår jag dig rätt? Det är förövrigt mycket större motstånd för motorn i vattnet än att köra med tex. Spolmuff, har du möjlighet att göra ett kompprov? Hur stark gnista har du? Saltvatten är som alla vet mycket mer aggresivt än bräckt eller sötvatten och har förra ägaren inte spolat igenom motorn vid upptagning med sötvatten så att kvarvarande salter spolats bort äter det sig tillslut igenom.
-
Vatten in i bensinen via kylningen tror jag inte på men "plåten" (fackterm?) du nämner kan ju ha gått hål i. Hur ser stiften ut när motorn förses med kylvatten? Är det pärlor efter vatten då?
-
Nej sant, den är yamahabyggd och då skiljer sig färgerna lite. Hittade den här motsvarigheten efter lite googling. Red-----------------Red------- 12V + Black---------------Black-------Ground Violet (purple)------Yellow------12V Ign Black/Yellow--------White-------Kill Circuit Yellow/Red----------Brown------Start Circuit Yellow/Black--------Blue---------Choke Circuit Green--------Tach wire...Goes to tach and not to key switch
- 3 svar
-
- 1
-
-
Har du nytta utav denna? http://www.mercurymarine.com/service-and-support/storage-and-maintenance/faqs/outboards/?category=electrical
-
Lite bilder på helgens installationer :0) Ska bara lufta hydraulstyrningen och bottenmåla och vaxa med.
-
@Stefan64, jag har gjort min läxa nu och man ska kunna byta den nyare kopplingen på tryckloggen till en "vanlig" 1/8NPT slangnippel, dom är inte så dyra. Tack iaf för tipset.
- 6 svar
-
- 1
-
-
Tror inte du behöver vara orolig för motorstyrkan, du håller dig ju inom rekomenderade hk. Nu när jag ser kopplingarna vid rattpumpen förstår jag varför jänkaren använde gängtejp, nog för att dom är koniska men det ser ju nästan ut som att dom bottnar för tidigt? Har beställt en Baystar nu men tätt måste det bli för jag vill inte ha hydraulolja droppande på tårna ;0)
-
Prova ställ förgasarna 1 1/4 varv från botten
