Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

PeltO

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    161
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

12 Trovärdig

Om PeltO

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Personligen tycker inte jag att det är så lyckat att använda samma sugslang till två pumpar. När jag monterade ny elektrisk länspump anslöt jag den till befintlig genomföring för den manuella länspumpen. Johnson pump har en fiffig y-koppling 38x38x25mm för just detta. https://www.martec.se/pumpar/johnson-pump/tillbehor-lanspumpar/y-anslutning-38x38x25.html Jag kompletterade även med en backventil på slangen från den elektriska pumpen.
  2. Jag håller med om att Kulingen är frän och bortsett från att en del båtar blir avslöjade pga färgen (röd, grön, beige mfl) tycker jag att Kulingens linjer är betydligt poppigare än vad tillverkningsåret säger. För ca 5 år sedan fick jag ett "återfall" och föll offer för nostalgiska minnen från förr😀. Då hade det gått ca 25 år sedan jag åkte en Kuling sist. Men åter till ämnet... Med en modifierad akterspegel är det enligt mig inte lika kritiskt. Och är det dessutom bra gjort minskar tvivlen. Då finns det hopp. I mitt fall hade påfrestningarna på den ruttna akterspegeln lett till att motorbrunnen hade spruckit längsmed akterspegeln. Allt vatten som kom in i motorbrunnen rann snyggt och prydligt in i båten. Det var tyvärr inget jag såg innan vi köpte båten, det var snyggt maskerat😡. Utan det var först när jag reflekterade över att lännspumpen gick så ofta och mycket som jag började leta och då hittade "brevinkastet". Men räkna med att det kan bli blött i motorbrunnen och var därför observant på ev genomföringar i motorbrunnen. För styrvajer, vxl-vajer mm. Det är många förtöjda båtar som sjunkit pga att tex. länshålet i motorbrunnen har varit igensatt.
  3. Om det är en Kuling från förr är den gjord för motorer med kort rigg, därför skulle jag vara försiktig med att hänga dit en för tung motor. Motorbrunnen riskerar att hamna väl djupt. Tydligen finns det senare versioner av Kuling för lång rigg. I min ungdom åkte jag Kuling med en Yamaha 90hk 2-takt. Den gick jättebra i sjön men förtöjd vid bryggan såg det inte bra ut, det blev väldigt tydligt att motorn var för tung. Jag vet inte vad den motorn vägde men jag skulle inte göra om det idag. Det visade sig att akterspegeln på vår nuvarande Kuling var genomrutten när vi köpte den, så när jag ändå gjorde en ny passade jag på att höja den så vi kunde hänga på en motor med lång rigg. Nu har vi bara en 50hk 2-takt så det är inga 114kg, men det blev bättre med ytterligare några cm till kanten... 😀
  4. Det stämmer att sjövattensidan inte har någon termostat så varmkörning är inget måste. Tänk dock på att glykolblandningen i din drevsäck blir utspädd på slutet iom att du har vatten i motorn sedan innan. Jag konserverade min AQAD41 i helgen och eftersom jag förvarar mitt drev hemma varje vinter använder jag inte drevsäck. Jag stoppar in en slang i sjövattenslangen som kommer ut ur skölden och suger 50/50 blandning direkt ur en 25 liters dunk, det brukar gå åt ca 15-20 liter innan det kommer mörkblå kylvätska ur avgasbälgen. För jag brukar börja med att låta motorn gå några minuter med en svagare glykolblandning (ljusblå 😉) istället för att köra enbart sötvatten. När konserveringen väl är klar behöver inget tömmas ur, under vintern gör ju glykolblandning störst nytta i motorn. Och som miljöbesparande åtgärd brukar jag starta upp min motor på sötvatten innan sjösättningen och då samla upp kylvätskan som återanvänds nästa år. Och ett sista tips, bli inte nervös om du hittar större mängder kylvätska under motorn under vintern/till våren. Dom här maskinerna brukar läcka under den kalla årstiden. Det sägs att det är när olika material krymper olika mycket när dom blir kalla. Jag vet inte sanningshalten i det men det har lugnat mig i alla fall. Men på våren brukar jag toppa upp sötvattensidan med några liter då expansionskärlet är tomt.
  5. Till en öppen båt hade jag valt sån plywood som man har i tex. släpvagnar och på lastbilsflak. Sök på wiramönstrad eller slitskyddsplywood. Den är både vädertålig och ger ett bra grepp.
  6. Om du kommer åt att lossa givaren kan du pejla med en träpinne via givarhålet. Jag gjorde så ett tag då min gamla givare tackade för sig och gick i pension. Jag tog en eklist som pejlsticka och den åker fortfarande med som "reserv".
  7. Jag har gjort precis så som du tänker. En sommar låg jag på en temporär plats som var väldigt grund, visserligen dybotten men ändå för grunt för att köra med drevet nere. Det var en plats där man förtöjde längs med och när det var riktigt lågt vatten stod det inre hörnet av akterspegeln i dyn! Men under den sommaren satte jag en liten elsnurra på badbryggan när jag gick in och ut och det fungerade över förväntan. Väl ute på djupare vatten eller förtöjd vid bryggan stuvade jag ner elsnurran under däck och den väger inte mång kg så det var lätt gjort. Det största bekymret var "sjögräs" då elstnurran var väldigt känslig för skit i propellern. Jag kunde till och med ha elsnurran ovanför botten på båten, d.v.s den stack inte djupare än båten och då blev det inte fullt lika mycket sjögräs. Båten var en Targa 25 som väger strax över 3000kg och ute på öppet vatten toppade båten ca 3 knop. Lycka till!
  8. I och med köp av ny plotter till båten har jag tänkt bygga ett NMEA2000-nätverk och då tänker jag flytta en plotter (GPSMAP 922xs) mellan två styrplatser, inne i hytten och på fly bridge. Men hur skulle det påverka nätverkets stabilitet? D.v.s. kommer den droppkabel som för stunden inte är ansluten till en plotter att fungera som en antenn och skapa störningar på nätverket? Om ja, hur kan man göra för att i så fall kringgå problemet? I dagsläget har jag tänkt koppla ekolodsgivare, fast VHF, plotter och en radar till mitt NMEA2000.
  9. Jag tror det där gäller 280 och 290 drev, i den servicelitteratur från VP som jag har står SAE90 alt 80W90 API GL5 för DP290. Dock inget om mineral eller syntet. Edit: Sidan 169 kom inte med vid första försöket, observera att den sidan nu ligger sist bland bifogade bilder.
  10. En del kanske skulle säga att det är overkill men efter att nyligen ha bytt impeller på mina två utombordare, 4hk respektive 50hk kan jag bara tipsa om att motionera bultarna som håller växelhuset på plats. Lossa en i taget, borsta rent med en ROSTFRI stålborste och fetta in gängorna med vattentåligt fett. Det tar max 15 minuter vid vinterservicen och man tackar sig själv den dagen då det är dax för impellerbyte. Då är det skönt att ev. slippa borra upp och gänga om då gängorna i riggen följer med skruvarna ut.
  11. Om du kan tänka dig att ta ha båten i Södertälje under vintern, kan du kolla Östertälje båtklubb, www.öbk.se. Dom ligger vid kanalens början på saltsjösidan, mittemot Albinhallen. Där kör dom med Sublift så att få upp båten på en kärra skulle säkert gå det med.
  12. Jag bytte ut min MAX-power mot en Ctek D250S i somras och än så länge är jag mer än nöjd! Även min MAX-power kokade sönder batterierna och när jag uppgraderade förbrukningsbanken till GEL-batterier var kostnaden för en D250S försumbar. Önskvärt vore ju att ha en Smartpass oxå men tillsvidare har jag klarat mig med enbart D250S.
  13. Kan det inte vara en idé att montera en fläkt som cirkulerar luften inne i båten? T.ex. sätta en datorfläkt i skottet mellan förpik och salong. Då kan den trycka in varm luft från salongen även om inte värmaren är igång. Går ju även att polvända den så den suger luft från förpiken till salongen. Nu vet jag inte om det är fysiskt görbart i din båt, det var bara en tanke...
  14. Av olika anledningar kunde jag inte fylla på ny olja här om dagen. Med till min stora glädje kunde jag igår hälla i 10! liter ny olja. Så mycket har jag aldrig kunnat hälla i vid tidigare oljebyten. Vid kommande oljebyten kommer jag nöja mig med att med elpumpen suga upp det mesta av oljan via oljesugröret och med oljesugen ta bottensatsen.
  15. Jag är oxå intresserad av att få ur all olja ur min maskin. Visserligen har jag en AQAD41:a men det är ju samma grundmotor som KAD42. Som mest när jag sugit oljan via sugröret har jag fått ur 8 liter. Men igår när jag skulle göra höstservicen fick jag bara ur 5 liter! Tyvärr glömde jag kolla oljenivån innan jag började men det är ju 3 liter mellan min och max på stickan, så det skulle ju kunna förklara den lilla mängd olja som jag fick ur. Men lite smått irriterad över att aldrig få ur bottensatsen hämtade jag en oljesug och petade ner via oljesticksröret tills jag hörde att den nådde botten på oljetråget. Då lyckades jag suga ur ytterligare 2,5 liter! Verkligen värdelös konstruktion när det kan vara så mycket som 20% olja kvar då man tror sig ha sugit ur allt. Edit: Glömde skriva att oljevolymen är 11 liter.
×
×
  • Skapa nytt...