Jump to content
Thursday 09 April 2020

kennas

Medlemmar
  • Content Count

    22
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About kennas

  • Rank
    Kadett
  1. Kan det kanske vara så att motorn inte är lodrätt monterat i förhållande till akterspegeln?
  2. Men oj fort det gick att få svar! Inte vet du var man kan köpa för en gångs användning? Biltema? Jula? Eller jag får väl söka på nätet när jag fått reda på att det finns hålsågar av denna kaliber.
  3. Jag har en Flipper 640HT som jag tänker sätta en dyvika i aktern. Dyvikan är i mässingsmaterial. Men den är 1"=25mm ca och jag vet inte hur jag skall få ett hål enkelt och smidigt. Har sökt 25mm metallborr men det tycks inte finnas. Kan man använda en träborr inställningsbar till 25 mm eller kan det dra snett då? Någon som har tips?
  4. Här kommer ett synnerligen sent svar. Men bättre sent än aldrig sa man förr i tiden. Jag har haft en 140 hkr Suzuki på min Flipper 640 och där fick jag problem med bensingenomflödet mest kanske beroende på att motorns egen pump började bli gammal och även för att jag monterade ett vattenavskiljningsfilter. Köpte på Mekonomen för ca 600:- en elektrisk bensinpump. Denna pump var anpassad för 60 litet i timmen. Den funktionerade så att när den kände mottryck så slutade den pumpa! Och min motor gick återigen på full gas!!!! Vet inte om Mekonomen har kvar av denna typ numera.
  5. Har just köpt en Scantic 580 med akterhytt och pressenning längst bak som behöver mycket tid för att bli fin. En sak som jag undrar över är hur skall dräneringen från lastutrymmet på båten egentligen vara. På denna min båt är det bara hål i skottet under frontdörren och allt vatten rinner via akterruffens durk ner baktill i båten där det skall finnas en automatisk länspump. När jag ser på bränsletanken som finns under en upplyftbar lucka i durken i lastutrymmet så rinner vattnet som kommer in direkt via båtens botten. (kölsvinet) Någon som har en likadan båt och vet? Kanske jag kan ta ett hål rakt ner för att undvika att det rinner i hyttens durk?
  6. Jag har en Flipper 640 HT 1987 DT140 Suzukin rasade så jag köpte en Johnson 225:a samma årstyp. Men jag gjorde kanske ett felköp då det visar sig att den motorn har XXL rigg och Flippern har akterspegel gjord för kort rigg. Vad finns det för möjligheter att få motorn monterad ändå? Skall man plasta en upphöjning med förankring till bägge sidor? Eller finns det att få någon vagga som skruvas fast direkt i akterspegeln och som kanske har hydrauler för upp-ner och för tilten? Har letat på nätet men hittar inte de rätta sökorden varken på Svenska eller Engelska. Någon som kan hjälpa?
  7. Båten en Cresent 525:a ligger just nu i finska skärgården och motorn har jag tagit med. Tändningen totalt borta på bägge cylindrar. Klippte den grova kabeln. Då jag hade tidsbrist så blev det så. Så nu vet jag inte riktigt säkert vad som är vad i de 5 kablar den grova kabeln innehöll. Någon som kan hjälpa? Motorn är en Johnson 35 hk från 1977 (35BA77) Följande kablar finns: Vit Röd (förmodligen +) Svart (förmodligen jordningen) Svart med gul stripe ? Röd med lila stripe ? Motorn har startmotor samt elektrisk choke. Hälsningar Kenneth
  8. OBS! Den externa bränslepumpen är en sådan som man sätter på slangen och drivs av 12 volt......... kenneth
  9. Är Du säker på att motorns egen bränslepump funkar som den skall? Har haft en DT140 där jag trasslade skitlänge med samma symptom som Du beskriver innan det gick upp en talgdank för mig och knallade till Mekonomen och köpte en elektrisk bränslepump för ca 600:-. Heureka.................. Sen gick motorn som en klocka!
  10. Hej! Kanske du skulle köpa en 12 volts automatisk bränslepump på Mekonomen. Kostar ca 600:- bagare. Jag hade litet liknande problem som antagligen berodde på att vattenavskiljningsfiltret stoppade tillräcklig bränsletillförsel! Vet inte om detta tips är så bra, men jag försöker i varje fall.............. Hälsningar från ett översoligt Roslagen kenna
  11. Jag hade liknande problem med min 140 HKR Suzuki. Tog lång tid innan jag kom på felet! Har du långa slangar från tanken som går via något filter? Mitt problem löstes när jag köpte en 12 volts bränslepump på Mekonomen för ca 600:- sek. Det finns flera modeller som sorterar efter hur mycket motorn dricker. Men det Du säger att motorn drar mera ibland överensstämmer egentligen inte med mitt fel. Mitt fel var att vattenavskiljningsfiltret bromsade bensinflödet så att motorns egen pump inte riktigt orkade. Hälsningar från Roslagen
  12. Hej! Svarar fastän inlägget är ganska gammalt. Du har kanske inte fixat tanken ännu? Tanken på Flipper 640 ligger under mellan stolarna under en avlång lucka som antagligen är popnitad. Jag har själv en 640:a och har haft upp tanken för kontroll. Inte så mycket jobb faktiskt. Din läcka kanske beror på slangproblem? Jag tror inte att bensinen kan läcka från tankens utrymme för där finns nog ingen förbindelse längst ner mot botten. Jag hade nämligen massor med vatten i tankutrymmet. Borrade ett hål upptill i durken där jag kan sticka ner en klen slang bakom tanken ner till botten för att suga upp eventuellt vatten. Var det vattnet kommer ifrån är svårt att säga. Någon liter per år numera. Antagligen kommer vattnet från kondensering. Hälsningar från Roslagen
  13. Hej! Här har Du en sida för Suzukidelar. Har köpt av dem tidigare. Du får räkna med 100:- i grundtull 25% moms på grejer som köpts i USA. http://store.brownspoint.com/microfiche.asp kennas
  14. kennas

    Flipper 640

    Några svar på frågor: Jag har således en Flipper 640HT-87 med en 2-takts Suzuki 140DT-89. Min marchfart är 30 knop. Har provat 28-29 knop och motorn drar i princip samma mängd bensin i alla dessa lägen. 40 liter i timmen eller ca 1,33 l/dmin. Har testat på 90 nmils körning över Ålands hav till Finska skärgården där vi har ett hus. Propellern har stigning 13 x 19. Kanske det skulle vara 13 x 21?? Någon som har synpunkt om stigningen? Bifogar bild på min Flipper som är ganska mycket ombyggd inuti med litet modernare material. Köket och bordet borta etc. etc. Båten används aldrig som övernattning utan enbart för transport. Försäkring 4070:-/år på IF. Vet inte om man kan få billigare. Skall prova söka bland flera bolag nu på våren. Finns det någon annan Flipper 640HT ägare som har billigare och var i så fall. Tar tacksamt emot tips.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy