-
Innehålls Antal
147 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av annerborn
-
Hur går det för dig? Jag hade ungefär samma symtom på min AQ211. Där var det vatten i tanken som var boven. Det räckte dock inte med att montera nytt tanklock och tömma soppafilter och tank på vatten. Vattnet hade även genererat en vitaktig sörja som satt igen förgasaren. Såhär såg det ut i flottörhuset.
-
Nu undrar ni förstås vad som hände med den första förgasaren, den som betedde sig så konstigt. Jag tog hem den och öppnade den. I botten av flottörhuset fanns det en geleartad sörja. Man kan ju bara gissa hur mycket av denna sörja som lagt sig i alla små kanaler från flottörhuset. Jag vet inte vad det är, men min gissning är att det är följderna av att jag hade fått vatten i bensinen.
-
Hej! Jag åkte ner till båten med nya röda förknasaren igår. Det kommer bli lite pill med gawireanslutningen, men…. …när jag provmonterade och vred om nyckel så gick hon igång utan att man behövde pumpa det minsta med gasen. Efter varmkörning startade hon också utan minsta tvekan. :-) Accpumpen funkar dock inte. Antar att gummit i den har torkat då förgasaren stått några år, men jag tror jag fick med en sån lådan med reservdelar till båten. / N
-
Det dök upp en AQ211-förgasare (med tillhörande insug) på Blocket, så jag slog till direkt. :-) Återstår att: -Försöka montera den. Gaswirehållaren var avsågad, så det blir nog lite pill -Se hur den går. Enligt uppgift skall den ha gått bra när den togs av motorn "för några år sedan". Tack för alla tips och råd! / Nicke
-
i5autoroca har ju till och med renoverade pentaförgasare (förmodligen de som satt på min motor från början): http://www.ebay.com/itm/MARINE-CARBURETOR-ROCHESTER-2-BBL-V8-5-0-VOLVO-PENTA-500A-1990-REPLACES-856845-/370690666449?vxp=mtr&hash=item564ee2afd1 Men frågan är ju fortfarande om man kan lita på i5autoroca.
-
Ja, den där tvåportaren på din bild är väl den här: http://www.ebay.com/itm/MARINE-CARBURETOR-ROCHESTER-REPLACES-2BBL-MERCRUISER-9670-A4-FOR-5-0-5-7L-/370848809272?hash=item56584fc138&vxp=mtr Den är ju farligt lik min (se bifogade bilder), och $295 är ju definitivt överkomligt, men frågan är om firman (i5autoroca) som "renoverat" den är att lita på. / Nicke
-
1. En Edelbrock låter ju bra, men jag undrar om jobbet kanske blir lite för stort (och dyrt?) för mig om jag även måste byta insug. Då måste jag väl även flytta över oljetrycksgivare, temperaturgivare, fördelare, konsol för gaswire, termostathus, mm och tänk om de inte passar i det nya insuget. Men det kanske är "plug-and-play? 2. Då lutar det snarare åt att hitta en ny MARIN Rochester 2jet (2GC?), men som jag förstått det så tillverkas de inte längre, utan man måste nöja sig med en renoverad. Är det någon som känner till nån firma som säljer BRA renoverade Rochester 2jet? Jag vill ju inte ha något "amatörrenoverat". Jag har hittat följande firmor: http://www.carburetor-parts.com/ http://www.ebay.co.uk/usr/jeepdaug1991 http://www.ebay.com.my/usr/i5autoroca(bra recensioner på ebay, men sågas av en kille på pontiacforum.se) Är det någon som har erfarenhet av dessa eller känner till någon bra? 3. Det verkar som utbudet på mercarb-förgasare är större. De ser ut att vara näst intill identiska med rochester 2GC och är väl gjorda för samma motorblock (305 SmallBock). Kan en sådan passa? https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/vasi-mercruiser/motordelar/vsmm-produkter/mercarb-2-port-grundrenoverad-forgasare-typ-1-mercruiser-rec3310-807312a1/ Vad tycker ni? Har jag några andra alternativ? mvh, Nicke
-
Ja, det verkar som den måste bytas. Några frågor utav nyfikenhet bara (vill lära). 1. Varför menar du att den är brandfarlig? För att den flödar och dräller soppa antar jag, men det är väl snarare en konsekvens av skit i förgasaren än att det är en bilförgasare, eller har en marinförgasare några säkerhetsmekanismer som en bilförgasare saknar? 2. Vad är det egentligen som skiljer båt och bilförgasare åt och varför är de olika? 3. Var kan jag hitta en marinförgasare att sätta dit (har frågat CarbGuy om han har någon till salu)? / Nicke
-
Nu har jag varit i kontakt med Carbguy i Älvsjö och det visar sig nu att den förgasaren som satts dit av en tidigare ägare inte är en marinförgasare över huvud taget, och det är tydligen obra. Det är tydligen en renoverad förgasare från en Checker Taxi, Chevrolet 350 personbil 1970. Med största sannolikhet är det skit i förgasaren, men det verkar vara bättre att skaffa en riktig marinförgasare än att lägga en massa tid och pengar på att fixa den som sitter på. Hur skulle ni resonera? / N
-
Hej! Jag undrar om det kanske är dags att rengöra/renovera min Rochester 2jet-förgasare. Det är en renoverad förgasare som monterades på min Volvo Penta AQ211a (305 small block V8) 2012 av båtens förra ägare. Förra ägaren har även låst choken i öppet läge. Det som hänt är följande: 1. I våras - Jag upptäckte att det var vatten i tanken (ca 2 liter). Även det nymonterade bränslefiltret var till hälften fyllt med vatten. Jag tömde allt vatten och bytte tanklock, men motorn kändes mer svårstartad än vanligt och dog om man inte körde på rejält hög tomgång tills den blivit varm (men så kanske det blir om man låser upp choken). Vi har inte använt båten något i sommar, men så har den betett sig de gånger jag har varit nere och provstartat den. 2. Förra helgen - Motorn startade efter upprepade försök att först pumpa två gånger med gasen och sedan vrida om nyckeln. Dock startade den INTE bra efter att jag varmkört den och stängt av den. Den blev sur och krävde att jag istället startade den med öppet gasspjäll. Slutligen började det rinna soppa i förgasaren och ner i insuget. 3. Igår - Igår var jag nere och kollade spänning till tändspole, rotor, fördelarlock, stift och gnista (motorn har eftermonterad ignitor brytarlös tändnig). Allt detta såg ok ut. Motorn ville dock inte starta ens efter upprepade försöka att pumpa två gånger med gasen och sedan vrida om nyckeln. Det kom dessutom mindre och mindre strålar från accelerationspumpen vid varje pumpning. Då kontrollerade jag inloppsfiltret i förgasaren. Det kändes igensatt när jag blåste i det, tills jag tog i. Då släppte det. Det såg ut att ha en vit beläggning som jag försökte tvätta bort med lite bensin. Med soppaslangen bortkopplad från förgasaren passade jag på att kolla att den mekaniska bränslepumpen pumpade fram bensin och det gjorde den. Då motorn fortfarande inte ville starta så provade jag med en dusch startgas. Då gick den igång, men dog sedan direkt. Till slut fick jag motorn att gå (utan startgas) efter att ha startat och låtit den gå på startgas i ett par minuter. Efter ett tag började det dock droppa bensin om förgasaren utvändigt, rinna bensin ur förgasaren ner i insuget och till slut flödade det även över i flottörhusventilationen. Vad tror ni? Nog känns det som det är något strul med förgasaren? Kan det vara en följd av att vatten från tanken kommit in i den? mvh, Nicke
-
Vad är det som gör hemmahamnen så eftertraktad? I hemmahamnen står bilen som kan ta mig, besättningen och packningen hem. I hemmahamnen ligger båten bra och jag kan enkelt komma ner dit för att felsöka och laga båten. Blir jag bogserad till ett varv blir det meckigt med hemtransport och meckigt att sedan hämta båten. Dessutom har jag en ganska dålig förhandlingsposition i diskussioner med varvet och ser framför mig att de kommer kunna säga "Det är högsäsong nu. Vi kan titta på din båt om tre veckor och det kommer kosta minst X tusen kronor. Dessutom kostar det en femhundring per dygn din båt ligger hos oss" Är jag på färd känns det rätt orimligt att få bogsering från vilket avstånd som helst Ja, det håller jag med om, men vi rör oss uteslutande i nora halvan av Stockholms skärgård så vi talar ju inte om "vilket avstånd som helst".
-
Med anledning av din kommentar misstänker jag att jag kanske använt termen "haveri" på ett "felaktigt" sätt. Det som hände var att motorn dog under gång och sedan till synes slumpmässig växlade mellan att vara fullt fungerande och totalt död. Det handlar om en bensinmotor. Kabelstammen mellan instrumentpanel (inkl tändningsnyckel) och motor (se detalj 40 på denna skiss) är ihopkopplad med motorn med ett kontaktdon i plast. Glappkontakt i detta kontaktdon, för den kabel som strömförsörjer instrumentpanelen, gjorde att motorn tvärdog under gång och sedan inte gick att starta. Efter upprepade försök så startade motorn igen för att åter dö. Så höll det hela på tills jag kunde konstatera följande orsak: Vid tillverkning av kabelstammen har flatstift fästs i änden på varje kabel i kabelstamen. En liten hulling (se uppböjd metallfläns mitt på basen av flatstiftet på denna bild) på flatstiftet har böjts ut innan man tryckt in flatstiftet i kontaktdonet. Denna lilla hulling skall göra att flatstiftet sitter kvar i kontaktdonet även när man trycker ihop kontakdonet med dess motpart på motorn. När jag dissikerade kontaktdonet kunde jag konstatera att flatstiftet för den kabel som skall strömförsörja instrumentpanelen delvis hade glidit bakåt ut ut kontaktdonet, troligtvis på grund att hullingen inte var utfälld. Flatstiftet hade därför inte glidit in i sin motpart i kontaktdonet från motorn, utan endast legat emot det. Därav glappkontakten. Efter att jag böjt ut hullingen, tryckt in flatstiftet i kontaktdonet och kopplat in kabelstammen har motorn fungerat klanderfritt.
-
Ja, Bigfish68 tanken har slagit mig och jag har det lite som en möjlig reservplan, men när jag läst lite trådar om hjälpmotorer här på maringuiden så verkar de flesta såga den lösningen.
-
O-ring i tanklocket?!? Någon sådan fanns ju inte. Där har vi kanske orsaken. Då tanklocket dessutom var trögt att öppna så har jag nu köpt ett nytt. Tack för alla tips och råd. / Nicke
-
Tips: Kolla in den här http://www.maritimsd.no/Customers/msm/documents/Dokumentasjon%20Volvo/D3_serie.pdf -På sidan 16 och efterföljande har du beskrivningar av varningslamporna -På sidan 48 och efterföljande har du felsökningsschema. Det som passar in på ditt problem är kanske "Motorn når inte rätt varvtal med fullt gaspådrag." / Nicke PS Bränslefiltret har nummer 8 i bilden på sidan 12 DS
-
Nu har jag kollat några försäkringsbolag (If, Atlantica, Svenska Sjö) och de verkar inte täcka mer än vad mitt medlemskap i SRSS redan ger (bogsering till närmsta fastland). De bolag jag kollat täcker transport till närmaste godkända varv, med undantag för Pantaenius som täcker "assistans upp till 50.000,-" Då undrar man ju vad det kan tänkas kosta att få hem båten till hemmahamnen från närmsta fastland/varv. Är det någon som vet vad bogsering (av en 1,6 ton tung motorbåt) kostar per distans eller timme, så jag kan räkna ut vad det skulle handla om för summor för att få båten från tex Kapellskär, Möja eller Stavsnäs till hemmahamnen i närheten av Vaxholm (ca 20-35 distans). / Nicke
-
Jag var nere och försökte suga upp vattnet på botten av taknen idag. Vakuumpumpen som jag använder för att byta olja fungerade bra. Jag sög upp från botten i tre omgångar. De första fyra litrarna jag sög upp innehöll uppskattningsvid en liter vatten, de nästa fyra litrarna innehöll ca en halvliter vatten och den sista en och en halv litern innehöll mindre än en deciliter. Det känns som jag börjar få ur allt vatten nu. Lite småskräp kom med upp också, men det var väldigt lite. Bensinen som kom upp var klar och fin så den kaffefärgade bensinen från förra försöket måste ha berott på oljerester i sugpumpslangen. / Nicke
-
Puffar detta ämne lite. Är det någon som kan ge mig råd om hur jag skall tolka den kaffefärgade vätskan jag fick upp när jag tog mitt prov ur tanken? / Nicke
-
Hej Igen! Idag när jag var nere vid båten passade jag på att suga upp lite innehåll ur tanken. Jag började med att suga upp från botten, men drog därefter upp sugröret lite för att vara säker på att få med åtminstone lite bensin. Tyvärr var behållaren jag sög upp i inte genomskinlig så det var inte förrän jag kom hem som jag kunde se vad jag fått upp. (se bifogad bild) När jag tittar på innehållet i flaskan konstaterar jag följande: a. Det fanns en del vatten i botten av tanken. Frågan är om jag skall ta med en genomskinlig behållare och fortsätta suga upp från botten tills jag inte får upp nåt mer vatten? Kan det fungera? b. Bensinen jag fick upp har en konstig kaffeliknande färg, inte alls samma äppeljuicefärg som bensinen som fanns i bränslefiltret. Vad kan det här bero på? / Nicke
-
Tack för alla svar. Till att börja med skall jag kolla o-ringen vid tanken och försöka suga upp bottensatsen ur tanken för att se om det finns vatten där. Sedan skall jag kolla bränslefiltret lite då och då. Kanske värt att skaffa ett sånt där med glaskopp så man slipper ta bort det för att kolla det.
-
Jag har inte riktigt koll på vad motorn tål i etanolväg. Det är en Volvo Penta V8 (AQ211a). Den är baserad på chevrolets 305 small block och har en Rochester 2-jet förgasare.
-
Hej! När jag bytte bränslefilter så passade jag på att tömma innehållet i det gamla filtret i en glasburk (se bifogad bild). Filtret har suttit i ett år och under det året har vi nog kört upp ca 250 liter bensin. Jag tolkar det som den tyngre vätskan ner till botten är vatten och den lättare på toppen är bensin. Det verkar i så fall som det vattenseparerande bränslefiltret har separerat ut ca 2,5 dl vatten, dvs en tusendel av det som flödat igenom filtret. Känns det här normalt, eller bör jag göra något åt det? mvh, Nicke PS Filtret är ett sådant här: http://www.westmarine.com/buy/sierra--replacement-10-micron-filter-elements--P006_180_003_516 DS
-
Tack för ett strålande svar Gelis!
-
Hittade du någon bra lösning Flipper_760? Jag har samma problem och har inte lyckats få loss dem med nåt vanligt verktyg. Frostpluggarna på undersidan av limporna är i vägen. Nu har jag tillverkat ett par specialverktyg som jag skall testa.
- 6 svar
-
- 1
-
-
Hej! Det är en del på min Volvo Penta som jag inte lyckats identifiera. Det är det skitiga lilla locket med två hål som sitter på "insuget", mellan förgasaren och ventilkåpan. Är det någon som vet: 1. Vad är locket och dess två anslutningar till för? 2. Kan det vara rätt att inget är anslutet till de två anslutningarna (hålet och röret) eller bör man göra nåt åt det (koppla in dem eller plugga igen dem) 3. Kan det påverka motorns funktion negativt att anslutningarna bara är lämnade öppna? Kan det "suga tjuvluft" eller nåt annat obra. / Nicke
