Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Fredrik_Mannstrom

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Fredrik_Mannstrom

  • Placering
    Kadett
  1. Vill ni se bilder på Adele som färdig båt hittar ni bilder på följande länk: http://www.rick-tomlinson.com/ MVH Fredrik
  2. Gick på grund i höstas med en hyrd VO60. Den sticker lite djupare än vad man är van vid, 3,7 m, men vi gick på rätt sida av en prick i en större farled varför man kan undrarvilket segelfritt djup prickarna utmärker? /Fredrik
  3. Normalt skall Volvos vaccumventil bara skvätta när du startar motorn, gummimebranet skall pressas upp mot locket och sen täta. Om det skvätter kontinuerligt så måste du kolla att membranet är monterat överst mot toppen och därefter tätningsringen. Om du inte kommer tillrätta med läckaget kan du kolla in en ny vakuumventil som jag såg reklam för tidigare i år, själv tänker jag nog byta till denna nästa gång min gamla behöver göras ren. http://www.konsultfirman.com/vakuumventil/index.htm Lycka till /Fredrik
  4. Antingen har du enkelt eller dubbelt revsystem, en eller två linor kommer ut ut bommens främre resp. bakre ända. Du måste därför ha koll på i vilket hål på seglet du skall koppla linan. I bomens bakre ända skall linan direkt upp till revhålet och sedan virtikalt ned till bomen och runt den knopas. Den främre linan, i samma färg, går direkt upp till den i förstärkningsband påsydda ringen på seglet som är revpunkten. Där fäster du linan med ett skruvshakel. Min erfarenhet är att om du har revet och sedan skall hissa på fullt igen så behövs det ganska mycket extra kraft i fallet för att dra isär blocksystemet i bommen. Enligt Selden är första revet vit/blå och andra revet vit/röd.
  5. Hej! Detta är ett ganska vanligt fel på äldre marinmotorer. Det beror bl.a. på att vattnet strömmar mot denna punkt när det kommer ut ur motorblocket. Jag skulle rekommendera att du byter till en ny krök, kostar ca. 1500:- men det är det värt då man kan fortsätta att köra motorn utan risk att fylla utrymmet med kylvatten. Nagga gängorna på den nya kröken med en rörtång, lägg på lite lin och avsluta med gängpasta innan delen återmonteras. Lycka till :-) /Fredrik
  6. Fredrik_Mannstrom

    Ny matta

    Hej! Jag kan rekommendera Saltsjö Langett invid Gransegel i Nacka. De gjorde ett mycket fint jobb till vår förra båt. Lycka till /Fredrik
  7. Hej! Lite Butylgummi skulle vara perfekt. Det behåller sin mjukhet för lång tid framöver. Dessutom är det lätta att lägga på konstiga ytor. Du kan hitta det hos de flesta som håller på med husvagnar. Brukar finnas i lite olika dimensioner och profiler. Lycka till Fredrik
  8. Hej! Jag hade samma lösning på min förra båt. Jag vill minnas att det skall vara glycerin i röret men jag använde såpvatten. Glycerin tror jag du kan hitta på färgaffären. Glycerinet passar dessutom bra till att smörja gummidetaljer med för att det skall återfå lystern. Om du kör med såpvatten så kom bara ihåg att ta ur den på vintern.
  9. Dagens Nyheter gjorde ett test inför förra säsongen, kolla om du är itresserad på följande länk http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=&a=249283&sb302i0=1_249283
  10. Tänk på att de flesta backventiler har ett visst öppningstryck, 1 bar = 1 meter vattenpelare. Kolla upp aktuellt öppningstryck för den ventil du tänkt montera och förvissa dig om att det kommer att funka så att vattnet inte rinner ut över däck när du fyller på. /Fredrik
  11. Det effektivaste är att använda en DC/DC omvandlare. ELFA har en sådan med artikelnummer 69-881-82. Kanske inte den billigaste lösningen men man kan väl leta efter en konkurrerande produkt hos någon av alla butiker som söljer hemelektronik. /Fredrik
  12. SeaCat är en ganska vanlig sjöscoutbåt. Prova om du kan komma i kontakt med någon sjöscoutkår för att få deras erfarenheter. Jag vet att Sollentuna Södra Scoutkår har ett antal SeaCats. Ligger i Sollentuna utanför Stockholm.
×
×
  • Skapa nytt...