Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

jalmar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    327
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jalmar

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. jalmar

    Ny båt nya bekymmer.

    En Tristan 315 från 96 fick det bli.
  2. Halloj. Spännande läsning angående rädslan att köpa detta. Håller precis på och tänkte investera i just Anchormatic och nu blir man osäker. Kanske winchmatic är bättre.
  3. Absolut, skulle vara intressant o se hur de gjort installationen. En fråga till var håller du till? Jag bor själv utanför Örebro och tänker ha båten i Vättern.
  4. Tjena igen. Kul och hittat någon att dela lite tankar med. Vad jag förstått så är det bara kosmetiska saker som skiljer motorerna åt eller? Den ska vara på 230hk. Denna är en 96:a och har hel dörr och det var en av fördelarna tyckte jag. Har tänkt att montera ett bandankarspel nu direkt så man får glädje av det. Tyckte att det såg ut som det skulle kunna få plats på babord sida om motorn men har bara lite snabbt sett hur det såg ut.
  5. Hej Robin. Undrar om du vet vad det kommer sig att en del har hel dörr att öppna för att komma ut på badbryggan. Många har att man får klättra över aktern. Sedan är jag nyfiken om du har ankarspel i aktern o i så fall vilken sort.
  6. Tack. Akter kapellet går upp som ditt. Men finns inget soltak till flybridge utan det får man väl hitta på något. Ditt såg jättefint ut. Det är en kad42 i .
  7. Hejsan alla entusiaster nu är det dags att ta klivet från orrskären med Catmotorn i, har tvärfastnat för en Tristan 315 fly. Nu är det länge sedan jag skrev här men är det någon mer i gruppen som har en sådan o kan ge lite input? Mvh Mattias.
  8. Intressant läsning. Det var nog tyvärr flera år sedan jag var inne på maringuiden men nu när jag sökte på mitt favoritmärke så såg jag allt ni skrivit. Jag jobbar som fältservicetekniker på Pon-Cat och har aldrig varit utan något specialverktyg och jag är verksam i Örebro län med omnejd om ni önskar någon form av hjälp. Angående 3116 motorn med mekanisk insprutning så är det en kanonmotor och ser man över inställningar på dessa samt ventiler så håller den nog länge.Vad gäller provtrycknig av injectorer till dessa motorer har jag aldrig sett hur man gör, jag däremot kör en o en när de sitter kvar i motorn och lyssnar samt mäter värme på grenrör. Dessa finns sedan som utbytedelar. Mvh Mattias.
  9. Haha. Har tittat på dina bilder runt din motor och blir liknande intercooler 980k vxl-låds kylare samt nsr kylare för motorn. Klara du hålla nere insugnings tempen med kylaren? Ursäkta att jag inte svarat tidigare men är väldigt sällan in här längre, jag ligger runt 45grader i intake temp och det går upp till runt 50 när det blir riktigt varmt ute och 2500rpm.Jag är faktiskt nöjd med min aftercooler och hade ju sån tur att den var gratis; låg i skrotlådan i väsby och ingen visste varför. Men jag provtryckte den och den var hel.
  10. Jag som tyckte jag var stollig och stoppa en cat i min Orrskär. Men du bygger ju en hel båt runt din cat, härlig läns o lycka till. Mattias.
  11. Har fått förslag på markilux meteo guard, vad tror ni om den, jämfört med den gamla herderliga makrilux 37. Mattias
  12. Har meckat en del med EB och vet att på de nya värmarna med just glödstift hade problem med att en beläggning på stiftet la sig liksom runt den varma ytan och hindrade dieseln att spruta på direkt på den varma ytan, och då tänder den inte utan bara surar. Ta bort stiftet och gör rent det och titta även i hålet som det sitter i för det kan sitta kvar skräp där med. Mattias.
×
×
  • Skapa nytt...