Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

cerber0s

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 346
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om cerber0s

  • Placering
    Vice Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. 1. Djupet på svärd/centerbord har inget med balansen att göra eftersom det är den longitudinella punkten man påverkar genom att flytta fram/bak medans det är den vertikala punkten genom att höja/sänka. Att man använder svärdet på läsidan har att göra med vattnet anfallsvinkel mot svärdet, balans och turbulens runt skroven. 2. Ska inte kommentera mer ingående, men man bygger inte båtar med den roderlösningen och det finns det goda anledningar till. Jag håller fast vid vad jag skrev tidigare. Behåll båten ett par år och hitta sedan en som passar dig utan att du fundamentalt måste ändra konstruktionen.
  2. Det du pratar om kommer att kosta ungefär lika mycket tid och pengar som att bygga en ny båt. Det hade varit bättre om du kunde hitta en katamaran som är som du vill från början och bara renovera utan att bygga om. Men för att försöka svara på några av dina frågor: 1. Breddar du båten så blir förhållandet bredd/avstånd till vattenytan mindre och risken att vågor slår upp under bottnen blir större. Det är både obekvämt och stoppar båten. Om du nu är rädd för att kantra (risken är extremt liten) så är förslagen att 1: reva i tid 2: Lägg till lite inre ballast i varje skrov. 2. Gör du båten längre så ökar du deplacementet ännu mer. Det är dessutom ett jätteprojekt att förlänga skroven. 3. Centerbordet måste vara under masten. Man pratar om Center of effort, som man kan säga är punkten där vinden verkar i seglena. Den punkten ska, balanseras av Center of lateral resistance som är punkten under vattenytan där den motriktade kraften från vattnet verkar. Den första har du redan ändrat genom att sätta dit en fathead rigg och du bör således ha flyttat punkten något bakåt. Flyttar du dessutom centerbordet framåt så gör du skilnaden ännu större och får en båt som blir lovgirig. Det du kan göra är, som du skrev, att flytta ut centerbordet till skroven, men du måste ha ett på varje sida och du använder det på läsidan när du seglar. Gör du det så kan du samtidigt flytta dem lite bakåt för att kompensea för det nya seglet om det behövs. Det är inte jättesvårt att räkna ut punkterna som nämndes ovan. 4. Roderna måste vara vid skroven, inte i båtens centerlinje. Sätter du rodret i mitten av en katamaran så får du extremt dålig roderverkan. Du löper också större risk att skada rodret både om du seglar på någonting men också från krafterna från båtens fart genom vattnet eftersom fästpunkterna hamnar högre upp och hävstångseffekten blir större. 5. Nej, inte sänka durken. Se punkt 1. 6. Höja är den enda möjligheten om du måste ha ståhöjd men du ökar vindfång. Med sämre seglingsegenskaper som resultat. Slutsats: Bredda inte, förläng inte. Flytta centerbordet ut till skroven (se Catana katamaranerna) om du vill. Bara det är ett tillräckligt stort jobb i sig. Sänk inte durken. Segla med båten ett par år och fundera ut vad du vill ha. Hitta sedan en båt som passar dig utan att du måste ändra konstruktionen.
  3. Håller med Eilean. Skaffa något av de andra ankarna, men inte Bruce, inte heller CQR. Vi har varit nöjda med vårat Rocna. Det blev visserligen inte så mycket ankrat som vi hoppats men väl drygt 40 nätter på svaj i upp till 17 m/s och lite sjö. Vi ankrar med bara kätting där vi i slutet hakar på lina med ryckdämpare. Rocna har sedan 2010 lagt om sin produktion till Kina och det ryktas på nätet om undermålig kvalitet i materialet. Med det i åtanke så skulle jag i dag välja ett Manson supreme som både är billigare och dessutom Lloydscertifierat.
  4. Ofta kan man justera längden på vajern nere vid dieselpumpen. Kan vara värt ett försök om det är så att vajern töjt sig lite. Är det bara vajern som är trög i slangen, vilket händer så prova att hälla ner lite olivolja.
  5. Nej, inte ska du betala för ett nytt storsegel. Åldersavdrag.
  6. Konstruktören ska ha specificerat alla material i ritningarna. Jag antar att det är listan du länkade till, men länken fungerade inte för mig. Jag hade gått på den listan helt oh hållet.
  7. Det är underbart med byråkrater. Vi är snart på väg upp till Frankrike från Spanien och har kollat på vilka krav franska myndigheter ställer. Ett krav för båtar över 12 meter är en skeppsklocka, altså en så'n man kan plinga med. VHF däremot är valfritt.
  8. Snåla inte på plywooden. Att folk snålat där är en, eller enda anledningen till att plywoodbåtar har dåligt rykte. Du kan lätt få tag i Lloydscertifierad plywood från bl.a. Malmö list. Det vore tråkigt om du la ner en massa arbetstimmar för att se båten delaminera efter ett par säsonger.
  9. Det är ganska vanligt att lite sot följer med ut och är oftast inget problem. Soten är fet och bildar en lätt oljefilm på vattnet. Är det väldigt mycket kan det bero på slitna spridare eller slitna kolvringar. Är spridarna slitna kan motorn också vara svårstartad och/eller ryka grått. Slitna kolvringar ger bl.a. en svårstartad motor, hög oljeförbrukning och blå rök.
  10. Jag tror du just svarat på din egen fråga. Tappad propeller är ganska vanligt = bad business för försäkringsbolagen.
  11. Jag hade köpt den i Norge. Norge har inte heller båtskatt eller extraavgifter så inget extra tillkommer. Kommer du sen vara skriven i Norge tillräckligt länge så kan du ta med dig båten tillbaka till Sverige som flyttgods. Å andra sidan. Ska du inte vara i Norge mer än 12, eller 18 (minns inte vilket) månader så behöver du inte importera båten utan kan behålla den svenskflaggad utan att betala moms på den. Enda problemet är att du inte kan lämna båten mer än sex veckor.. Det finns en skum regel i Norge som säger att om du gör det så måste du betala momsen. Bor du däremot på den så är det 12 eller 18 månader som gäller.
  12. Jag är tämligen säker på att det finns väldigt många kvinnor som kan tänka sig att prova båtlivet. Lika många som män faktiskt. Jag är också rätt säker på att det ofta är vårat fel om de inte gillar det. Se dig omkring i hamnarna och räkna antalet båtar där mannen står bakom rodret, kvinnan springer fram och tillbaka med fendrar och förtöjningar och blir skälld på offentligt för att hon inte gör rätt.
  13. Priserna i Portugal låg, i förra veckan på ca 1.41¤ per liter. I Cascais, väster om Lissabon kan du tanka skattefri diesel (om du får) för 70 cent ¤ per liter. I Marocko, som i och för sig är en liten avstickare betaler du drygta 7 dhiram (7 kronor) per liter. Priset i Spanien är just nu 1.21¤ per liter. Kanalöarna, utanför Frankrike i södra Engelska kanalen har billig diesel och likaså Helgoland ca 35M utanför Elbes mynning. Vinka när du kommer ifatt oss. Just nu ligger vi i Caraminal i Galicien. Senast ändrad av cerber0s | 10 juli 2011 | 14:44
  14. Tull och moms tillkommer eftersom inte Norge är medlemmar i EU. Lite osäker på hur det är med CE-märkning eftersom Norge tillämpar märkningen även då de inte är medlemmar.
×
×
  • Skapa nytt...